• Anonym (ledsen)

Jag kan inte trösta mitt barn!

Sitter här och känner mig ledsen! Är jag den enda mamman på jorden som inte kan trösta mitt barn genom närhet? Min dotter vrider sig som en mask i min famn om jag vill trösta henne när hon är ledsen..Samma sak om jag vill gosa med henne och bara ha henne i famnen eller sitta med henne i knäet och sjunga eller läsa för henne, hon vill bara bort!!
    Det enda som tröstar henne är hennes elekriska gunga!
    Känns ju lagom roligt att en mekanisk grej duger bättre än mammas varma famn! Hon är 7 mån och såhär har hon varit från dag ett! Är detta verkligen ett "normalt" beteende?
    Den enda gången jag eller henne pappa kan tröste henne genom närhet är om hon ex slagit sig eller blivit rädd. Är hon på allmänt "gnällhumör" verkar hon mest hata att vara i famnen på oss! Samma sak om hon är på glatt humör, tar man henne då i famnen blir hon jättearg och ledsen och bara slingrar sig!

• Svar på tråden Jag kan inte trösta mitt barn!
  • Anonym (oxå mamma)

Alla barn tröstas inte av en varm famn, eller snarast, många bebisar gör inte det. Att bli gungad, vaggad och buffad föredrar nog de flesta bebisar framför en kram. Så jag tror din dotter är helt normal och att hon är nyfiken och vill ut och upptäcka och därför inte har ro att sitta i ditt knä när du sjunger eller läser. Var inte ledsen, för det beror inte på att ni har en dålig relation utan att hon är utåtriktad - och det är ju bra!

• Anonym (Pojkmamma)

Mja, jag har aldrig fått mysa eller kramas med min son, då sprattlar han, skriker och vill loss, det verkar som om han tycker att gosande är slöseri med tid det finns ju så mycket att upptäcka och göra och han verkar vara trygg av min blotta närvaro, han är nog bara så som person tror jag, men visst blir jag grymt avis på andra föräldrar när de berättar om sina gosstunder med sina bebisar - never gonna happen!

• Anonym (Pojkmamma)

Ja och förresten så kan jag bara trösta vår son när han har slagit sig, inte annars. Att läsa går däremot bra, men först nu när han är 13 månader och förstår mer.

• Anonym (ledsen)

Jo förmodligen är det lite som att hon har "myror i brallan" och vill utforska allt annat istället för "gamla" välbekanta mamma! Men jag blir mest lite oroad då hon alltid varit såhär..även när hon bara var några dygn gammal och vi försökte lägge henne på våra magar så skrek hon och spjärnade emot och gjorde allt för att slippa den närheten!

• Anonym (Pojkmamma)

Anonym (ledsen) skrev 2009-05-04 20:25:20 följande:

Jo förmodligen är det lite som att hon har "myror i brallan" och vill utforska allt annat istället för "gamla" välbekanta mamma! Men jag blir mest lite oroad då hon alltid varit såhär..även när hon bara var några dygn gammal och vi försökte lägge henne på våra magar så skrek hon och spjärnade emot och gjorde allt för att slippa den närheten!
    Så var vår son också, från första stund egentligen, det enda han godtog var bärselen. Vet du jag tror inte att det är något fel på henne eller på min son heller för den delen, jag tror bara att de har sådana personligheter helt enkelt; myror i brallan-livet är för kort för att sitta hos gamla morsan, ungefär. Jag tror att de kommer att bli gosigare med tiden. Men är du jätteorolig ändå så tycker jag att du ska kontakta BVC, men förmodligen kommer du att få samma svar som en trött och ledsen mamma (jag) fick: "Jaha. Ja, han är sån som person bara. Inget att oroa sig för. Barn är olika.".
  • Anonym (Pojkmamma)

Anonym (Pojkmamma) skrev 2009-05-04 20:44:48 följande:

Anonym (ledsen) skrev 2009-05-04 20:25:20 följande:
    Så var vår son också, från första stund egentligen, det enda han godtog var bärselen. Vet du jag tror inte att det är något fel på henne eller på min son heller för den delen, jag tror bara att de har sådana personligheter helt enkelt; myror i brallan-livet är för kort för att sitta hos gamla morsan, ungefär. Jag tror att de kommer att bli gosigare med tiden. Men är du jätteorolig ändå så tycker jag att du ska kontakta BVC, men förmodligen kommer du att få samma svar som en trött och ledsen mamma (jag) fick: "Jaha. Ja, han är sån som person bara. Inget att oroa sig för. Barn är olika.".
    Ja alltså jag och mitt ex var oroliga över att sonen skulle ha ADHD eller någon annan neurologisk störning eftersom vi hade hört om alla bebisar som ääääääälskar att gosa och ligga och mysa i sängen och soffan medan vår son var ett veritabelt skrikmonster så fort som vi bara försökte att mysa med honom i soffan, han skrek som en stucken gris och sparkade oss i magen.
  • Anonym (ledsen)

