Inköpslista?
Någon som sett en lista på vad man behöver köpa in som tvillingförälder? Det är väl förstås samma saker som med ett barn, men vissa grejer behöver man väl dubbelt av o så.
Någon som sett en lista på vad man behöver köpa in som tvillingförälder? Det är väl förstås samma saker som med ett barn, men vissa grejer behöver man väl dubbelt av o så.
Ja det undrar jag med.. för va på UL idag och fick veta att vi väntar tvillingar! =)
Två spjälsängar (ifall de stör varandra, mina sov bara ihop första månaden), två babysitters var guld för oss, MASSOR av tvätt/spylappar från IKEA, flaskor och ersättning om inte amningen funkar. Sen kan jag inte komma på något mer på rak arm som man måste köpa dubbelt av i början. Ja, bilstolar förstås om man har en bil.
Vi har inte fått våra tvillingar än, men vi har inhandlat en dubbelvagn (köpte på Blocket), två babystolar att ha i bilen (köpte på Blocket, går även att hyra om man vill) och en minibuss, fast det beror på att vi har två barn innan.
Vi har tänkt om det funkar att de får dela spjälsäng till en början, det har vi redan sen tidigare. Om inte det funkar att de sover ihop får vi väl köpa en till då. Sen måste vi köpa en barnstol till, har bara en nu, men det är ju senare när de klarar sitta upp.
Barnkläder har vi massor, dels efter våra två första barn, sen har vi fått ärva efter snälla grannar. Sen kommer man säkert på efter hand vad man behöver o får köpa det då. Min snälla mamma har sytt en maningskudde, men om den funkar vet jag ju inte än.
Viktigast är nog: Dubbelvagn, två babystolar (om man nu har bil) babykläder till två, (fråga par som ni tror är "färdiga" med barn, ofta skänker de gärna) Två eller en spjälsäng. Kanske dumt att köpa en dyr amningskudde ifall amningen inte funkar, har man någon som kan sy kan man kanske be den göra en, eller vänta tills man vet att amningen fungerar. Sen kommer man nog på vad som behövs. Allt går att få tag på billigt på blocket om man inte vill ha nytt!
Finns säkert fler saker som är viktiga, kommer inte på fler just nu bara!
Två bra babysitters och en bra amningskudde tycker jag är viktigast (förutom vagn och bilstolar förstås). Tycker man kan köpa kudde före för den hjälper ju till att få det att fungera!
som med enlingar så behöver man ju inte köpa allt på en gång, vi har bara inhandlat dubbelvagn å babysitter än så länge. har span på babystolar hos kompisar men inte klart än.
har en tjej sen förrut så vi behöver bara + på en omgång till.
har beställt en amningskudde av mamma
hej, jag har nog köpt det mesta redan.. är bara i vecka 19..
men jag älskar o handla.. inte färdig med kläder än.. men har rätt mycket sen tidigare barn..
har köpt amningspump.. det tycker jag är en viktig grej om man vill ge sin mjölk vill säga ;)
då kan pappan vara mer delaktig.. jag ammar en o han ger flaska osv..
Vi tänker handla varenda liten nappflaska innan förlossningen, visa av erfarenheten från vårt första barn. Man vill knappast springa ut och köpa saker med tvillingar och en tvååring. Sist lagade vi också mat och fyllde frysen för två veckor framåt. Det var bland det bästa vi gjort, vi slapp helt att tänka på att laga mat de första veckorna. Men nu vet vi bättre vad man behöver och vad som är onödigt, eftersom vi redan har ett barn. Amningskudden var guld, även för en, så vi har köpt en tvillingamningskudde från Svenska tvillingklubben.