• Anonym (Solna)

Barn ska inte använda snopp o snippa

En vän menade på att barnen inte ska använda orden som snopp och snippa, de ska inte prata om kön alls..För de kan misstolkas av andra folk och en dag då plingar soc på dörren..Hur tänker nu..Får era barn säga orden snippa och snopp..eller ska kön inte ens nämnas alls? Tycker ni de är oki att barnen säger mamma har snippa och jag har snopp? Eller mamma titta min snopp?  Kan det misstolkas av andra så att en vacker dag står soc utanför din dörr??

• Svar på tråden Barn ska inte använda snopp o snippa
  • Kya

nej men herregud, såklart att även barnen måste kunna ha ett namn på könsorganen. i deras värld så är en snopp ungefär lika spännande som en fot. och varför får de veta namnet på en fot, men inte på en snopp?

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Anonym

Jättelöjligt säger jag. Klart de ska kunna prata om alla kroppsdelar. Snippa och snopp är ju som vilken kroppsdel som helst för ett barn.

• Anonym (naturligt)

Jag tycker att det är konstigt att inte benämna könsorganen, lika som jag berättar för barnet om resten av kroppen. Såklart inte soc reagerar på sånt.

Jag jobbar som fsk lärare och har haft ett barn som dagligen berättade hur stor hans pappas snopp var . Det är ju bara naturligt att han reflekterade över att han och pappa var lika men ändå olika. Mest pinsamt var det nog för pappan!

• Kya

och så funderar jag, om barnet får ont i sin snopp/snippa, hur ska de kunna tala om det om det inte ens finns ett ord för stället?

• Howdahkan

Alla barn hittar såsmåning om sina könsorgan och behöver namn på dem.
    Jag skulle se det som en större varningsklocka om barnen inte vet vad ett könsorgan är och att flickor och pojkar har olika...eller att barnen säger att "mamma säger att det där är hemligt/nåt vi inte pratar om"...

Hör till utveckligen att lära sig vad som finns i grenen samma som att man har ögon näsa mun osv...

• Kya
    Anonym (naturligt) skrev 2009-05-05 14:09:54 följande:
    Jag tycker att det är konstigt att inte benämna könsorganen, lika som jag berättar för barnet om resten av kroppen. Såklart inte soc reagerar på sånt. Jag jobbar som fsk lärare och har haft ett barn som dagligen berättade hur stor hans pappas snopp var . Det är ju bara naturligt att han reflekterade över att han och pappa var lika men ändå olika. Mest pinsamt var det nog för pappan!
    haha, ja det borde inte vara helt ovanligt men roligt, nog måste man ha haft ett leende på läpparna, åtminstone på insidan när barnet pratade på. {#lang_emotions_laughing}
  • miaelund
    Anonym (naturligt) skrev 2009-05-05 14:09:54 följande:
    Jag tycker att det är konstigt att inte benämna könsorganen, lika som jag berättar för barnet om resten av kroppen. Såklart inte soc reagerar på sånt. Jag jobbar som fsk lärare och har haft ett barn som dagligen berättade hur stor hans pappas snopp var . Det är ju bara naturligt att han reflekterade över att han och pappa var lika men ändå olika. Mest pinsamt var det nog för pappan!
    Ha ha ha, stackars pappan

Så klart man ska använda orden snopp o snippa när man benämner barnens könsorgan, vad ska man annars använda för ord? Eller ska vi använda tecken eller ignorera området mellan naveln och låren?
    Maria, förlovad m Niklas, mamma t Saga f. 6/9-07 o lill* fröet i magen m bf 4/10
  • Lattjo

Oj då får vi nog akta oss för sonen säger nog snopp och snippa ungefär 20 ggr minst varje dag *s* Klart att dom måste få säga snopp och snippa vad ska dom annars säga liksom? Vad händer när dom får ont eller det kliar där och dom inte får säga ordet ens? Nej, det låter jätteknasigt!

• Kya

snacka om att skamgöra området mellan benen om man inte ens får prata om det...

• Anonym (naturligt)
    Kya skrev 2009-05-05 14:12:27 följande:
    haha, ja det borde inte vara helt ovanligt men roligt, nog måste man ha haft ett leende på läpparna, åtminstone på insidan när barnet pratade på.
    Jo, jag fick hålla mig för att inte börja skratta... Sedan var det lite svårt att hålla sig för skratt när man träffade pappan på eftermiddagen.
  • Kya
    Anonym (naturligt) skrev 2009-05-05 14:16:42 följande:
    Jo, jag fick hålla mig för att inte börja skratta... Sedan var det lite svårt att hålla sig för skratt när man träffade pappan på eftermiddagen.
    haha, tror väl jag det

nej men seriöst, ni på förskola reagerar väl inte negativt om barnen säger snopp/snippa?
  • Tärning6

Vrför ska man inte lixom hallååååå, om jag har ont i muttan så ringer ju jag läkaren så jag kan få hjälp lika väll om jag har jänte ont i foten, vaddå ska inte barn kunna göra de eller??????

• Anonym (naturligt)

Nej absolut inte. Om ett barn skulle vara utsatt för övergrepp visar det sig på andra sätt, inte att barnet kan namnet på sitt kön!

• Anonym (Solna)

Tack för era svar, kännde mig så dum när hon sa så, som om de var något skamligt och onartuligt som lät han använda snippa och snopp

• Anonym

Det är väl självklart att barnen ska kunna benämna sina könsorgan, som flera här säger vet de inte ens om vad som menas med kön öht. Snopp/snippa är utmärkta avdramatiserade ord beskriver en kroppsdel, inget annat.
    Jag jobbar också inom förskolan och där pratas det hej vilt bland barnen att Kalle har snopp och Klara har snippa. Kalle har också kommit på hur han ska göra för att få stor snopp, vilken han (till förskollärarnas förtret) gärna visar upp i det tillståndet. Det kan vara lite jobbigt när man för 150 gången i ordningen på ett pedagogiskt sätt måste förklara att det inte alltid är lämpligt att visa snoppen i tid och otid för andra. Ännu värre är när de andra barnen kommer och säger att "Kalle har en stor snopp!". Vad ska föräldrarna tänka om deras ungar kommer hem och berättar att Kalles snopp kan växa och bli stor.
    Helt naturligt visserligen och barnen har ingen aning om varför, men tyvärr är inte alla föräldrar lika vidsynta när det gäller pill och plock med snoppen och snippan.

• etttillförsök

Ja här använder vi orden snopp och snippa hela tiden - men sonen har bestämt sig för att snippa ska heta moppa istället - vilket för mig betyder något helt annat... Fast den kanske ser ut som en mopp - vad vet jag.

Värre var det då jag berättade att jag hade en bäbis i magen och att den kom ut genom snippan.
    - Hålet där man kissar, påpekade då sonen.
    - Nej, flickor har två hål, ett för kiss och ett för bäbisar förklarade jag.
    - Nehej, säger han med ögonen glittrande av intresse, får jag titta?!
    - Nej, det får du inte, säger jag.
    - Jo, snäääälla mamma, jag vill se!
    Som tur var hade vi en "Hur fungerar kroppen"-bok som vi kunde titta i istället.

Puh, kände jag bara, och torkade svetten ur pannan.

Svar på tråden Barn ska inte använda snopp o snippa