• Belladonna

Hingstföl-könsmoget?

Hej! Undrar när ett hingstföl blir könsmoget. Tänkte om det går, ha min hingst att gå med ston 2 & 3 år i vinter. Mitt föl är då 6 mån.
    Han borde ju inte ha något för att bli könsmogen under vintern, stona brunstar vanligtvis inte då.
    Tycker han skall ha unga lekkompisar nu, jag har inte ngn lust att bli hans lekkompis, det lägger jag över på hästarna.

• Svar på tråden Hingstföl-könsmoget?
  • jojjo113

Det tar något år innan en hingst bli könsmogen så han kan absolut gå med ston om han bara är 6 månader..

• Lego Flicka

Hej hopp! De brukar bli könsmogna runt ett år (med variationer åt båda håll naturligtvis som med människor), det har hänt att 1 åriga hingstar tillverkat föl om man säger så, en bekant till mig var med om det men i det så säker kan man aldrig vara (hon delar alltid på dem nu efter avvänjning) men som sagt, de flesta är nog inte könsmogna långt innan året men någon garanti finns ju inte. Men du kan nog ha dem ihop i några månader till iaf. De mår som sagt bra av att gå med andra i liknande ålder, själv har jag turen att bara ha två valacker på 2 år och hans mor och henne får jag kanske flytta på när det närmar sig våren men han ska ju skäras runt ett år så det blir inte så länge man behöver sära på dem ändå.

Lycka till hur du än gör
    Fridisen

Svar på tråden Hingstföl-könsmoget?