20 dagars pappaledighet nekas
Hej alla!
Meddelade min arbetsgivare ca 3 månader i förväg att jag avsåg ta ut 20 dagars pappaledighet mot halverad ersättning vid mitt barns födsel istället för de vanliga 10 med hel ersättning. Ringer jobbet då jag fått barn och får då höra att de nekar mig detta med anledning att man enligt dom inte kan ta ut 20 dagar. De menar att det är omöjligt att göra så och därför måste neka.
Jag har mycket svårt att tro detta dels för att jag hört med försäkringskassan 2 gånger och de bekräftat bägge gångerna att man visst kan vara hemma 20 dagar i sträck. Dessutom säger mitt fack att pappadagarna är att betrakta som föräldrapenning och att ingen kan neka en detta så länge man meddelar i god tid. En av mina andra chefer ringer också FK som säger samma sak till honom och han tycker jag självklart ska få ta ut dessa dagar. Men den högre chefen säger blankt nej. Han har fått för sig något, vad vet jag inte.
Jag har nu för avsikt att anmäla detta till DO även om det kanske inte leder någonvart. Dessutom har jag dragit in facket.
Kan informera om att det är polismyndigheten vi talar om där gamla efterblivna värderingar lever kvar, där föräldraskapet inte är värt något, män är bättre än kvinnor och invandrare är "blattar".
Någon som vet lite mer kring juridiken gällande detta. Är jag helt fel ute?