• Melmis

Ännu sämre Hb värde trots fler Niferex, vad gör man????

Förra gången jag var hos bm hade jag ett Hb värde på 105 och då ville hon att jag skulle börja ta 2 Niferex istället för en. Men nu har jag varit idag igen och då var Hb värdet bara 103, ännu sämre alltså...
    Har ätit blodpudding, broccoli och även köpt paltbröd och ätit, men inget verkar hjälpa, vad ska man göra???
    Min bm skulle prata med läkaren om jag skulle få receptbelagd folsyra utskriven och ta det också, nån som fått göra så??

• Svar på tråden Ännu sämre Hb värde trots fler Niferex, vad gör man????
  • Ekologiskt Godis

Lägger denna tråden i mina favoriter för jag är nog också på väg åt samma håll som dig. Hade 109 o började med niferex. Har tagit kvinnovitaminer sen inskrivningen så jag kombinerar dem. Sen ökade det under ett tag till 117 och nu har det sänkts till 106. Ska ta 2/dag och sen göra nya järnprover med och utan tabletter för att se hur det funkar.

Jag har köpt in en massa spenat för det är det enda jag kan komma på att jag hade ätit av när mitt Hb gick upp. kanske var det som gjorde så Hb ökade, får testa o se=)

• Stor mamma

¨Prova kombinera med blutsaft. Går det lägre mot 92 som jag hade så kommer du får injektioner av järn

• Heiress

hänger med i denna tråd. Jag började på 110 och fick Niferex och nu senast låg jag på 107. Får ännu bara äta en tablett varje dag, men konstigt är det att man blir sämre.

Vad jag fick reda på är att man ABSOLUT inte ska ta tabletten om man druckit mjölk för då gör det inge verkan.

• FruLycklig

... och så ska man ta en tablett på morgonen o en på kvällen.. Aldrig 2 samtidig...

• Dotzie

Jag har varje morgon de senaste månaderna druckit en proviva female samtidigt som jag tagit en niferextabl. och en mitt val kvinna tabl.
    När jag började var mitt värde på 105 i vecka21, nu är jag i vecka 31 och mitt järnvärde har ökat till 115...
    Min barnmorska sa att folsyra och c vitaminer ökar kroppens järnupptag....
    lycka till!

• Ekologiskt Godis
    Heiress skrev 2009-05-05 11:35:03 följande:
    Vad jag fick reda på är att man ABSOLUT inte ska ta tabletten om man druckit mjölk för då gör det inge verkan.
    Mmm och om man dricker apelsinjos eller äter något med mycket c-vitamin så hjälper det jättemycket!
    Tror det ska ha gått 2 timmar innan och efter man tagit tabletten innna man får dricka mjölk.
    jag avstår helt från mejeriprodukter inom de timmarna för att vara på säkra sidan.
  • Pebbles82

Jag började på 125, dök sen direkt till 104, nu är jag nere på 101. Har ätit Niferex sen v 20, men de gav inget utslag på 4 veckor, så fick byta över till Duroferon.
    Äter 2 tabletter per dag, samt även alla möjliga andra naturliga järntillskott jag kan hitta i matväg.
    Ser alltid till att svälja tabletten med C-vitamin, men det verkar inte ge något utslag på testerna. Ska tillbaka den 15:e nu, så får se om det har blivit bättre då!

• theodora73

Blutsaften har varit min räddaren i nöden under denna grav. Har inte behövt ta en enda järntablett! Och räddat magen också på det viset. Rekomenderas! Men ta varje dag..och gärna en frukt som ger c-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet.! Lycka till!!

• Ekologiskt Godis
    theodora73 skrev 2009-05-05 13:02:21 följande:
    Blutsaften har varit min räddaren i nöden under denna grav. Har inte behövt ta en enda järntablett! Och räddat magen också på det viset. Rekomenderas! Men ta varje dag..och gärna en frukt som ger c-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet.! Lycka till!!
    Är inte blutsaft jätteäckligt?:D
  • morinda

Jag har druckit en juice som heter noni juice från tni.com som innehåller en mängd vitaminer och mineraler. bla järn. Den är helt biologisk och man tar den som ett kosttillskott. Eftersom den innehåller så mycket hjälper den till att stabilicera på många sätt. Det ena hjälper tex kroppen att ta upp järn osv. Jag har inte behövt fylla på med järntabletter annat än när juicen varit slut. Har legat på 110 hela tiden trots att bm sa i början att nästa gång kommer du att ha sjunkit till 100. Hon var själv förvånad när det inte var så. Värt att testa.

Svar på tråden Ännu sämre Hb värde trots fler Niferex, vad gör man????