• Birger

Måste man äta järn?

Måste man äta järntillskott om man har lågt hb eller går det tillbaka till det normala tids nog? får så hård mage av dem.. :/

• Svar på tråden Måste man äta järn?
  • Mamma matte hustru

jag har fått en hel lista av bm med mat som jag kan äta istället Jordgubbar ingår där jag fixar inte heller tabletterna säg till så kan jag maila listan till dig

• lia76

finns olika järntabletter.
    finns de som är lite snällare mot magen också.

Men efter förlossningen gör du ju själv som du vill om du vill knapra järntillskott eller inte.
    Äter du järnrik kost så kommer det bli normalt, järntillskott är ju bara en hjälp på vägen.
    BEror ju på om du menar "bara lågt" eller "under det normala lågt"

Är man däremot gravid är det bra att äta järntillskott om man har för lågt hb.
    Eftersom barnet behöver järn.

Stella och Ida
  • Mamma matte hustru
    lia76 skrev 2009-05-04 19:18:59 följande:
    finns olika järntabletter.finns de som är lite snällare mot magen också.Men efter förlossningen gör du ju själv som du vill om du vill knapra järntillskott eller inte.Äter du järnrik kost så kommer det bli normalt, järntillskott är ju bara en hjälp på vägen.BEror ju på om du menar "bara lågt" eller "under det normala lågt"Är man däremot gravid är det bra att äta järntillskott om man har för lågt hb.Eftersom barnet behöver järn.
    Jag är gravid och bm sa faktiskt att om det inte är sjukt lågt jag ligger på 106 så är det bättre att må bra och äta järnrik kost istället för tabletter som ställer till magen
  • lia76
    Mamma matte hustru skrev 2009-05-04 19:20:26 följande:
    Jag är gravid och bm sa faktiskt att om det inte är sjukt lågt jag ligger på 106 så är det bättre att må bra och äta järnrik kost istället för tabletter som ställer till magen
    Ja precis osm jag skrev...
    Har man FÖR lågt hb så är det bra med järntillskott under en graviditet

Jag själv dalade ner från 141 till 100 på bara några veckor och fick akut järnbrist.
    Kroppen klarade inte av det så jag mådde piss... Samma symtom som vid havandeskapsförgiftning så min BM trodde först att jag hade det.
    Jag fick ta en niferex varannan dag så det inte skulle bli allt för tokigt för min mage (som är rätt så känslig i vanliga fall).
    Eftersom min kropp BAD om järn så tog den upp alltihop och på 2 veckor hade jag gått upp till 121
    Stella och Ida
  • Birger

Hb var på 85 efter min akut-snitt.. sist jag kollade på 116 så det börjar ta sig..skulle helst inte ta järn alls om det inte är nödvändigt.. ägg e väl bra??

• Mamma matte hustru
    Birger skrev 2009-05-04 19:50:10 följande:
    Hb var på 85 efter min akut-snitt.. sist jag kollade på 116 så det börjar ta sig..skulle helst inte ta järn alls om det inte är nödvändigt.. ägg e väl bra??
    japp ägg och jordgubbar frysta blåbär. persilja spenat mm
  • victoria p

Min bm föreslog Blut-saft eftersom jag är livrädd för järntabletter som gör en hård i magen, o den saften funker jättebra!!! känner mig levande efter bara ett par dagar! :)
    inga biverkningar i magen heller. men det e dyrt, ca 100 kr flaskan, tycker redan den e halvtom.. men det e det väl värt, det e ju bara för ett tag.
    finns på willys och coop bla.

• Mamma matte hustru

victoria p skrev 2009-05-04 22:07:38 följande:

Min bm föreslog Blut-saft eftersom jag är livrädd för järntabletter som gör en hård i magen, o den saften funker jättebra!!! känner mig levande efter bara ett par dagar! :)inga biverkningar i magen heller. men det e dyrt, ca 100 kr flaskan, tycker redan den e halvtom.. men det e det väl värt, det e ju bara för ett tag.finns på willys och coop bla.
    Är helt oki så länge man inte har höjt blodsocker då är det inte bra..
  • Bispan
    Birger skrev 2009-05-04 19:50:10 följande:
    Dina värden låter ju som de stiger hur bra som helst. Så tillägg nu är väl definitivt inte nödvändigt?
  • LillaFlingan
    Mamma matte hustru skrev 2009-05-04 19:20:26 följande:
    vet inte om du som e gravid äter järntabletter, men snälla gör det om du inte gör det.
    en blodförlust vid förlossningen för dig kan bli sjuuukt jobbig.

jag hade 128 i hb bara några veckor innan förlossningen, och behövde inte äta järntabletter..
    förlorade över 2l blod vid förlossningen och hb låg som lägst på 70!!!
    kunde inte röra mig alls för jag höll på att svimma av helt ..

fick blodtransfusion och 2 påsar med järndropp.. är f.f inte alls återställd.. :S
    är 1½v sen förlossningen nu..
Svar på tråden Måste man äta järn?