• Honey1982

Vanliga namn=tråkiga?

Vi har knappast börjat namndiskussionen ännu, trots att vi är i 20:e veckan. Men vi vet båda två vilka namn vi tycker är fina osv. Både jag och sambon är överens om att vi vill ha något ganska klassiskt namn, dvs vanligt. Reaktionerna från omvärlden (dock ej släkt och familj) är då att man är tråkig.
    Jag vill inte döpa mitt barn till något konstigt bara för att det är "inne" just nu. Är man tråkig som tycker så?

• Svar på tråden Vanliga namn=tråkiga?
  • Honey1982

skulle vara kul att höra hur de som döpt sina barn till vanliga namn tänkt, det verkar inte vara så vanligt härinne! :)

• Jonna74

Hej!
    Näää, vanliga, klassiska och tidlösa namn är väl alltid inne kan jag tycka...
    Sen finns det ju alltid modenamn, men bara för man inte gillar dom så tycker jag inte att man är tråkig.

Kram Jonna

• boosten

Ok, ja, jag skulle tycka det vore vansinnigt tråkigt att döpa mitt barn till Johan eller Anna, men bara för att det anses "tråkigt" nu, så behöver det ju absolut inte göra det när barnet blir större. Har en kompis som heter Eva som är 23, t ex, det är ju ashäftigt nu för att det är så ovanligt i min generation, men många tyckte säkert det var tråkigt på samma vis som man gör med t ex Johan eller Anna nu.

Sen är ju frågan vad som är "vanliga namn" för dig.. Vanliga namn nu är ju William såväl som Liam och Emma såväl som Tindra, och de är ju alltså "i tiden". Är det vanliga namn för de som föds eller för befolkningen som helhet?

• AnnaLi74

Ett klassiskt namn är väl en minst lika bra start på livet som modenamn!

Min mamma är barnpsykolog och har genom åren funnit att barn med vissa modenamn är överrepresenterade inom barnpsykiatrin. Det är väl inte namnet i sig som avgör det, utan snarare föräldrarna. Men mamma brukar skämtsamt säga åt mig att välja just ett klassiskt namn....

/A

• zelda 76

Jag tycker inte att man är tråkig för att man väljer ett klassiskt namn. Smaken är ju delad och det är ingen annan än ni som bestämmer vad ert barn ska heta! Jag hade en kompis som hånade vårt andranamns förslag, fräckt anser jag!

• PamPam

Smaksak!

Vi kommer att ta något klassiskt, så vi är på samma linje som ni men vi känner oss inte alls tråkiga!

• guldplutt

Jag tycker snarare att det är tramsigt att så många verkar slå knut på sig själva för att hitta på så konstiga namn som möjligt, bara för att de ska vara annorlunda och ovanliga. Det lyckas ju sällan ändå, för efter ett tag hör man alltid talas om fler som hittat samma ovanliga namn... Sedan hade jag kanske inte heller velat välja de som ligger på topp 3, eller så, men det finns ju mellanting.

Vi gillar främst lite äldre klassiska namn, inte för att de är just det, utan för att alla namn vi kommer på som vi tycker är fina råkar vara det bara!

zelda 76 - jag tycker också det är ganska så fräckt när någon hånar ens namnförslag! folk tänker sig uppenbarligen inte för! om de frågar vad man funderar på för namn och man svarar så händer det att man får höra -"neeeeeeej, usch, DET kan han/hon ju inte heta!" Ehhh, jo, och så kommer det att bli, trist att vi nu vet att du kommer att tycka att ditt barnbarn (eller vad det nu är) har ett fult namn!

• Xtinaa

Vanliga namn behöver inte alls vara tråkiga,
    det enda som kan vara tråkigt är väll isåfall att
    bli kallad för t.ex. "Christina E" som jag snällt fick
    stå ut med typ hela min barndom.. inte så roligt.

• Villes mamma

Jag tycker inte att vanliga namn är tråkiga. Ville heter Vilhelm Johannes (släktnamn som vi plockat) Men däremot känner jag en tjej som döpte sin pojke till River och jag kan inte förstå mig alls på det? Jo om man bodde i staterna (eller har nå´nslags nära anknytning) så kunde jag förstå det...
    Tja, smaken är som baken, och tur är väl det.

• Psychomantia

Min son heter Nils EDVIN Mikael. Helt vanliga namn, Inga modenamn alls. Ändå får jag många reaktioner över hans tilltalsnamn Edvin, då det tydligen är rätt ovanligt (fram tills nu det sista åter då)
    Dock är det bara bra reaktioner. De flesta tycker det är kul att gamla klassiska namn kommer tillbaka, så att inte alla har moderna "amerikansk-klingande" namn

• silhuett

Vår son heter Isac, och det är väl ett relativt vanligt namn, nu de senaste åren har det ju till och med legat på topplistan.
    Till nästa barn funderar vi på namn som Emmanuel, Jonathan, Miriam, Rebecka.. Också rätt vanliga namn. Jag tycker det är fint med vanliga namn. Gillar inte alltför ovanliga namn.

• BlueBlue

Vi ska ge vår dotter namnet Elin, vilket ligger på tredje plats på namntoppen. Vi skiter i om många heter det, vi tycker namnet är så fint.

Svar på tråden Vanliga namn=tråkiga?