• Studsidojan

Undvika mjölkstockning!

Hur/vad ska man göra för att inte drabbas av mjölkstockning? Alla tips är välkomna!
    Hur länge brukar det dröja innan man får det? Jag menar hur många timmar har du inte ammat på då?
    Tack för att du tog dig tid att svara

• Svar på tråden Undvika mjölkstockning!
  • poodlemama

Jag har fått det pga att brösten blev kalla, inte för att de var fulla.
    Se till att de inte blir kalla och inte får blåst på sej.
    Annars tror jag inte det är så farligt att det går några timmar mellan amningarna. Men, förstås, jag fick lättare stockning när de var sprängfulla och blev kalla....
    Make sense?

• Wild And Crazy

Jag var tvungen att linda tuttarna och ha flera tröjor på mej för att inte få mjölkstockning.
    Jävligt jobbigt då hon åt en gång i timman och var tvungen att linda upp osv.
    Fick det sen iaf, så fort jag gick ut. Trots att dom var varma och uttuttade.
    Kankse är ovanligt känslig men kunde inte göra något att förhindra det tillslut.

• Wild And Crazy

Kanske inte kom fram, men håll dom varma :D

• Fotavtryck

Min son föddes i maj och i juni fick jag mjälkstockning. Och det ska tilläggas att detta var 2006, som dom flesta minns som en kanonsommar.

Men jag fick få med en sportBH i flis. Gissa om det var varmt. Men det var absolut värt det.
    O när jag duschade så maserade jag dom med duschslangen o varmt vatten. Men man får absolut INTE massera dom hårt.

JAg kunde amma som vanligt ändå, men för en del kan det bli så att man inte får ut mjälken. Då finns det nässpray att få för att förbättra utdrivningen.

Lycka till och håll dom varma oavsett väder.

Ps. En annan kompis fick gå med regnjacka hela sommaren. så att absolut inget drag kom igenom.

• Torremolinos

Jag har haft två hemska mjölkstockningar på vä sida och efter den senaste (för 1,5 månad sedan) har mjölken tyvärr inte kommit tillbaka på det bröstet. Så nu försöker jag amma tvillingar med ett fungerande bröst, vilket såklart inte går så jag kompletterar med ersättning.

Jag var på amningsmottagningen och fick där veta att rönen tydligen har ändrats nu och att det där med kyla och drag inte alls orsakar mjölkstockning... Tror dock ändå att det var med och bidrog till mina stockningar vad de än säger. Däremot var nog huvudorsaken att bebisarna inte hade bra tag + att jag hade supermycket mjölk så det rann nog till för fort för mina mjölkgångar helt enkelt.

Ett bra tips jag fick på amningsmottagningen var att köpa SPC-flakes på Apoteket. Man brukar få fråga efter dem för de finns inte framme. Kostar en dryg hundralapp och smakar som lite syrliga havregryn, dvs helt ok! Jag vet inte om det är det som har gjort att jag inte fått tillbaka mjölkstockningarna, men jag vågar iaf inte sluta med dem! Värt att prova iaf!

• nano

Att ha amingsbh som inte bildar ring runt bröstet när man ammar hjälper också. De stryper till mjökkanalerna så jag undvek dom varianterna (min mamma hade mycket problem med mjölkstockning, men jag kom lindrigt undan)

• Torremolinos

Ett tips till om man känner att mjölkstockning är på gång... Jag har provat att äta så många Ipren/Ibumetin (inflammationshämmande) som man får ta (3 per dygn har jag för mig). Har hjälpt mig jättebra!

• cirkel

Jag har en liten fundering: Kan man sova på mage utan att få mjölkstockning?

Man ska inte ha bygel-bh, för då kan man å mjölkstockning.

• Studsidojan

Jag tål inte Ipren och liknande, tål bara Alvedon och Panodil, har de samma verkan?

Torremolinos skrev 2009-05-07 21:32:18 följande:
    Ett tips till om man känner att mjölkstockning är på gång... Jag har provat att äta så många Ipren/Ibumetin (inflammationshämmande) som man får ta (3 per dygn har jag för mig). Har hjälpt mig jättebra!
  • Torremolinos

Tyvärr tror jag inte att Alvedon etc har samma effekt då de såvitt jag vet inte verkar inflammationshämmande. Kanske finns det någon annan tablett som du tål som ändå liknar Ipren? Jag fick detta tips från amningsmottagningen i Gbg, dit kan man ringa om man har frågor och även åka dit för hjälp (om man bor i närheten). Säg till om du vill ha telnr så kan jag leta fram det.

• Suri

Jag fick mjölkstockning av för liten BH och en gång av en bygel BH.

Se till så att du har en BH som inte klämmer eller sitter trångt någonstans. Blockerar man en mjölkgång så "stockas" den. De sitter runtom brösten också.
    Amma fritt. Om du känner att det börjar spänna mycket och stocka sig ska du amma på det bröstet.

• Sanna03
    Fotavtryck skrev 2009-05-04 16:01:24 följande:
    Då finns det nässpray att få för att förbättra utdrivningen. [citat]
    Var kan jag köpa den nässprayen?
  • Hemlighet
    Sanna03 skrev 2009-05-25 19:43:00 följande:
    Fotavtryck skrev 2009-05-04 16:01:24 följande:[citat]Då finns det nässpray att få för att förbättra utdrivningen. [citat]Var kan jag köpa den nässprayen?
    Apoteket. Jag fick den utskriven på recept i veckan.Kommer ej ihåg namnet.
  • IdaB79

Tänkte bara säga att jag har inte haft mjölkstockning en enda gång under de 9 månader som jag nu ammat. Har varit i drag och kyla om vartannat (eftersom jag är en svettis tar jag gärna av mig jackor och tröjor :) ) men inte märkt något. Har ammat ute i snö och blåst. Dock har sonen ätit jätteofta (sällan mer än 2 timmar mellan gångerna), så jag har mycket sällan haft fulla bröst. Med det vill jag bara säga att alla inte drabbas. Hoppas du också slipper!

• tulip79

Tror det var pga drag/kyla jag fick det. Sonen var 3-4 dagar. Vaknade av feberfrossa mitt i natten. Det ena bröstet var jättevarmt, stenhårt, rött o dubbelt så stort som det andra. Inte kul. Minsta beröring gjorde väldigt ont. Det var väldigt obehagligt att duscha, de små strålarna var så plågsamna. Det jag gjorde för att det skulle gå över var att hålla det varmt (vetekudde) o att låta sonen amma när han ville. När lillasysters föddes hade jag köpt värmeskydd på apoteket o jag undvek kyla o drag. Slapp mjölkstockning denna gång.

Svar på tråden Undvika mjölkstockning!