• huny

Gynekolog eller barnmorska

Kanske dum frågan - men kan någon förklara skillnaden mellan Barnmorska och Gynekolog?

Jag har problem med min spiral och vill ta ut denna, samt fixa nytt preventivmedel. Eftersom jag har flyttat behöver jag gå till någon ny. Ska jag söka Barnmorska eller gynekolog då?

• Svar på tråden Gynekolog eller barnmorska
  • wajlet

En gynekolog är utbildad läkare och en barnmorska är sjuksköterska i botten. För preventivmedelsfrågor "räcker det" med en barnmorska. Hon/han skickar vidare till en gynekolog om det skulle behövas om det är något som behöver undersökas lite mer ingående. Jag vet inte, men skulle kunna tänka mig att det är lättare att få en tid hos en barnmorska på mödravårdscentralen.

• mamme

Du ska ta kontakt med en barnmorska på mödrahälsovården, de sitter oftast inte på Vårdcentralen.

• Anonym

Barnmorskor kan förlösa barn. Gynekologer är nog inte riktigt lika duktiga på det. Barnmorskor brukar ha mer erfarenhet av att förlösa barn. Gynekologer är bra på att reperarera infektioner.

• huny

Det var svårt att hitta Barnmorska där jag bor, men nu har jag varit hos en jättebra gynekolog och tagit ut min spiral.
    Tack för svaren ändå!

• Anonym
    huny skrev 2009-05-10 20:51:39 följande:
    Det var svårt att hitta Barnmorska där jag bor, men nu har jag varit hos en jättebra gynekolog och tagit ut min spiral.Tack för svaren ändå!
    Skönt att du fick ut den. =)
  • Anonym (J)
    susanne karlsson skrev 2019-12-31 22:17:28 följande:

Jag undrar om en sak just nu. Det sänds som jag inte kan bli gravid just nu. Fr Susanne Karlsson svara tack

Då ska du kontakta en gynekolog eller kvinnoklinik.
Svar på tråden Gynekolog eller barnmorska