• Lillatroll

Kan flickors blygdläppar växa ihop? Eller missförstod jag helt BVC?

Jag var på BVC igår för tremånaderskontroll. Vi pratade om lite allt möjligt, jag hade lite frågor om min dotters underliv och hur ofta det ska tvättas m.m. Då säger min BVC-sköterska att det är bra om man delar på blygdläpparna i mellanåt för annars kan dom växa ihop. Därför skulle man också droppa lite olja därnere.

Jag tyckte det lät lite konstigt men det var dags för vaccinationssprutan så jag fick annat att tänka på. Sen när jag kom hem så började jag fundera. Jag har aldrig hört talas om att någon del av flickors underliv kan växa ihop. Har någon annan här hört det? Har någon råkat ut för det?

Känner att jag har missat något i så fall.

Kan ju tillägga att jag visst tvättar imellan blygdläpparna så det var inte så vi kom på detta....

• Svar på tråden Kan flickors blygdläppar växa ihop? Eller missförstod jag helt BVC?
  • Esmeralda123

Ja det kan hända. Inte allför ovanligt heller. Men med ett lätt ingrepp så går det att ordna utan några men för flickan.

• Strumpan08

Heller aldrig hört. Vi fick höra på BB att man inte skulle vara där och grotta för mycket. Bara tvätta om det kommit bajs i skåran.

• Mumselumsan

Ja jag har också hört att det kan hända och om jag inte missminner mig så läste jag en tråd om det här på FL för en tid sedan.

Men som Esmeralda123 skriver så är det lätt åtgärdat genom ett litet snitt så det är ingen fara men kan man undvika det genom att tvätta (som man ju gör dagligen) så behöver man ju inte oroa sig.

• Esmeralda123

Det beror på att halterna av östrogen är låga. Ev. kan någon lokal irritation också vara en orsak. Halten av östrogen ska vara låg hos småflickor, men ibland kan det bli så att blydgläpparna växer igen. På engelska kallas det "labial adhesions"

• redneck girl

japp det är vanligt.om det händer så fixar de en salva med nått hormon i som gör att det åker i sär igen.vissa tittar aldrig i musen på bäbisen,men vad viktigt är att kolla där ibland och sära försiktigt.då växer de inte ihop.

• Esmeralda123

Sammanväxningarna kan behandlas genom att man smörjer med en östrogensalva. Då ska de lösa upp sig inom ett par veckor. Dock är det mycket stor risk att det återkommer. När flickan närmar sig tonåren kommer östrogennivåerna att öka och sammanväxningarna löser upp sig av sig själva.

• Mayen

7barns mamman skrev 2009-05-05 12:54:44 följande:

japp det är vanligt.om det händer så fixar de en salva med nått hormon i som gör att det åker i sär igen.vissa tittar aldrig i musen på bäbisen,men vad viktigt är att kolla där ibland och sära försiktigt.då växer de inte ihop.
    Är det verkligen VANLIGT?

Jag har aldrig hört det faktiskt...
  • Esmeralda123

Här är fakta om det:

Sammanvuxna inre blygdläppar
    Total eller partiell sammanlödning av de inre blygdläpparna
    uppmärksammas i de flesta fall hos flickor mellan 1 och 2 års
    ålder. Incidensen tros vara cirka 3 procent hos barn i denna
    åldersgrupp [1]. Tillståndet kan förekomma ända upp till 7?8
    års ålder men är mycket sällsynt hos nyfödda. I icke-symtomgivande
    fall brukar en öppning finnas över uretramynningen (öppningen för urinröret)
    så att urinstrålen inte påverkas menligt. Figur 1 visar
    en 8-årig flicka med sammanvuxna inre blygdläppar.
    Tillståndets etiologi är oklar. Troligen rör det sig om ett
    förvärvat tillstånd orsakat av en lokal irritation eller inflammation.
    Eftersom urinvägsinfektion har visat sig förekomma
    samtidigt med detta tillstånd har det föreslagits att man i samtliga
    fall av urinvägsinfektion bör kontrollera om de mindre
    blygdläpparna är sammanvuxna [2]. Olika typer av infektiösa
    agens kan troligen orsaka fusion av de inre blygdläpparna.
    Exempelvis kan detta förekomma efter genital herpes [3].
    Sammanvuxna labia minora (inre blydgläpparna) har även beskrivits efter kvinnlig
    omskärelse före 1 års ålder [4]. Eftersom få fall rapporterats
    både neonatalt (nyfödda) och efter menarche (första mensen) har man ansett att hög
    östrogenhalt skulle ha en skyddande effekt. Det har dock beskrivits
    fall av sammanvuxna inre blygdläppar trots ökade
    östrogennivåer [5].
    Behandling. Lokalt applicerad östrogensalva utgör, enligt
    rapporter, första behandling. Olika studier har visat goda resultat
    enbart med denna terapi i mellan 50 och 88 procent av
    fallen [6, 7]. Behandling är indicerad under en period av upp
    till fyra veckor. Tillståndet tas primärt om hand av barnläkare
    och via barnavårdscentraler. I de fall där behandlingen inte
    hjälpt efter fyra veckor bör flickan remitteras till plastikkirurgisk
    klinik för bedömning. Särskilt vid fibrösa, hårda sammanväxningar
    av labia minora måste manuell [8] eller kirurgisk
    delning tillgripas. En blödande yta på vardera av blygdläppskanterna
    bör sutureras (sys) eller surgicel-behandlas tills full
    epitelisering av kanterna erhållits [9, 10]. Recidiv efter manuell
    eller kirurgisk delning är inte ovanliga. I de fall omedelbar läkning inte erhålls kan recidivfrekvensen uppgå till
    39 procent [6].

Svar på tråden Kan flickors blygdläppar växa ihop? Eller missförstod jag helt BVC?