• Love2009

Räknas 36+ som prematur?

Jag har fått Hepatos o kommer antagligen bli igångsatt tidigare. Idag sa doktorn att hon kunde gjort det omg men att det var fullt, ska tillbax imorg o onsdag.

Är i V.36+1 idag det är ju ändå nästan 4v för tidigt. V.37+0 räknas väl mer el mindre som fullgånget men vilka risker finns för barnet i V.36+ något??

Jag VILL bli igångsatt då jag i stort sett inte sover alls pga klåda samtidigt skulle jag ALDRIG vilja riskera att ngt blir fel m barnet.

Vet att hon inte är liten då hon redan för 3v beräknades väga 2,3kg, ska på nytt UL imorg för att kolla vikt.

Någon med erfarenhet av barn födda i den här veckan o hur stor skillnad är det att vänta en vecka?

• Svar på tråden Räknas 36+ som prematur?
  • 2små2stora

Det räknas som prematur men de går vanligtvis till BB och det som kan vara är att de får ett högt bilirubinvärde och behöver ljusbehandlas något dygn.
    Det finns inte någon större risk för barnet att födas i 36+ än att födas som fullgången.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Love2009

jag fick idag höra att barn födda runt v.36-37 kan få både ADHD, inlärningssvårigheter, talsvårigheter m.m.

eller rättare sagt en som har ett barn med olika problem sa att läkarna sa att det kunde vara pga att han föddes i V.37 och då blir jag ju LIVRÄDD

man vill ju inte riskera det minsta för att jag mår dåligt då står jag hellre ut m vad som helst

sen kan det ju självklart hända ändå men OM man kan förhindra det så är det klart man vill...

*orolig o fundersam*

• bebis00

barnet räknat som fullgånget då det är i v38. man brukar säga plus minus 2v.
    Risken att det skulle bli något fel på barnet är inte särskilt stort. Dock kan dom vara trötta i just den veckan. Vilket kan får dom att behöva lite extra hjälpa med maten, tex sondmatning.
    Precis som 3Busfrön skrev kan bilirubinet vara högt, vilket leder till gulsot.

• 2små2stora
    Love2009 skrev 2009-05-04 20:08:36 följande:
    jag fick idag höra att barn födda runt v.36-37 kan få både ADHD, inlärningssvårigheter, talsvårigheter m.m. eller rättare sagt en som har ett barn med olika problem sa att läkarna sa att det kunde vara pga att han föddes i V.37 och då blir jag ju LIVRÄDD man vill ju inte riskera det minsta för att jag mår dåligt då står jag hellre ut m vad som helst sen kan det ju självklart hända ändå men OM man kan förhindra det så är det klart man vill... *orolig o fundersam*
    Jobbar med prematurer och har aldrig hört talas om detta. Extrem prematurer dvs de födda före vecka 28 har en större risk för sådan komplikationer.

40± 2 veckor räknas som normal med vecka 37 anses som fullgånget.
  • Thalis

Min son föddes i v.36+2 och även jag blev igångsatt.
    Han var nästan 3 kg och var minst 47 cm lång.
    Idag är sonen 14 månader kärnfrisk och är stor och stark

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Love2009

3Busfrön - skönt att höra! verkligen. Menar du 37+0 då när du säger fullgånget V.37? Är det stor skillnad med 36+3 tex?

• 2små2stora
    Love2009 skrev 2009-05-04 20:23:59 följande:
    3Busfrön - skönt att höra! verkligen. Menar du 37+0 då när du säger fullgånget V.37? Är det stor skillnad med 36+3 tex?
    36+ barnen kan vara lite tröttar och ha det lite trögare att komma igång med amningen men det kan även ett barn fött i vecka 40+2 vara.

Nej det är inte så stor skillnad på ett barn fött i 36+3 och 37+0.
  • StarkMamma

Min minsta dotter föddes i vecka 36+2. Vattnet gick spontant och hon var tillväxtredicerad. Vägde 2225 gram och var 41 cm. Liten men naggande god! Man märker inget på henne att hon föddes då. Vid 3 år började hon tex använda r-ljud i ord och det är tidigt. Hon gjorde 4-års testet när hon var 3 för hon var med när lillebror vägdes och då sa bvc sköterskan att hon var mogen för det. Så var inte rädd för något fel i utvecklingen. Lycka till!

• Love2009

Tack det va skönt att höra!!

• Lupiner

Var lugn, det kommer gå så bra så eftersom det ju är du och inte hon som har en komplikation. Fick min dotter 35+5 och det var aldrig något problem. Hon fick ha en värmedynai "plastlådan" ett dygn och fick extra mjölk i snipa tills amningen kom igång men det var aldrig tal om neo eller så. Lycka till! 

Svar på tråden Räknas 36+ som prematur?