• LyNxQ

svampinfektion hos barn?

Jag misstänker att min dotter fått en svampinfektion. Ibland säger hon att det kliar och hon har lite vitt gojs mellan blygdläpparna. Lite röd är hon också.
    Hon åt penicillin mot urinvägsinfektion i vintras.

Vad tror ni?

• Svar på tråden svampinfektion hos barn?
  • Mayen

Absolut! Min dotter (hon är nu 3 år och 2 mån) har haft det flera gånger!
    Infektionen kommer oftast just efter en penicillin-kur eller annars när hon varit väldigt sjuk och immunförsvaret varit nedsatt.

Bor i Italien och här ger man "canesten" 1%. Vi smörjer 2-3 gånger/dag tills alla symptom försvunnit och sen ska man fortsätta circa 5-6 dar till (annars kan det jäkla svampen komma tillbaka!)

När dottern får svamp blir hon röd på blygdläpparna säger att det bränns när hon kissar och hon kliar sig. En gång har det t o m hänt att hon fått en hudspricka på blygdläpparna, stackarn.. Fy vad det måste ha bränt till när hon kissade...

Tänk på det här under tiden ni "kurerar henne":
    Tvätta alla underkläder i minst 60 grader (möjligt i 90).
    Tvätta alla handdukar ni anv till stjärten i 60 el 90 grader
    (svampen dör inte vid 40 grader utan sitter kvar i trosor och på handdukar annars)
    Byt handdukar till underlivet vid varje stjärttvätt.
    Bada inte tillsammans

Lycka till! Du kan inboxa mig om du vill veta nåt mer - vi har som sagt haft svamp många gånger redan...

• Mayen

Just det,
    de får även lite "vit/gulaktiga" flytningar av svampen - så det låter precis som att din dotter har det

• LyNxQ

Vi tvättar alltid underkläder och handdukar i 60grader, så det känns ju bra

Jag har liksom tänkt att det är bara vuxna som får svampinfektioner, men självklart måste ju barn också kunna få det..

'Tycker du att vi ska besöka vårdcentralen eller kan jag fråga på apoteket?

• LyNxQ

stackarn har haft det jättelänge! och jag har inte haft en tanke på att det kan vara svamp... det kom jag på igår...

• Mayen

Vi fick rådet att besöka barnläkare vid 1:a svampinfektionen. Det var f ö han som sa vilken salva och hur ofta vi skulle ge den.

Nu känner jag igen infektionen och vet hur jag ska behandla så jag behöver inte gå till barnläkaren.

Om jag vore du skulle jag gå till barnläkaren, just för att det är första gången.

Gör du inte det kan jag rek "Canesten", ett tunt lager morgon och kväll (är hon väldigt röd och har hudsprickor på blygdläpparna kan det behövas 3 gånger per dag). Man ska inte sluta genast när besvären är över eftersom svampen då kan komma tillbaka.

• Mayen

Jag vet! Första gången dröjde det jättelänge innan vi kom på vad det kunde vara och fick till "rätt kur". Vi tvättade med olika tvålar med bra ph-värde för underlivet osv, men att det var svamp det tog tid innan vi prickade in.

Nu vet jag efter 1 dag !

Min dotter vaknade ofta mitt i natten och grät för att det kliade, eller som hon uttryckte det då (hon var så liten) "att det gjorde ont".

• Mayen
    Gummis skrev 2009-05-05 13:45:49 följande:
    Hur små barn kan få svamp?
    Man har alltid den här svampen (som f ö heter Candida) i kroppen.
    Den kan ta överhanden, växa till sig
    -efter en penicillinkur
    -när man är sjuk

-eller så kan man få den på en offentlig toalett
    -på ett badhus

Alltså INTE genom sexuellt umgänge - om nu nån skulle tro det..
  • LyNxQ

Hur små som helst kanske? de kan ju få svampinfektion i huden iallafall..

Min dotter är 4

• Gummis
    Mayen skrev 2009-05-05 13:48:08 följande:
    Man har alltid den här svampen (som f ö heter Candida) i kroppen. Den kan ta överhanden, växa till sig -efter en penicillinkur-när man är sjuk-eller så kan man få den på en offentlig toalett-på ett badhusAlltså INTE genom sexuellt umgänge - om nu nån skulle tro det..
    Jamen kan dom få det när dom är 2mån eller finns det någon nedre åldersgräns för vad som är rimligt?
  • Mayen

Dottern fick det första gången när hon var typ 3 mån (minns inte exakt).
    Det var efter en penicillinkur

• redneck girl

är ingen ålders gräns för svamp infektioner.många får det direkt efter en antibiotika kur.och på varma ,fuktiga ställen kan det ju komma ändå.

