• Vipera

    Äldre blivande pappa och negativ blivande farmor...

    Ååååh så jobbigt saker kan vara! Jag berättade för min mamma att jag skall ha barn IGEN och hon blev helt nergjord. Jag kan förstå henne till stor del men inte att hon låser fast sig vid bara negativt. Saken är den att jag inte passar hennes "mall" om hur saker skall vara. I första äktenskapet fick jag ett barn och allt var frid och fröjd (fast jag själv ville ha fler barn).
    Sedan gifte jag om mig med en ung tvåbarnsmamma och vi fick ett barn och det var inte bra enligt min mamma. Sedan separerade vi men blev tillsammans igen och skall nu ha barn igen och detta fick min mammas värld att rasa helt.
    Min mama och min fru kommer inte överens alls, dels är det låååångt mellan dem i ålder och typ kultur (min mamma har knappt lämnat Gotland under sitt liv och min fru är från Stockholm och bodde sedan i Småland).
    Min mor tycker att man dels gifter sig och skaffar barn med EN, dels skall man ha fast jobb och allt ordnat ekonomiskt innan (jag har inget jobb men dock hög utbildning), och dels skaffar man överhuvudtaget inte barn i min ålder (fyller 48 idag) samt att man inte gifter sig med någon som är 16 år yngre osv...
    Å ena sidan så tycker jag att mina vuxna beslut är mina och de passar en "modern värld" men å andra sidan förstår jag henne att inget av det hon ser är enligt hennes föreställning om hur det skall vara enligt så det var när hon växte upp.
    Tänkte igår när jag såg att Anna Lindmarker var 45 när hon blev gravid, undrar vad hennes föräldrar sade... men hon har ju jobb förstås...

  • Svar på tråden Äldre blivande pappa och negativ blivande farmor...
  • Cyberdansken

    Även om jag kan tycka som smedn så förstår jag också att det kan vara jobbigt att ha ett sånt förhållande med sin mamma.
    Fast du får nog sätta dig ner och tala om för henne att hon får dig att känna dig mindre värd när hon dömer dig och ditt liv efter hennes egen mall.
    Kanske har du turen att hon inte riktigt tänkt på hur det uppfattas av dig och då kan ni få rensa luften mellan er.

    Känner så väl igen mig, min mamma är inte heller nått vidare nöjd med hur mitt familjeliv blev, fast hon älskar alla barnbarnen och min fru ändå.

  • Kramtomaten

    Tja, vad ska man säga...
    Utvecklingen går framåt, förr hade föräldrarna många barn, nu har barnen många föräldrar. Din mor måste nog inse att det är 2000-talet nu...

Svar på tråden Äldre blivande pappa och negativ blivande farmor...