• pilluta

2 månader, vad kan din bebis?

Vad har hänt för er under dessa två månader?
    Pluttan hon pratar mer och mer för varje dag, Är vaken mycket, sover hela natten, väger runt 6kg, har en någerlunda stabil nacke!

Berätta om din 2 månaders bebis. nyfiken

• Svar på tråden 2 månader, vad kan din bebis?
  • sussi63

Hej,

Min 2 månaders pojke har i och för sig kolik så han är mest sur....;) men han har skrattat några gånger, gurglar och pratar en stund för sig själv när han vaknar. Han börjar bli stark i nacken oxå. Jag väntar på att han ska upptäcka sina händer och kunna ligga för sig själv en längre stund än 3 minuter som det är idag.

• hopee

Sover inte hela natten, utan vill ha mat 2gånger. Jollrar och skrattar lite, verkar inte ha hittat sina händer riktigt, suger lite på dem men lekar inte med dem. Är väldigt nyfiken och vill titta på allt! Reser sig med nacken om han ligger på mitt bröst men inte gärna om han ligger på magen på golvet själv.
    Är det något speciellt mer de ska kunna vid detta laget?

• fotbollstjejen

Vår lille kille är två månader på söndag. Han skrattar mycket och "pratar" på som bara den nu. Gör lite nya ljud med jämna mellanrum. Upplever dock att han har blivit lite gnälligare och har svårare för att komma till ro när han ska sova. Sover kortare stunder än han gjorde innan. Har ni märkt någon skillnad när de ska somna?

Han tycker inte om att ligga på magen men kämpar som fasen när vi lägger honom så. Förflyttar sig framåt med benen och försöker få upp huvudet ordentligt men det är ju fortfarande lite tungt för honom.

• pilluta

min snäcka tycker inte heller om att ligga på magen, men tycker däremot om att sitta/stå i knäet och titta på allt. Prata med allt! Skrattar mest hela dagarna!
    Ingen aning om det är något mer dom ska "kunna". Alla är vi olika!

• Iasor

Min lilla Emma är 7 veckor idag. Hon ligger nästan alltid på mage och är riktigt stark i nacken! Sparkar som tusan o förflyttar sig ganska långt. Lägger henne längst ner i sängen o när det är matdags har hon flyttat sig över halva sängen!

Inget riktigt leende än men man ser att det är på gång! Hon pratar en hel del o vill inte gärna vara ensam!

• första pyret

Min Gustav på 2,5 mån har börjat jollra lite o skrattar när jag skrattar, ibland utan min hjälp också. Sitter gärna bakåtlutad i soffan eler i mitt knä. Han gillar att sträcka på benen och träna sina benmuskler. Han har börjat suga på sina händer= dreggel! Visste inte varför men det verkar vara tänder om man läser andra inlägg här på FL.
    Han hatar dock att ligga på mage! går bra en kort stund men sen går brandlarmet på;) så det blir bara kortisar. Vi tränar nacken när han sitter upp istället, bättre än inget...

• hopee

Min suger också gärna på sina händer och börjat dregla mycket, men tänder det kan det väl ändå inte vara? hur menade du då?

• Ikan

Min 1 månaders ligger o lyfter huvudet när hon är på magen på golvet o rör benen för att fösöka krypa. Ler gör hon oxå fast endast när hon skall bajs=) Sedan "pratar" hon eller man kan kalla det "jollrar" oxå när hon är hungrig. Sover 4 timmar i sträck innan matning på natten. Äter även på händerna när hon är hungrig!!!

• Itzumo

Min lilla skrattar oftast hela förmiddagarna.. Är tokglad då...
    Hon har ett enormt sug behov så när hon med sina egna händer råkar ta bort nappen så blir hon fruktansvärt arg (det är ju någon som har tagit nappen!)... Hon hatar att ligga på magen men brukar få ligga på mage ändå i några minuter och kämpa, hon har en relativt stabil nacke (hade hon NÄSTAN redan från början) och hon pratar som bara den när hon väl pratar...

• Liten hamrin

Min grabb blir 2 månader i morgon, är riktigt stadig i nacken och ligger bra på mage men blir arg när han inte kommer framåt när han rör benen, i sängen kan han dock sprattla sig fram en aning. Han skrattar och ler och börjar inse att händerna är hans och man ser att han försöker styra dom.. dock går det inte så jättebra.. Men han gnuggar ögon när han är trött och suger och dregglar på händerna. Mycket nya ljud och joller har kommit den sista veckan.

• första pyret

första pyret skrev 2009-05-07 12:14:58 följande:

Min Gustav på 2,5 mån har börjat jollra lite o skrattar när jag skrattar, ibland utan min hjälp också. Sitter gärna bakåtlutad i soffan eler i mitt knä. Han gillar att sträcka på benen och träna sina benmuskler. Han har börjat suga på sina händer= dreggel! Visste inte varför men det verkar vara tänder om man läser andra inlägg här på FL.Han hatar dock att ligga på mage! går bra en kort stund men sen går brandlarmet på;) så det blir bara kortisar. Vi tränar nacken när han sitter upp istället, bättre än inget...
    det var någon som skrev att det kan börja klia i tandköttet redan vid denna ålder, hade hört det från sin BVC tant. Vet inte om det är sant, låter mer troligt att det är sugbehov... mycket dreggel blir det iaf!
  • Calippomamsen

Min lill kille är snart 9 veckor. Han är med väldigt mycket. Han pratar och skrattar. Igår så vände han på sig från mage till rygg för första gången :D.
    Han suger väldigt mycket på händerna.

Svar på tråden 2 månader, vad kan din bebis?