• Lenita

Svullen i vecka 38!

Jag vet att det är ganska så vanligt att man samlar på sig en massa vatten i kroppen mot slutet och jag har redan pratat med min barnmorska om det och hon säger att det är helt normalt.
    Saken är bara den att jag börjar se ut som en sprickfärdig vattenballong.
    Det började med fötterna och har nu spritt sig i hela kropppen, inte så kul när det till och med syns i ansiktet.
    Är det någon annan som råkat ut för detta och har ni några bra tips på hur man blir av med svullnaden (förrutom att föda barn vilket jag har hört ska vara attans effektivt)

• Svar på tråden Svullen i vecka 38!
  • mimmsan

Drick,drick och drick vatten!!!!
    Rör dig,( vilket inte kan vara så lätt i v 38) för det sätter igång cirkullationen.
    Dricker själv minst 3 liter vatten om dan och har ite vätska än är i v 33.
    Med min minsta son samlade jag på miog mega mycket vätska och glämde att dricka. så drick!!!!!!!!!!!

• Lenita

Tack för tipset!
    Jag har nog druckit lite för lite.
    Bebisen har varit fixerad sedan vecka 34 och ligger väldigt lågt så jag blir kissnödig för ingenting vilket gör att man drar sig för att dricka mycket.
    Men jag skall prova.
    Att röra sig blir nog värre för jag har försökt att gå ut och gå, men går jag mer är 20 min så blir jag sängliggande för fogar och fötter. SUCK!

• Thess80

Drick mycket vatten! Har även hört att nässelte ska vara bra när man är svullen... Lycka till!

• Lenita

Nässelte!
    Vart får man tag på det då?
    Det lär väll inte vara så enkelt att man kan gå ut och plocka i trädgården och koka bara?
    Mamma gjorde nässelsoppa åt mig när jag var liten och då plockade hon de första som kom upp på våren.
    Minns det för jag lovade mig själv att när jag blev stor så skulle jag aldrig mer äta saker som brändes när man tog i dom.
    (Det var väll inte särskilt gott)
    Nu är jag däremot berädd att prova det mesta.

• septemberhopp

Känner igen mig! Är också i v. 38, och svullnar... Träffade en kompis förra helgen, och sedan denna igen, och hon bara gapade, och sa att jag såg pluffsig ut:( Tack för den, säger man då. Jag dricker däremot grymma mängder vatten, men det hjälper inte just nu. Det enda som händer är att jag kan bosätta mig på toa i stället för att springa fram och tillbaka - särskilt på nätterna!

Kanske är det något slags kameleffekt nu mot slutet? Att kroppen lagrar till förlossningen?

Kramkram, o lycka till!

• Foxy1

Som alla andra säger - drick vatten. Svullnaden beror bl.a på att kroppen har svårt att göra sig av med det överskott av slaggprodukter som bebben producerar och det blir lättare för kroppen att bli av med dem med hjälp av mer vätska. De sköljs lättare ut liksom...he, he, he, låter flummigt, men så är det.

Att vila med fötterna i högläge är ett annat tips. Kan dock tillägga att det inte hjälpte så mycket i mitt fall, men skönt var det ju...

Betr. att promenera så var det dock värdelöst i mitt fall. Ju mer jag stod och gick under en dag, desto svullnare ben och fötter...Promenadtipset funkar inte för alla alltså. Men prova kan man ju.

mvh-Kicki

Svar på tråden Svullen i vecka 38!