• myntizen

Färgkoder?

Är det samma koder på colorama som på nordsjö?
    En färgkod som på nordsjö heter NCSS 3000-N, går den att hitta på colorama?

• Svar på tråden Färgkoder?
  • leaah

nsckoderna är internationella och de allra flesta färgaffärer kan bryta dessa.

• myntizen

Okej, så om jag går till colorama med den färgkoden jag hittade på nordsjö så kan dom fixa den? *hoppas*

• juniblommor

Ncs systemet är jättebra och alla färgfabrikanter (nästan) iallafall i norden använder det. Jag arbetar själv i en Nordsjö butik, och säljer både Jotun och Nordsjös produkter...

NCS står för Natural Colour System och är ett system som berättar hur kulören ser ut. Hur "mörk" den är och hur "kulört" den är...

S 3000-N är en grå kulör i den sk "rena" gråskalan.. Dvs den går varken åt blått, gult, rött eller grönt..

Däremot så skall du tänka på, iallafall om du skall ha den ute, att den lätt kan upplevas som att den går åt blått beroende på vad du har runtomkring.....

Du kan gå in på vilken auktoriserad färghandel som helst för att köpa en produkt bruten i den kulören.

Lycka till
    /Sanna

• myntizen
    juniblommor skrev 2009-05-05 21:02:48 följande:
    Ncs systemet är jättebra och alla färgfabrikanter (nästan) iallafall i norden använder det. Jag arbetar själv i en Nordsjö butik, och säljer både Jotun och Nordsjös produkter... NCS står för Natural Colour System och är ett system som berättar hur kulören ser ut. Hur "mörk" den är och hur "kulört" den är... S 3000-N är en grå kulör i den sk "rena" gråskalan.. Dvs den går varken åt blått, gult, rött eller grönt.. Däremot så skall du tänka på, iallafall om du skall ha den ute, att den lätt kan upplevas som att den går åt blått beroende på vad du har runtomkring..... Du kan gå in på vilken auktoriserad färghandel som helst för att köpa en produkt bruten i den kulören. Lycka till /Sanna
    Tacktack!
    Tanken är att den ska va inomhus, såg den målad på en vägg på IKEA, tror den kan bli bra! Vad tror du som kan?
  • juniblommor

Då har du ju sett den uppmålad och allt..{#lang_emotions_laughing}
    Då borde du ju bli nöjd!

Svar på tråden Färgkoder?