• Gummis

7barns mamman skrev 2009-05-05 13:51:08 följande:

är ingen ålders gräns för svamp infektioner.många får det direkt efter en antibiotika kur.och på varma ,fuktiga ställen kan det ju komma ändå.
    hmm.... klurar om det är det tjejen har, hon har haft klåda, dock mer på armar, ben men har även klöst sig ner på snippan och lyckats med två rivmärken där. Får itne bort magklådan med hydrokortison och fenuril men vi har bytt tvättmedel. Men hon är inte gnällig eller verkar ha ont, men hon är en jäkel rent ut sagt på att knippa när man ska rengöra snippan på morgonen och efter att hon bajsat .
  • Mayen
    Gummis skrev 2009-05-05 13:53:41 följande:
    7barns mamman skrev 2009-05-05 13:51:08 följande:
    hmm.... klurar om det är det tjejen har, hon har haft klåda, dock mer på armar, ben men har även klöst sig ner på snippan och lyckats med två rivmärken där. Får itne bort magklådan med hydrokortison och fenuril men vi har bytt tvättmedel. Men hon är inte gnällig eller verkar ha ont, men hon är en jäkel rent ut sagt på att knippa när man ska rengöra snippan på morgonen och efter att hon bajsat .
    Får du titta ?

Om hon är röd och har hudsprickor på blygdläpparna låter det ju som svamp.
    Har du koll på trosorna? Har några flytningar? Har du kollat efter det att hon har kissat, kommer det typ ibland nåt geggigt, vitt/gult slem? Det är typiskt för svamp.
  • Gummis
    Mayen skrev 2009-05-05 13:56:58 följande:
    Får du titta ? Om hon är röd och har hudsprickor på blygdläpparna låter det ju som svamp.Har du koll på trosorna? Har några flytningar? Har du kollat efter det att hon har kissat, kommer det typ ibland nåt geggigt, vitt/gult slem? Det är typiskt för svamp.
    Hon är bara 9mån men en jäkel på att knippa i hop ändå, man får liksom bresa benen ordentligt för att komma åt.
  • redneck girl

illröda brukar de bli.och de vill inte gärna att man vidrör stället.när de kissar blir det ju kiss i sprickorna och de är inte trevligt.även i hud veck brukar bäbisar kunna få det.men vanligast är nog fukt eksem.

• Gummis

7barns mamman skrev 2009-05-05 14:01:23 följande:

illröda brukar de bli.och de vill inte gärna att man vidrör stället.när de kissar blir det ju kiss i sprickorna och de är inte trevligt.även i hud veck brukar bäbisar kunna få det.men vanligast är nog fukt eksem.
    Vi ska till barnläkaren på torsdag så får väl höra vad han säger om denna klåda. Tycker dock att det är mer på kroppen hon kliar sig och framförallt på nätterna kan hon ligga och klösa sig i sömnen och då mage/bröst området. Snippan är mer när hon ligger på skötbordet.
  • Mayen
    Gummis skrev 2009-05-05 14:04:02 följande:
    7barns mamman skrev 2009-05-05 14:01:23 följande:
    Vi ska till barnläkaren på torsdag så får väl höra vad han säger om denna klåda. Tycker dock att det är mer på kroppen hon kliar sig och framförallt på nätterna kan hon ligga och klösa sig i sömnen och då mage/bröst området. Snippan är mer när hon ligger på skötbordet.
    När dottern var bara några månader blev hon så röd i rumpan att det kom nån droppe blod! Åh vad jag led. Kom ihåg att jag grät också, tyckte det var så hemskt!
    Sen försvann det direkt med canesten, inte med nån annan salva.
    Hon knep ordentligt för att de vill ju inte att man ska röra vid de när det bränner så...
    Stackarna!!!!
  • Gummis
    Mayen skrev 2009-05-05 14:11:48 följande:
    När dottern var bara några månader blev hon så röd i rumpan att det kom nån droppe blod! Åh vad jag led. Kom ihåg att jag grät också, tyckte det var så hemskt!Sen försvann det direkt med canesten, inte med nån annan salva.Hon knep ordentligt för att de vill ju inte att man ska röra vid de när det bränner så...Stackarna!!!!
    Jo hon har varit jätteröd i rumpan att hon skrek bara vi la henne på skötbordet, hon blödde aldrig men var röd och hade ont, det är inte samma nu, nu är det mer att jag kniper för det är mitt område - låt bli, hon har alltid varit såhär och knipit ordentligt.
  • LitenIsa

Elivia var ca 9 mån när hon fick svamp i samband med att hon hade vattkoppar. Behandlade med dactacort (stavning?).
    Annars kan man väl använda pevaryl.

Svar på tråden svampinfektion hos barn?