Min kompis är ett mkt destruktivt förhållande
En av mina bästa kompisar är i ett förhållande med en mkt dominant och manipulativ man.
Sen de blev tillsammans har hon gått ner säkert tio kilo i vikt, han påpekar varje gång hon går upp i vikt och säger "att han mår illa" när han ser gamla foton på henne.
Till saken hör att hon alltid varit snygg och smal och tävlingsidrottat, så hon var ursnygg förut, nu ser hon anorektisk ut.
Hon hinner aldrig se sina vänner längre för att hon antingen jobbar eller är med honom.
Men det värsta är, och detta har jag fått veta av en gemensambekant som hon har anförtrott sig åt:
Att han pressar henne till att göra massa saker i sängen som hon egentligen inte vill göra, som att ha sex när hon hade njurbäckeninflammation (!)
Nu håller han på att pressa henne till att ha trekant vilket hon tidigare har sagt blankt nej till, men nu börjat överväga för att han tjatar så mkt.
Detta sista "vet jag egentligen inte" vilket gör att jag inte kan ta upp det med henne. Den gemensamma kompisen, vilken hon har berättat detta för, berättade för mig, för hon inte visste hur hon skulle bete sig för att övertala vår vän att ta sig ur förhållandet. Jag kan alltså inte säga något direkt till vår vän, utan det måste min kompis göra.
Jag tänkte försöka få henne att anförtro sig till mig med så att vi kan flera tala henne ur detta.
Hur i hela världen bär man sig åt att få en väna tt förstå att hon är i ett mkt dåligt förhållande? Vi är båda så oroliga, men är rädda att "göra fel" så att hon stöter bort oss. Ska man gå varsamt fram eller göra en itnervention, hämta henne från honom?
Som sagt, just nu ligger tyvärr största ansvaret på vår gemensamma vän, så detta är extra krångligt för mig.
Något råd?