• Karlsson

Hur mycket kostar er häst er i månaden?

Är så sjuuukt sugen på att bli hästägare igen. Har så gott som bestämt mig Har kollat stallplats och hyran ligger på 900kr/mån. In och utsläpp+ lunchfodring ingår vardagar, helger enligt stallschema.
    Hovslagaren kostar 800kr och visst är det väl var 6:e vecka?

Maten och försäkringar har jag ingen aning om eftersom när jag ägde hästar senast betalade mina föräldrar allt sånt....Så till min fråga vad kostar era hästar er i försäkringar samt foder+halm(som gäller som strö i just detta stall).

Lägger upp budgeten på att ev. kunna skaffa häst igen men vill inte göra några glädjekalkyler.......

• Svar på tråden Hur mycket kostar er häst er i månaden?
  • Lyndi

Mina hästar kostar 118:-/månad (4årig fjordhingst) resp. 91:-/månad (3årig welshpartbred hingst)

Foder och strö vet jag inte, för jag har mina uppstallde gratis hos svärfar.

• Karlsson

Tack Det lät inte dyrt. Det kommer förmodligen bli någon typ av D-ponny av allrounds modell. Varken dottern eller jag är så intresserade av tävlingar, möjligt att hon skuttar runt på någon klubbtävling.

Annars blir det mest en väl ompysslad skogsmulle som kommer få jobba endel i dressyren där mitt hjärta ligger

• Lyndi

Va härligt!

Fjordhästar är extremt billiga att försäkra, då det är en väldigt frisk ras! Welshpartbreden är en aponny och bara livförsäkrad i 8000:-. Skulle tro att det är b.la därför han är så billig!

Jag är själv också väldigt förtjust i dressyr och har tänkt att komma ut och tävla med min fjord så småningom!

• Lyndi

... och gällande skoningen så brukar jag nog sko min grabb ung. var 8:e vecka. Det där är ju så olika beroende på vad hästen i fråga har för hovar.

• Wizz

Försäkring beror ju på vilken typ av häst du har och värdet på den. Jag har tre hästar försäkrade i Agria (travhästar, varav en har avelsförs.) och betalar knappt 500 kr/mån för dem tillsammans.

Hö, havre, betfor och mineraler = ca 600 kr/häst och månad.

Hovslagare: från 400 till hur dyrt som helst, brukar räcka med var 6:e vecka om man inte har en som klöser av sig skor (eller dålig hovis).

Strö kostar 89 kr/balen för torv eller spån på Granngården, halm har jag ingen aning om!

• mams2004

Jag betalar 3000kr i stallhyra men det mesta ingår då ,utom insläpp som vi har rullande schema på, 900kr hovslagare. Sen tillkommer ev vitaminer vetrinär mm mm.

• Karlsson

Tack för snabba svar

Naturligtvis beror det ju på värdet på hästen gällande försäkring. Vi vill nog ha en äldre D-ponny som mest kommer ridas i skogen, ingen tävlingsponny alltså.

Hovslagaren i detta stall tar 800kr vet jag. Tror prisläget låg på 250 när jag var hästägare sist

• Karlsson

Menar du att foder och strö ingår i det priset då?

mams2004 skrev 2009-05-05 15:31:43 följande:
    Jag betalar 3000kr i stallhyra men det mesta ingår då ,utom insläpp som vi har rullande schema på, 900kr hovslagare. Sen tillkommer ev vitaminer vetrinär mm mm.
  • Lyndi

Här i halland är det inte alls ovanligt att en hovslagare tar 1200:- för en skoning...

• mams2004
    Karlsson skrev 2009-05-05 15:38:07 följande:
    Menar du att foder och strö ingår i det priset då?
    Japp + mineraler, men inte typ extra B-vitamin el likn.
Svar på tråden Hur mycket kostar er häst er i månaden?