• Sandypants

Vävtapet!

Någon som har det bästa och billigaste tipset att få bort den förskräckliga vävtapeten?
    Har funderat på renoveringsgipsskivor.

• Svar på tråden Vävtapet!
  • matannika

Renoveringsgips är ju inte direkt billig. Borde inte spackla bli billigare.-.?... fast jobbigare kanske........

• Limefrukt

Har du försökt att dra ner tapeten? Det kan vara lättare än det ser ut. Jag drog ner all min vävtapet i vardagsrummet (en sån där tygig tapet) och det gick hur lätt som helst. Annars finns det "tapet-väck" som man kan pensla på så att det lossnar.
    Återställartapet funkar om det är målad vävtapet. Det kostar ca 300 kr för 10 kvm.
    Rekommenderar INTE spackling, för då måste du slipa också.... Gipsdamm sätter sig överallt!

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Sandypants

Okej, vad är återställartapet? Renoveringsgipsskivor kostade ca 40kr kvm.

• Limefrukt

Återställartapet finns i många varianter. Den typ jag har testat heter "easy cover" och säljs i 10 m rullar, som är 1 m breda. Finns i färghandeln. Du smäller upp en hel massa våtrumslim på väggen, mer lim än du tror. Och så sätter du upp tapeten. Hur lätt som helst! Men du måste skära till bitarna innan du sätter upp dem, den är som en tjock glasfiberväv och går inte att böja. Däremot kan du lätt använda alla spillbitar, då du bara spacklar skarvarna. Sen målar du eller tapetserar direkt ovanpå återställartapeten. Du kan sätta upp den ovanpå en vägg som inte är helt jämn, men har du stora bucklor, som i en träflistapet, så kan du behöva skära ner de värsta "plupparna" först. Ovanpå en vanlig strukturtapet går det jättebra, men på en mjuk vävtapet, så måste du nog spärra med en himla massa lim först, då tygtapeter suger mycket lim (och då sitter ju inte tapeten uppe som man vill)

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Sandypants

men det verkar komplicerat?
    Det är ju som att tapetsera, och det är väl svårt att göra själv.
    Borde det inte fungera smidigare med en hård 6mm gipskiva?

• matannika

min man som är målare säger att renoveringsgips är det lättaste om man inte är särskillt van och inte vill spackla, och ger snyggast resultat....
    kan man så funkar easy cover med...men glöm inte att använda "två ton lim"(säger han).=)...behövs för att det skall bli bra......(precis som limegrön antyder)

• Tristanya

i köket bredspacklade jag en vägg, dock inte väv där under.. tog TIMMAR o var fruktansvärt tråkigt o jobbigt.. i sonens rum började jag med samma sak, dock köpte vi en planslip o slipade bort all tapet som satt kvar osv, men tog också TIMMAR, sen gav jag upp o åkte o köpte easy cpver, o shit va jag ångrar mig att jag inte köpte det på en gång! viss, kostar 300kr/rullen plus limmet, men är så värt det!
    så nu till vårat sovrum ska det upp easy cover, ok, var det rum vi hade tänkt från början o sätta det i, just för att det är väv där (ej det i nått av dom andra rummen vi gjort om), men ska bli så skönt o få det klart så snabbt som det tar!

fått tips att först mätta väven med nått billigt klister, sen mycket våtrummslimm o sen upp med easy covern!

jag hade inte kört med renoveringsgips, dom är 6mm tjocka otänk på alla eluttag osv som måste flyttas ut, sen ska det spacklas o slipas i alla skarvar osv..

• Limefrukt
    Sandypants skrev 2009-05-04 21:29:32 följande:
    men det verkar komplicerat? Det är ju som att tapetsera, och det är väl svårt att göra själv. Borde det inte fungera smidigare med en hård 6mm gipskiva?
    Inte alls jämförbart med tapetsering. Du behöver inte mönsterpassa alls, allt går att dölja! Och som Tristanya säger, tänk på alla eluttag och lampkontakter som det måste sågas hål för!
    *~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Sandypants

Ja, det är ju sant. Jag ska kolla upp det där cover up lite :) så får vi se hur vi gör!
    Spackel och slipa går ju helt bort i alla fall. :)

Tack för hjälpen!

• Jordgubba

du kan ju sätta upp renoveringsgips men du måste ju änså spackla över skarvar sedan....

Svar på tråden Vävtapet!