• Bling

Besiktiga hus innan köp!?

Var hittar man besiktningsmän (nära Borås) när man ska besiktiga hus innan köp? Finns det de som är billigare än andra? Vad ska man tänka på? Och vad KOSTAR det??

Jättetacksam om någon har koll på detta!

• Svar på tråden Besiktiga hus innan köp!?
  • plaskebylady

Jag beställde en besiktningsman inför köp och han kostade 5900 kr för att gå igenom ett hus på ca 130 kvm.
    Sen avbokade jag honom i och för sig, eftersom jag hittat ett annat hus....
    Fråga arbetskamrater om de kan rekommendera nån...
    Lycka till och se det som en investering istället för en utgift!

• lyckospeja

Lite ot här kanske men...

Min syster tror jag betalade typ 7000 för en besiktning av ett hus. Det var bra att de gjorde det innan de skrev på papper, för huset hade dolda fel som skulle kostat ca 150000 att fixa. Så man kan väl säga att de istället sparade 143000 på det.

Annars vet jag inte vad man ska tänka på när det gäller besiktning...

• blå fisk

Anticimex utför besiktningar av hus. Jag tror att de har tre nivåer av besiktningar och den som är minst grundlig är billigast (brukar alltid vara den som är gjord av säljare om huset redan är besiktigad) och sen är det två som är mer grundliga som kostar mer. När vi skulle boka besiktning tror jag att det kostade ungefär 10000 kronor, det var nivå två av deras besiktning. Jag tror att de finns information om husbesiktning påd eras hemsida.

• plaskebylady

Fråga besiktningsmannen...om ALLT! Ni betalar för att få veta vad han ser och tänker och tycker.
    Det är verkligen en bra investering. Hus är dyrt att köpa och äga men om man inte är noggrann och kollar upp så kan det bli extremt dyrt och till och med omöjligt att sälja om man "köpt grisen i säcken"
    Och när ni sen gjort allt så glöm inte njuta!!!
    Lycka till!

• Bling

Tack för era svar! Ska kolla anticimex sida direkt.

Har funderat över en del kring besiktning dock. Om jag nu lägger 10000:- på att besiktiga ett hus vi vill köpa och det sedan upptäcks allvarliga fel som gör att vi inte längre vill köpa - då känns det ju som bortkastade slantar (jag vet att det inte är så om man verkligen köper huset). Man har ju inte direkt råd att betala besiktningar på flera hus!!? Inte vi iaf, 10 000:- skulle vara en stor utgift för oss. Men det är så det fungerar?

• Miss Lau

Jag skulle aldrig besikta ett hus som jag inte redan köpt av den anledningen att säljaren också kan ändra sig ang. försäljningen. Däremot är det givetvis viktigt att man i kontraktet har en klausul om att man får häva köpet efter besiktningen (oavsett vad besiktningen visar).

Vi betalade 6500 kr för den enklaste besiktningen och det var två år sedan.

• Bling

OK! Så kan man kanske göra... Besiktiga huset efter att man vunnit budgivningen då? Men innan man betalat? Det låter ju mer rimligt... Kanske man förhandlar om priset med säljaren om det skulle vara något allvarligt fel? Men har också för mig att jag läst att även om man vunnit budgivningen så är det inte bindande?

• sommar2001

Vi besiktigade inte vårt hus när vi köpte det. Men å andra sidan är det 300 år gammalt och vi visste att vi gav oss in i en renovering som innebar ut med allt och in med nytt.

Har dock en granne som köpte huset bredvid, de hade hem Anticimex på besiktning. Renoverade hela huset invändigt och när de skulle byta taket ser snickarna att hela taket (träbjälkarna) är ruttna och det går ner i väggarna på 50% av huset. Hade lätt kunnat upptäckas om de bara gått upp på vinden men det glömdes bort.
    Så det är bra att tänka på allt, hur man nu ska kunna göra det som "okunnig".

Visst är det en stor kostnad men i det hela så är det väldigt lite pengar och skulle det visa att det finns stora skador så är det bättre att få reda på det förr än senare, det är inte alla säljare som har en doldafel försäkring.

