• Anonym (Orolig vän)

Min kompis är ett mkt destruktivt förhållande

En av mina bästa kompisar är i ett förhållande med en mkt dominant och manipulativ man.

Sen de blev tillsammans har hon gått ner säkert tio kilo i vikt, han påpekar varje gång hon går upp i vikt och säger "att han mår illa" när han ser gamla foton på henne.
    Till saken hör att hon alltid varit snygg och smal och tävlingsidrottat, så hon var ursnygg förut, nu ser hon anorektisk ut.

Hon hinner aldrig se sina vänner längre för att hon antingen jobbar eller är med honom.

Men det värsta är, och detta har jag fått veta av en gemensambekant som hon har anförtrott sig åt:

Att han pressar henne till att göra massa saker i sängen som hon egentligen inte vill göra, som att ha sex när hon hade njurbäckeninflammation (!)

Nu håller han på att pressa henne till att ha trekant vilket hon tidigare har sagt blankt nej till, men nu börjat överväga för att han tjatar så mkt.

Detta sista "vet jag egentligen inte" vilket gör att jag inte kan ta upp det med henne. Den gemensamma kompisen, vilken hon har berättat detta för, berättade för mig, för hon inte visste hur hon skulle bete sig för att övertala vår vän att ta sig ur förhållandet. Jag kan alltså inte säga något direkt till vår vän, utan det måste min kompis göra.

Jag tänkte försöka få henne att anförtro sig till mig med så att vi kan flera tala henne ur detta.

Hur i hela världen bär man sig åt att få en väna tt förstå att hon är i ett mkt dåligt förhållande? Vi är båda så oroliga, men är rädda att "göra fel" så att hon stöter bort oss. Ska man gå varsamt fram eller göra en itnervention, hämta henne från honom?

Som sagt, just nu ligger tyvärr största ansvaret på vår gemensamma vän, så detta är extra krångligt för mig.

Något råd?

• Svar på tråden Min kompis är ett mkt destruktivt förhållande
  • Anonym (Orolig vän)

Puff

• Anonym (Orolig vän)

Puffar igen :(

• Anonym

Hade det varit min bästa kompis hade jag tagit upp det på en gång.
    Hon kommer förmodlingen inte att lyssna första gången.
    Du måste komma med konkreta bevis, verkligen kunna övertala henne, för hon är troligen så hjärntvättad av honom att hon inte lyssnar på dig första gången.

Du måste vara medveten att hon kommer ignorera dig, strunta i att prata med dig, skälla ut dig, men du får inte ge upp.

• Anonym (Orolig vän)

Jag vet, men det är så jävla jobbigt,.
    Ngn som gjort ngt liknande, tagit sig ur me dhjälp av vänner, eller hjälpt ngn ur ett förhållande.

• Anonym

Anonym (Orolig vän) skrev 2009-05-05 14:03:50 följande:

Jag vet, men det är så jävla jobbigt,. Ngn som gjort ngt liknande, tagit sig ur me dhjälp av vänner, eller hjälpt ngn ur ett förhållande.
    Ja, jag har tagit mig ur ett sånt här förhållande, dock själv, inte en käft brydde sig, dom kom efteråt och sa massor, som att dom sett det, önskar att dom gjort något etc. Men ingen gjorde något!

Därför, gör allt du kan, även om hon verkar avig mot det.
    Till slut inser hon. Men då måste du vara hundra procent säker.
  • riskakan

TS, jag förstår att du är orolig. Det låter riktigt obehagligt, det du beskriver.

Gör vad du kan för henne. Försök prata med henne och visa att du finns där, men mer kan du inte göra tyvärr. Hon kommer inte att göra slut bara för att någon annan säger åt henne att göra det. Insikten måste i slutändan komma från henne själv. Men om du visar att du bryr dig och försöker, kan det (i bästa fall) bli den ögonöppnare hon behöver.

• Anonym (Orolig vän)

Ok, silkesvantar eller rakt på?

• EmilochTilda

Håller med riskakan.. Jag har också släppt ett jobbigt förhållande men det spelar ingen som helst roll vad mina vänner sig. Jag kan snarare känna att jag tar avstånd om de säger en massa dåliga saker om honom. De vänner jag har kvar nu är de som alltid lyssnade och givetvis kom med idéer men inte dem som dömde i frågan. Då jag faktiskt älskar honom med hans brister. Man måste komma på det själv lixom..

Lycka till!

Är det så dåligt som du hört känns det som en tidsfråga innan hon kommer och själv söker hjälp hos sina vänner.

• NadiaMi

Det viktigaste är att ni håller kommunikationskanalen öppen även om hon tar illa upp över det ni säger. Att hon känner att ni kommer att finnas kvar oavsett vad hon väljer att göra så hon Har någonstans att ta vägen om hon skulle besluta sig att lämna honom.

Ofta blir kvinnor i denna typ av förhållande kvar för att de tror att de verkligen inte har någon annan att vända sig till, och att få henne att förstå att det faktiskt inte är så utan att ni har ett gästrum och öppna armar som väntar på henne om det behövs är livsviktigt för att hon ska kunna gå utan att "förlora allt".

Ni kan självklart säga att ni inte tycker om det han utsätter henne för MEN det är oftast bättre med silkesvantar än med boxhandskar eftersom männen i dessa förhållanden brukar sätta perspektivet "vi mot världen - alla är emot oss" och även är bra på att spela ut hur dåligt DE mår så kvinnan får dåligt samvete plus en ego-boost genom vetskapen att han verkligen behöver just henne.

Det är en svår balansgång och det viktigaste för kvinnor i din kompis sits är att veta att det Finns någon annan där ute som bryr sig oavsett vad hon gör eller säger.

Svar på tråden Min kompis är ett mkt destruktivt förhållande