• Anonym (dumbomen)

Hjälp! Anmäla sig hos Arbetsförmedlingen

Hej. Var idag och anmälde mig hos Arbetsförmedlingen. Sa att idag var min första arbetslösadag. När jag kom hem sa dock min sambo att jag borde sagt att 1 maj var min första arbestlösa dag då jag jobbade min sista dag i torsdags förra veckan. Spelar detta någon roll när det gäller ex. A-kassa? Har ju hört att man MÅSTE anmäla första arbetslösa dag Jag menar det var ju ändå en röd dag. Hjälp någon!? 

• Svar på tråden Hjälp! Anmäla sig hos Arbetsförmedlingen
  • linjes

Hm osäker men du kan ju ringa dit och höra vad dom säger,jag är säker på att dom kan ändra om du förklarar att du inte tänkte på det

• skorpionen80

Du kunde ju inte anmäla dig i fredags då det var stängt.

• Dragonfly

Första vardagen är det så du gjorde helt rätt som anmälde dig från och med idag.

• Kaslin4ever070227

Du har gjort rätt med att anmäla i dag.

• Anonym (FK)

Nej, du skulle sagt att första arbetslösa dagen var den 1 maj eftersom du jobbade sista dagen på torsdagen. Även om du anmäler dig idag så är första arbetslösa dagen den 1 maj, dagen efter du slutade. Nu får du ett glapp och din SGI kommer med stor sannorlikhet att nollas.

• Dragonfly

Anonym (FK) skrev 2009-05-04 17:12:22 följande:

Nej, du skulle sagt att första arbetslösa dagen var den 1 maj eftersom du jobbade sista dagen på torsdagen. Även om du anmäler dig idag så är första arbetslösa dagen den 1 maj, dagen efter du slutade. Nu får du ett glapp och din SGI kommer med stor sannorlikhet att nollas.
    När jag anmälde mig till arbetsförmedlingen så gjorde jag det på måndagen (jobbade sista dagen på fredagen) och det var precis som det skulle sa dem där.
  • inväntande

Du anmäler dig första dagen dom har öppet sen kontaktar du din a-kassa och medelar dom hur det ligger till. Du är ju arbetslös även om arbetsförmedlingen har stängt. Så kontakta din akassa så du får från rätt dag.

• Trebuh

Anonym (FK) skrev 2009-05-04 17:12:22 följande:

Nollas? Eh... hur tänker du då? Man nollas inte för det vet du. Man missar några dagar bara...

Och ja första arbetslösa dagen var 1:a maj, vilket du skulle sagt. Anmäla dig kunde du inte förrän igår, men borde sagt 1:a maj för att inte missa stämpling under helgen. Och du kommer inte att nollas någon stans för detta. Du missar några dagars stämpling. Lr karensdagar egentligen, det kommer starta på måndag istället för fredag.

SGI räknas på ditt senaste arbete och har det blivit fel på 3 dagar så kommer du att få liiiiite liiiiite liiiiite mindre pengar för att du tjänat 0 kr de dagarna. Men det är ingen fara.
  • Anonym (Jobbar på Af)

Du gjorde helt rätt som kom i måndags då vi hade stängt i fredags- dvs du skrev in dig så snart du kunde= första arbetslösa dagen. Människor blir arbetslösa på helgerna hela tiden men kan ändå inte komma förrän vi öppnar på måndagen- det finns mao ingenting annat du skulle kunna ha gjort.
    Ring gärna din arbetsförmedlare så att denne noterar det om du känner dig osäker! Om du skulle bli sjuk och FK funderar över din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) så kan(ska ) de kontakta Af som kan tala om hur det ligger till och därmed blir det inget glapp. Hade du däremot kommit idag tisdag hade det varit värre med SGIn (du hade sannolikt blivit "nollad" på Fk) medan du däremot bara hade missat en dags a-kassa.
    Nu skickar du in intygen till din a-kassa och där står det ju när din sista arbetande dag var. Lycka till med jobbletandet!

• Anonym

På din arbetsgivarintyg som du skickar till A-kassan står din sista anställningsdag och har du anmält dig på AF på första vardagen efter sista anställningsdagen (efter helgen i ditt fall) borde det vara ok.

• Dr Mupp
    Trebuh skrev 2009-05-05 12:22:30 följande:
    Anonym (FK) skrev 2009-05-04 17:12:22 följande: Nollas? Eh... hur tänker du då? Man nollas inte för det vet du. Man missar några dagar bara... Och ja första arbetslösa dagen var 1:a maj, vilket du skulle sagt. Anmäla dig kunde du inte förrän igår, men borde sagt 1:a maj för att inte missa stämpling under helgen. Och du kommer inte att nollas någon stans för detta. Du missar några dagars stämpling. Lr karensdagar egentligen, det kommer starta på måndag istället för fredag. SGI räknas på ditt senaste arbete och har det blivit fel på 3 dagar så kommer du att få liiiiite liiiiite liiiiite mindre pengar för att du tjänat 0 kr de dagarna. Men det är ingen fara.
    Fel om det blir ett glapp med en dag så nollas SGI.

Tex man blir arbetslös på fredagen och skriver in sig på arbetsförmedlingen på tisdagen så är SGI:n nollad.
  • Anonym (dumbomen)

Tack allesammans för era svar. Jag ringde till AF och dem sa att det inte skulle vara någon fara men om jag kände mig osäker så skulle jag ringa till min A-kassa då ärendet redan låg hos dem.

Svar på tråden Hjälp! Anmäla sig hos Arbetsförmedlingen