• alarik82

belgisk jätte

är väldigt sugen på att köpa en sån, har haft kaniner förut. men då bara vanliga vädurar typ. skulel vilja ha lite råd på¨hur stor bus å ute bus man behöver.

• Svar på tråden belgisk jätte
  • Heisan

Jag har en Belgisk jätte o en fransk vädur o så en korsning utav dem båda.
    Tycker att de är för stora att ha i bur så mina har sovit i en vanlig kaninbur på nätterna o varit lösa på dagarna. Nu bor de i ett uthus på ca 30 kvm o ska få en utehage så fort jag hinner bygga en...

• LuMa

Dom är härliga kaniner.
    Burens höjd måste vara minst 70 cm, hur många kvm den måste vara minns jag inte. Ska se om jag hittar nåt åt dej..

Jag hade min bur på mark med nergrävt nät runtom och nätat tak.
    Buren var runt 10 kvm stor och helt passlig åt en kanin. Där fanns det stenar att hoppa upp på, grenar att gnaga på, sol och skugga..

• Heisan
    alarik82 skrev 2009-05-05 20:22:43 följande:
    men alltså lös lös ute, smiter dom inte då
    Nej alltså lösa inomhus.. *var lite otydlig*

Utomhus så måste du nog ha rätt högt galler. De kan utan problem skutta upp på vårat köksbord...
  • alarik82

oj herregud...ska åka å kika på en kaninunge imorron, så ska kolla lite hur hon har de å så då å se om man får nå ideer

• LuMa
    alarik82 skrev 2009-05-05 20:41:58 följande:
    oj herregud...ska åka å kika på en kaninunge imorron, så ska kolla lite hur hon har de å så då å se om man får nå ideer
    Tänk på att fast dom är relativt små när dom är ungar så blir dom typ åtta kilos klumpar när dom är fullvuxna.
    Det är inga barnkaniner då dom har kraftiga bakben och kan göra rätt mycket illa med klorna.
    Man behöver vara bestämd med dom från början då dom lätt kan bli dominanta och en åttakilos dominant jätte vill man inte ha. Det betyder att man behöver hålla på med dom mycket alla dagar så jag skulle säga att dom kräver mer jobb än en vanlig liten kanin som ju nog är hanterbar även om den inte är helt handtam.
  • alarik82

jo ja har läst om dom å vet att dom blir stora. men skulle vilja ha nått å verkligen jobba med å så. för är arbetslös så går endå hemma på dagarna.

• Heisan
    LuMa skrev 2009-05-05 20:45:05 följande:
    Tänk på att fast dom är relativt små när dom är ungar så blir dom typ åtta kilos klumpar när dom är fullvuxna. Det är inga barnkaniner då dom har kraftiga bakben och kan göra rätt mycket illa med klorna. Man behöver vara bestämd med dom från början då dom lätt kan bli dominanta och en åttakilos dominant jätte vill man inte ha. Det betyder att man behöver hålla på med dom mycket alla dagar så jag skulle säga att dom kräver mer jobb än en vanlig liten kanin som ju nog är hanterbar även om den inte är helt handtam.
    Ja nu när du säger det så var det väldigt mycket jidder med den Belgiske när han var liten, han krafsade o nöp o hade sig, men det tog jag ur honom o nu är han världens gulligaste..
  • LuMa
    Heisan skrev 2009-05-05 20:50:56 följande:
    Ja nu när du säger det så var det väldigt mycket jidder med den Belgiske när han var liten, han krafsade o nöp o hade sig, men det tog jag ur honom o nu är han världens gulligaste..
    Ja, jag fick min jätte som vuxen och det är jag nog rätt tacksam över.
    Han var skitgo! När jag kliade honom så slickade han mej tillbaka på handen och pratade..
    Var tyvärr tvungen att ta bort honom i våras då han hade blivit blind och magrat av en hel del.
    En riktig kändis var han min lilla skrutt. www.aftonbladet.se/nyheter/article355125.ab
  • LuMa
    alarik82 skrev 2009-05-05 20:53:07 följande:
    Luma inte har du buren kvar???
    Jo, men den går nog inte att ta ner är jag rädd.
    Annars hade du kunnat ta den..

Är det Anettes kaninungar du ska och se på?
  • alarik82

äsch va synd då. då skulel ja ha sluppi å bygga en egen... jo de är hennes...

• LuMa
    alarik82 skrev 2009-05-05 20:58:01 följande:
    äsch va synd då. då skulel ja ha sluppi å bygga en egen... jo de är hennes...
    Ja, det hade varit smidigt.

Okej!
    Hon har lånat min Bamse tidigare, vet ej vilken hon har till pappa den här gången..
  • Heisan
    LuMa skrev 2009-05-05 20:53:33 följande:
    Ja, jag fick min jätte som vuxen och det är jag nog rätt tacksam över. Han var skitgo! När jag kliade honom så slickade han mej tillbaka på handen och pratade.. Var tyvärr tvungen att ta bort honom i våras då han hade blivit blind och magrat av en hel del. En riktig kändis var han min lilla skrutt. www.aftonbladet.se/nyheter/article355125.ab
    VAd gullig. Gillar när de är stora. Tyvärr så har min Jätte ett bettfel-han ser ut som en gaffeltruck i nederkäken. JAg är tvungen att klippa hans tänder rätt ofta. Men han är värd extraarbetet. Men tyvärr så är han därför rätt liten, ungefär som den franska väduren...
  • alarik82

jaha nu börjar min kompis å muttra att om ja vet hur man tar hand om en sån kanin å hit å sit, å ja har varit ut å läst massor på internet å sen har ja ju er här på FL ja kan fråga å så... å visst ja har ett barn på 4 år, men de är ju ja som kommer hålla på med kaninen.

Svar på tråden belgisk jätte