Anonym (Pojkmamma) skrev 2009-05-04 20:47:03 följande:

Anonym (Pojkmamma) skrev 2009-05-04 20:44:48 följande:
    Ja alltså jag och mitt ex var oroliga över att sonen skulle ha ADHD eller någon annan neurologisk störning eftersom vi hade hört om alla bebisar som ääääääälskar att gosa och ligga och mysa i sängen och soffan medan vår son var ett veritabelt skrikmonster så fort som vi bara försökte att mysa med honom i soffan, han skrek som en stucken gris och sparkade oss i magen.
    Åh vad skönt att läsa om dina erfarenheter, det får mig att känna mig mycket tryggare! Det där med att alla andra kan gosa och mysa med sina nyfödda gjorde mig också orolig, för vår dotter låg också och skrek så hon sprutade av svett och sparkade och klöste oss när vi försökte gosa med henne så vi gav upp ganska fort..bära funkar bra men just "närgånget" gos ratar hon totalt!
  • Anonym (Pojkmamma)

Anonym (ledsen) skrev 2009-05-04 20:56:41 följande:

Anonym (Pojkmamma) skrev 2009-05-04 20:47:03 följande:
    Åh vad skönt att läsa om dina erfarenheter, det får mig att känna mig mycket tryggare! Det där med att alla andra kan gosa och mysa med sina nyfödda gjorde mig också orolig, för vår dotter låg också och skrek så hon sprutade av svett och sparkade och klöste oss när vi försökte gosa med henne så vi gav upp ganska fort..bära funkar bra men just "närgånget" gos ratar hon totalt!
    No problems. Man kan ju säga att vi blev grymt förvånade, för att inte säga besvikna när vi kom hem från BB, för där hade vi drömt om att fåligga och kolla på TV med en sovande, varm bebis på bröste men vad fick vi i stället? En liten skrikhals som inte verkade gilla oss eller vår närhetstörst överhuvudtaget! Snacka om snuvad på konfekten Aldrig hade vi trott att vi skulle få ett sådant barn (vi är mycket lugna och gosiga föräldrar) men efter att ha frågat BVC flera gånger, hört mig för i föräldraforum samt pratat med kollegor så har jag/vi insett att jsut vår son är så här, det är hans personlighet och det äringet fel på honom, han är bara... vild och energisk helt enkelt.Men jag blir fortfarande sotis då min bästis berättar om hur hon varje morgon ligger och myser och kramas med sin son i en hel timme! Jag är glad om jag får en minut jag!
  • Anonym (ledsen)

Anonym (Pojkmamma) skrev 2009-05-04 21:04:37 följande:

Anonym (ledsen) skrev 2009-05-04 20:56:41 följande:
    No problems. Man kan ju säga att vi blev grymt förvånade, för att inte säga besvikna när vi kom hem från BB, för där hade vi drömt om att fåligga och kolla på TV med en sovande, varm bebis på bröste men vad fick vi i stället? En liten skrikhals som inte verkade gilla oss eller vår närhetstörst överhuvudtaget! Snacka om snuvad på konfekten Aldrig hade vi trott att vi skulle få ett sådant barn (vi är mycket lugna och gosiga föräldrar) men efter att ha frågat BVC flera gånger, hört mig för i föräldraforum samt pratat med kollegor så har jag/vi insett att jsut vår son är så här, det är hans personlighet och det äringet fel på honom, han är bara... vild och energisk helt enkelt.Men jag blir fortfarande sotis då min bästis berättar om hur hon varje morgon ligger och myser och kramas med sin son i en hel timme! Jag är glad om jag får en minut jag!
    Precis så är min dotter också! Igår la jag mig på golvet,lyfte upp dottern och la henne mot bröstet och jösses, hon la ner huvudet och riktigt slappnade av i hela kroppen i minst 2 minuter! Det var helt underbart! Första gången hon legat sådär utan att sprattla, hålla uppe huvudet osv..ett magiskt ögonblick!
Svar på tråden Jag kan inte trösta mitt barn!