Appropå det så vet jag inte om det finns olika sådana försäkringar men en arbetskamrat köpte ett hus där de visade sig att badrummet var vattenskadat. Säljarens doldafelförsäkring täckte underarbete men inget annat så de har fått betala för allt porslin, kakel, eldragning osv trots att de bara ville ha ett fungerande badrum och inte brydde sig om det blev återställt på billigast möjliga sätt eller inte..

Lycka till

• allt eller inget

Jag råder till att inte ta Anticimex. Finns många andra som är bra, Anticimex är det inte.

• Miss Lau
    Bling skrev 2009-05-06 11:23:53 följande:
    OK! Så kan man kanske göra... Besiktiga huset efter att man vunnit budgivningen då? Men innan man betalat? Det låter ju mer rimligt... Kanske man förhandlar om priset med säljaren om det skulle vara något allvarligt fel? Men har också för mig att jag läst att även om man vunnit budgivningen så är det inte bindande?
    Att man vunnit budgivningen betyder ingenting varken för säljare eller köpare, det är när man skrivit på som räknas. Betalar gör man vid tillträdet (och vanligtvis 10 % vid kontraktsskrivningen).
  • Bellan80

Besiktiga huset!! Vi gjorde inte en "riktig" besiktning utan tog in en bekant..
    Vårt livs största misstag! Har hittat många otrevliga överaskningar, som kommer kosta oss mycket pengar..

• Bling

Tack för alla svar! Är lite novis kring detta och försöker läsa på så gott det går överallt... Tycker allt det är lite läskigt det här med husköp!!

allt eller inget: Varför inte anticimex? Och vart kan man hitta besiktningsmän mer?

valmar: Ok, tack! Men då är det efter budgivningen som man gör besiktningen då?

• jummie

Vi besiktade huset först då affären var genomförd med en klausul om att köpet skulle hävas om det framkom något av besiktningen. Annars får man ju besikta sig blå, tänk på alla budgivningar man inte vunnit

• allt eller inget

Olika besiktningsmän kan du ju fråga mäklaren om.
    Anticimex har många gånger visat sig vara okompetenta och inte hållit måttet.
    Jag har företag i byggbranschen och träffar på olika besiktningar som gjorts, både bra och dåliga.

• Hera78

Vi har just vunnit en budgivning. En besiktning gjordes i augusti 2008 och i det protokollet står att en ny besiktning måste göras ifall det inte skrivs ett köpeavtal inom 6 månader, vilket det alltså inte har gjorts.

Nu ska vi skriva kontrakt på tisdag, förutsatt att det inte dyker upp något nytt på besiktningen som får oss att backa. Besiktningen görs på måndag eller tisdag. Min fundering är dock ifall denna besiktning räcker? Vi behöver ju då inte betala någonting men då kanske besiktningen inte är undersökande nog?

Hur tänker ni kring detta?

• allt eller inget

Besiktningen är ju beställd och betald av säljaren så det spelar väl in gissar jag. Det blir nog svårt att få igenom om de missat något.

• allt eller inget

Jag har tips på bra besiktningsmän i Stockholm/Uppsala med omnejd, inboxa vid intresse.

• Hera78
    allt eller inget skrev 2009-05-06 15:55:15 följande:
    Besiktningen är ju beställd och betald av säljaren så det spelar väl in gissar jag. Det blir nog svårt att få igenom om de missat något.
    Så vi borde boka en egen då eller? Vi ska få en köpargenomgång via telefon av besiktningsmannen, vet inte om det räcker. Vi är nya på det här och vill såklart inte göra några misstag som kommer kosta oss massor..
  • allt eller inget
    Hera78 skrev 2009-05-06 16:00:09 följande:
    Så vi borde boka en egen då eller? Vi ska få en köpargenomgång via telefon av besiktningsmannen, vet inte om det räcker. Vi är nya på det här och vill såklart inte göra några misstag som kommer kosta oss massor..
    Jag tänker så här, om det skulle visa sej att besiktningsmannen inte kollat något riktgt så kan det ju vara så att den inte gäller eftersom ni inte har ett kvitto på affären. Ni kan kolla vad som gäller med försäkring om ni inte betalat och det hittas ytterligare fel som de inte upptäckt.
Svar på tråden Besiktiga hus innan köp!?