• sassus

Vad ska man ha på sig i sommar när man ammar? Är rädd att jag kommer isolera mig hemma...

Jag vet att det finns hur många trådar som helst som rör amningskläder och vad man ska ha på sig osv, men i går fick jag verkligen panik när jag började tänka på att jag inte kommer ha några kläder att amma i. Satt framför datorn och bara suckade och suckade och va nästan gråtfärdig. "Jag kommer inte kunna amma vårt barn, för jag har inga kläder att amma i" tjöt jag medan sambon rev sitt hår lite i smyg Grejen är den att jag hade tänkt att bunkra upp med klänningar i sommar som kan va skönt att ha medan magen ännu är stor. Sen slog det mig, men klänning kan ja ju inte ha på mig, ska jag dra upp hela den då när jag ska amma bland folk? Okej att de får se ett bröst hit och dit, men det är ju onödigt att visa trosorna också... Linnen pratar många om, stora linnen som man kan dra ner medan man drar upp tröjan/toppen man har utanpå, och det funkar ju så länge det inte är så himla varmt. Är det väldigt varmt dock kanske man bara vill ha linne, och hur snyggt är det att gå runt med ett stort slappt linne liksom? Det här kanske är ett världsligt problem, men i min värld har det intagit enorma proportioner och jag är rädd att jag kommer bli sittande hemma i flera månader för att jag inte orkar krångla med vad jag ska ha på mig när jag går ut. Hur har ni andra gjort när det varit sommar och varmt? Vad har man på sig liksom? Har ju ingen lust att köpa en helt ny garderob med kläder jag ska ha bara för att jag ammar... Hjälp mig nån!

• Svar på tråden Vad ska man ha på sig i sommar när man ammar? Är rädd att jag kommer isolera mig hemma...
  • Numminen

Jag tyckte att skjorta funkade rätt bra med ett linne under. Då knäppte jag upp skjortan fram och drog upp linnet under. En annan favorit var att ha en tubtopp under en vanlig tröja/linne. Bara att dra upp tröjan och dra ner tubtoppen så mycket som behövs. Det är lite svalare än linne + tröja tycker jag, plus att man slipper extra axelband. Jag hade ofta tubtoppen under bysten så det var bara magen som hade dubbelt tyg.

• Ariella

Om du köper linnen med justerbara axelband så behöver de inte vara stora och slappa. Jag körde med MQs sk BH-linnen i lite större storlek än vanligt sist jag ammade och de funkar utmärkt att dra ned fast de inte är "slappa".

Vet att det finns amningsklänningar från t ex Boob också, kanske kan vara bra att ha någon sådan.

• SIN74

Jag hade en del linnen i stretchtyg som lätt gick dra ner - ett litet tunt tyg/sjal över så att inte mycket syntes.

• Wry

Amningstoppat och linnen finns ju, tror att det finns klänningar med "amningsöppning" också. Klänning kan du väl ha om det är nån som går att dra ner eller knyta upp över bröstet, omlott-modell eller kanske "mjukis"-material. Du kan ju alltid ta med en handduk eller filt som du kan skyla dig med om du tycker att det känns för naket eller kallt. Att dra upp klänningen verkar rätt omständligt, du får försöka hitta varianter som går att knäppa upp, kanske en skjortklänning? Eller en tubtopp?

Kan inte påstår att jag själv ser detta som ett stort problem, ska också amma i sommar är det tänkt, men... hoppas paniken lagt sig lite för dig i alla fall.

• Shelti

Jag har satsat på några linnen från h&m och några t-shirts från samma ställe. Samt långärmad "klänning" (såpass kort att det behövs nåt under) och en t-shirt från bara glad. Detta kommer jag att kombinera med kjolar och kanske lite lösare byxor/caprin.

Sen då hösten kommer kan jag ha mina kläder kombinerat med jeans och tröjor med dragkedja/knappar. Så har jag tänkt

• sassus
    Ariella skrev 2009-05-04 20:40:52 följande:
    Om du köper linnen med justerbara axelband så behöver de inte vara stora och slappa. Jag körde med MQs sk BH-linnen i lite större storlek än vanligt sist jag ammade och de funkar utmärkt att dra ned fast de inte är "slappa". Vet att det finns amningsklänningar från t ex Boob också, kanske kan vara bra att ha någon sådan.
    Det var ett bra tips. Tänkte inte på de. Tack!
  • cicci85

Jag använde nästan bara tröjor och linnen från Boob. Man kan hitta oanvända och lite använda på tradera om man tycker att de är dyra nya! Men så mycket som jag använt mina är de värda varenda krona
    Annars om man har linnen eller en klänning som man kan dra ner är det bra tycker jag. Gillar inte att dra upp och visa magen men dra ner tröjan över bröstet och lägga en filt över går bra!

• Bonnie Tyler

om man inte gillar att dra upp tröjan och visa magen kan man ju ha en sån där tröjförlängare (finns på H&M) under T-shirten/linnet, så är magen täckt när man lyfter på tröjan. Det är nog den enklaste/billigaste lösningen.

• Ternera

Men man kan väl ha vilka klänningar som helst, å så plockar man bara "Upp" bröstet å ha kvar klänningen på, å så en lite sjal över om man vill de, inge svårare än så juh.... ja drar alltid ner tröjan, går juh jättebra tycker ja, ha inte köpt en enda ammningströja faktiskt..

• La Lola
    Ternera skrev 2009-05-05 10:14:37 följande:
    Men man kan väl ha vilka klänningar som helst, å så plockar man bara "Upp" bröstet å ha kvar klänningen på, å så en lite sjal över om man vill de, inge svårare än så juh.... ja drar alltid ner tröjan, går juh jättebra tycker ja, ha inte köpt en enda ammningströja faktiskt..
    Du köper bara sånt med jättestora urringningar alltså?
    Eller?
    För hur 17 plockar man annars upp ett bröst?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Vad ska man ha på sig i sommar när man ammar? Är rädd att jag kommer isolera mig hemma...