• Cyberdad

20 dagars pappaledighet nekas

Hej alla!

Meddelade min arbetsgivare ca 3 månader i förväg att jag avsåg ta ut 20 dagars pappaledighet mot halverad ersättning vid mitt barns födsel istället för de vanliga 10 med hel ersättning. Ringer jobbet då jag fått barn och får då höra att de nekar mig detta med anledning att man enligt dom inte kan ta ut 20 dagar. De menar att det är omöjligt att göra så och därför måste neka.

Jag har mycket svårt att tro detta dels för att jag hört med försäkringskassan 2 gånger och de bekräftat bägge gångerna att man visst kan vara hemma 20 dagar i sträck. Dessutom säger mitt fack att pappadagarna är att betrakta som föräldrapenning och att ingen kan neka en detta så länge man meddelar i god tid. En av mina andra chefer ringer också FK som säger samma sak till honom och han tycker jag självklart ska få ta ut dessa dagar. Men den högre chefen säger blankt nej. Han har fått för sig något, vad vet jag inte.

Jag har nu för avsikt att anmäla detta till DO även om det kanske inte leder någonvart. Dessutom har jag dragit in facket.

Kan informera om att det är polismyndigheten vi talar om där gamla efterblivna värderingar lever kvar, där föräldraskapet inte är värt något, män är bättre än kvinnor och invandrare är "blattar".

Någon som vet lite mer kring juridiken gällande detta. Är jag helt fel ute?

• Svar på tråden 20 dagars pappaledighet nekas
  • Sencha

Såvitt jag kan förstå så är du helt rätt ute. Jag har absolut för mig att det gick att fylla i som halva och kvartsdagar på sambons blankett.

0401 & 0807
  • LillaFågelBlå

Du har rätt till 10 dagar med HEL erättning, är då allts ledig HELA dagar. Eller 20 HALVDAGAR, då är du ledig halva dagar. Du kan ju inte vara ledig 20 heldagar och välja halva ersättningen, då blir ju jobbet lidande i 20 dagar istället för 10, för de skiter ju i vad du har för ersättning, hel-eller halvdag.

• Micke

Så här ligger det till.

Fram tills barnet är 18 månader gammalt så har du rätt att vara ledig så mkt eller lite som du vill.
    Du behöver inte ta ut någon föräldrapenning alls om du inte önskar. Vill du däremot ta ut föräldrapenning så går det bra. Om du tar ut FP eller inte har ingen som helst betydelse för rätten att vara ledig.

Du kan däremot inte ta ut FP för samma tid och för samma barn som din fru. Däremot kan bägge vara hemma samtidigt.

När barnet fyllt 18 månader så ändras reglerna. Då krävs det att du tar ut FP i samma omfattning som du önskar vara ledig, dvs vill du vara ledig 20 dagar så krävs det att du tar ut 20 dagar med FP.

Allting i regleras i lagen om föräldraledighet. Den är rätt lättläst så kika gärna på den.

www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM

• Lippans

Micke: Det är skillnad på pappadagar i samband med barnets födelse och föräldradagar. Inte samma sak...

Här diskuterar vi pappadagar..

• Micke
    Lippans skrev 2009-05-05 19:19:51 följande:
    Micke: Det är skillnad på pappadagar i samband med barnets födelse och föräldradagar. Inte samma sak... Här diskuterar vi pappadagar..
    Ingen som helst skillnad för det här fallet. TS har rätt att vara ledig med TFP i 10 dagar, de sk pappadagarna. Dessa dagar kan tas ut som såväl hela som halva dagar.

Utöver detta ger lagen TS rätt att vara ledig som han önskar fram tills barnet blir 18 månader.

Så om TS är ledig halva dagen med TFP så kan han vara ledig andra halvan av dagen utan ersättning.
  • Micke
    Micke skrev 2009-05-05 19:27:13 följande:
    Ingen som helst skillnad för det här fallet. TS har rätt att vara ledig med TFP i 10 dagar, de sk pappadagarna. Dessa dagar kan tas ut som såväl hela som halva dagar. Utöver detta ger lagen TS rätt att vara ledig som han önskar fram tills barnet blir 18 månader. Så om TS är ledig halva dagen med TFP så kan han vara ledig andra halvan av dagen utan ersättning.
    Jo en skillnad finns, och det är ju att TS kan ta ut TFP samtidigt som frun tar ut FP.

Dessutom är ersättningsnivån lägre för TFP än för FP om man tjänar mer än 7,5 BB om året.
  • Lotlas
    Micke skrev 2009-05-05 19:27:13 följande:
    Ingen som helst skillnad för det här fallet. TS har rätt att vara ledig med TFP i 10 dagar, de sk pappadagarna. Dessa dagar kan tas ut som såväl hela som halva dagar. Utöver detta ger lagen TS rätt att vara ledig som han önskar fram tills barnet blir 18 månader. Så om TS är ledig halva dagen med TFP så kan han vara ledig andra halvan av dagen utan ersättning.
    Fast tillfällig FP (s.k. VAB) får man inte ta ut förrän barnet är 8 månader, enligt FK när jag var magsjuk och maken skulle vara hemma och ta hand om sonen, då 4 månader.
  • Micke
    Lotlas skrev 2009-05-05 19:31:29 följande:
    Fast tillfällig FP (s.k. VAB) får man inte ta ut förrän barnet är 8 månader, enligt FK när jag var magsjuk och maken skulle vara hemma och ta hand om sonen, då 4 månader.
    Pappadagarna är tillfällig föräldrapenning.
Svar på tråden 20 dagars pappaledighet nekas