• MaijaO

Vad betyder juxtaposition?

NE.se ligger nere p.g.a. driftunderhåll och jag behöver en begreppsförklaring ganska omgående. Så vet någon vad juxtaposition innebär och kan förklara det på ett bra sätt?

• Svar på tråden Vad betyder juxtaposition?
  • SaraSara

kollat wikipedia eller googlat? Ne är ju inte enda sättet att ta reda på saker ;.)

• lindberg78

En placering eller att vara placerad i närheten, eller sida vid sida av något, ofta för att jämföra eller kontrastera två element för att visa likheter eller skillnader.
    Inom grammatik ? en avsaknad av sammanlänkande element (t.ex. konjunktioner) i en grupp ord som skrivs tillsammans.
    Exempel: mamma pappa istället för mamma och pappa
    Inom litteratur ? två eller flera kontrasterande stilar som placeras tillsammans med syftet att uppnå en stilistisk effekt.
    Inom logik ? ett logikfel hos en observatör, där två enheter placeras bredvid varandra för att antyda en korrelation, när ingen sådan faktiskt påvisats.
    Inom matematik ? en avsaknad av symboler för multiplikation.
    Exempel: ab istället för a × b

enligt källa wiktionairy.org

• MaijaO
    lindberg78 skrev 2009-05-05 20:10:50 följande:
    En placering eller att vara placerad i närheten, eller sida vid sida av något, ofta för att jämföra eller kontrastera två element för att visa likheter eller skillnader. Inom grammatik ? en avsaknad av sammanlänkande element (t.ex. konjunktioner) i en grupp ord som skrivs tillsammans. Exempel: mamma pappa istället för mamma och pappa Inom litteratur ? två eller flera kontrasterande stilar som placeras tillsammans med syftet att uppnå en stilistisk effekt. Inom logik ? ett logikfel hos en observatör, där två enheter placeras bredvid varandra för att antyda en korrelation, när ingen sådan faktiskt påvisats. Inom matematik ? en avsaknad av symboler för multiplikation. Exempel: ab istället för a × b enligt källa wiktionairy.org
    Tack.
    Då blev det lite klarare.

på wikipedia fanns det inget och när jag googlade så fick jag bara begreppet i ett sammanhang utan förklaring. Men tack i alla fall.
  • MaijaO
    Kazeer skrev 2009-05-05 20:12:04 följande:
    glosor.eu/ordbok/juxtapositionsammanställningtyda.se/search&w=juxtaposition&w_lang=...sammanställning av ord eller satser som hör nära ihop
    Jag har det i hänseende på psykosocialt terapi arbete och då sa den förklaringen inte så mycket. Men lindberg 78s mer utförliga definition gav mer. Tack i alla fall.
  • lindberg78
    MaijaO skrev 2009-05-05 20:14:11 följande:
    Tack. Då blev det lite klarare.på wikipedia fanns det inget och när jag googlade så fick jag bara begreppet i ett sammanhang utan förklaring. Men tack i alla fall.
    Var så lite så
Svar på tråden Vad betyder juxtaposition?