• Anonym (angel)

Är det svårt att få jobb i en storstad idag? Ex Göteborg?

Funderar på att bryta upp med min sambo och flytta till mina vänner i Gbg, men är arbetslös just nu och undrar hur enkelt är det att få ett jobb i Gbg? Städjobb, Max, industri?

Jag vill vara anonym eftersom jag inte vill skylta om vem jag är eftersom ingen vet om att vi kanske ska bryta upp.

• Svar på tråden Är det svårt att få jobb i en storstad idag? Ex Göteborg?
  • Anonym (angel)

puffar

• sasssyy

Det är väl på ett vis lättare att hitta framförallt ströjobb här i Göteborg, men just nu har volvo varslat ganska många så det är JÄTTEHÅRT att få jobb här.

Det man kan få är enstaka vikariat här och där och naturligtvis beror det ju på vad du har med dig i bagaget, industri och städjobb är i stort sett omöjligt i nuläget då den branschen är HÅRD. Kan inte låta bli att fråga om du har hängt med alls i nyheterna?? Hade du gjort det hade du säkert insett att just industriområdet är lika med noll just nu i Göteborg.

Max?? Vi har två max-restauranger i göteborg, en i Partille som inte har särskilt stor omsättning på sin personal (de söker ALDRIG folk) plus en nyöppnad vid Ullevi och eftersom den är nyöppnad är nog behovet av folk stillat.. Donken och Burger King söker ju folk då och då men det är ju inte tal om heltider eller särskilt bra tider som det ser ut nu.

Ett förslag är ju att börja plugga här i Götet.. även om ansökningstiden har gått ut brukar det gå att komma in iaf på kurser (alltså fristående och inte program) då kan du ju söka CSN och har en försörjning till att börja med och någonstans att liksom "starta" ifrån

• Anonym (angel)

sasssyy: varför sådan nedlåtande ton?

• Anonym (Stary)

Det finns oftast fler jobb i en storstad - men det finns ju också fler människor att konkurrera om jobben med...

• sasssyy

jag är inte alls nedlåtande utan mer förundrad hur man kan ha missat att just industri är totalt uteslutet att få arbete inom i Göteborg med tanke på att både Volvo och Saab(Trollhättan) har låtit tusentals gå från jobben.
    Det tyder i mina ögon lite på att man inte riktigt har koll, tyvärr.

Mitt förslag till dig är att du börjar söka jobb aktivt i Göteborg, titta på www.ams.se och se vad det finns för jobb lediga och sök allt du kan redan nu från din hemort så får du lätt en uppfattning om vad som finns och hur stora chanserna är att få något. Men arbetslösheten i Göteborg är just nu högre än den varit på länge..

Jag anser absolut inte att jag var nedlåtande i mitt svar då jag dessutom tipsade dig om att börja plugga för att få en "orsak" att flytta hit och bo in dig och få inside info om staden så att säga... Men om du uppfattade det som nedlåtande kanske det är för att du inte klarar att någon ifrågasätter dig????

• Anonym (angel)

sasssyy: inte första gången jag har den uppfattningen av dina svar dock. Men tack så mycket, du kanske skriver på ett särskillt sätt.

• sasssyy

jag är väldigt rak.. och återigen väldigt förundrar hur någon kan ställa en fråga om det finns industrijobb i Göteborg, då har man missat nyheterna kanske.....

tycker som sagt att studier kan vara ett bra sätt att ta sig hit på... en utmärkt "ursäkt" för att ta sig loss från en relation dessutom.. däremot är det skitsvårt att hitta bostad.

Vet folk som väntat i flera år, men är man beredd att bo lite utanför stan, i Bergsjön, Hammarkullen eller Biskopsgården så är det betydligt lättare... och framförallt billigare, och billigt är ju bra

• lillekatt

Jag tror också det är en bra ide som sassy skrev att försöka hitta någon utbildning som du kan börja till hösten. Göteborgs universitet har flera bra intressanta kurser och program man kan söka, och det finns flertalet folkhögskolor och liknande där man kan söka KY-utbildningar. Jag vet ej hur gammal du är, men eventuellt kan du aksnke försöka hitta något sommarjobb så att du har lite extra pengar inför hösten. Men eftersom du förmodligen vill flytta snart så vill jag också bara påpeka att det är attans svårt att hitta hyresrätt i Göteborg, men du kanske har vänner du kan hänga hos ett tag.

• Anonym (angel)

Bostad är inget problem, det är bara jobb isåfall. Plugga och CSN kan bli svårt då jag förbrukat de mesta av mina veckor.

• Anonym (arbetslös)

Är själv arbetslös och kan bara svara för min egen del när det gäller leta jobb. Det är JÄTTESVÅRT att få ett tag i Göteborg idag och man måste verkligen ha tur eller kontakter om man ska dra vinsten. Däremot kan det vara olika svårt beroende på vilken bransch man är i och vilken typ av jobb man söker. På en tjänst kan det vara hundratals sökande, tyvärr.
    Men det är nog svårt oavsett var man får jobb idag.

Svar på tråden Är det svårt att få jobb i en storstad idag? Ex Göteborg?