• AW76

Tips på roliga samlingar på förskolan efterlyses!

Jag arbetar på förskola, med en ganska krävande grupp barn som inte "charmas" så lätt. Sångsamlingar är oftast tråkiga tycker de. Sagor /ritsagor brukar gå ganska bra, men man vill ju variera sig.

Och nu står det still i mitt huvud vad man kan hitta på.. Gärna tips på olika lekar där man sitter ner. Blir det för mycket rörelse så brukar samlingarna spåra ur..

• Svar på tråden Tips på roliga samlingar på förskolan efterlyses!
  • ballerinamuffins

ålder på barnen?

Små barn kan man ha en låda med olika saker att sjunga om,
    flanosagor,

Stora barn kan man göra egna sagor, alla barnen får komma på en del i sagan, så ser man va som händer sen, rätt skoj.

• AW76
    ballerinamuffins skrev 2009-05-06 17:02:04 följande:
    ålder på barnen?Små barn kan man ha en låda med olika saker att sjunga om,flanosagor, Stora barn kan man göra egna sagor, alla barnen får komma på en del i sagan, så ser man va som händer sen, rätt skoj.
    De är 3-6 år. Vi har sånglådor, men de har tröttnat på sångerna nu. Behöver byta ut sångerna/ komma på lite roligare som passar alla. De äldsta barnen sitter bara och suckar när man kommer dragandes med samma gamla sånger typ.

Ja att hitta på egna sagor är ju alltid roligt. Finns dock en risk med att det spårar ur och det bara blir kiss o bajs-snack... Man får ha det lite mer uppstyrt kanske med att de får dra varsin bild med något på och berätta därefter. Ska klura mer på det, tack!
  • MCMCM

Berätta små sagor med rekvisita fångar barnen där jag arbetar. Ta lätta sagor bockarna bruse, petter och hans fyra getter eller varför inte hitta på egna sagor med olika figurer gör barnen delaktiga låt dem berätta vad som skall hända ex Grisen gick i skogen så mötte han... och de gjorde...
    Gör "sångfiskar" som barnen får fiska upp. Låt dem fiska uppdrag ex hoppa fyra gånger på ett ben, hämta en grön sak etc. Det finns otroligt mycket men tro mig jag vet att idétorkan kan sätta in. Vi kanske kan byta idéer inboxa mig gärna

• Pilea

På min sons dagis har de laminerat alla barnens namn, veckodagar, olika typer av väder osv. "Fröken" visar upp ett barns namn och så hjälps de åt att säga vilket namn det är och det barnet får sätta sitt namn på tavlan. De pratar om vilken dag det är och vad det är för väder mm.
    Jag tycker det är superbra att göra så här på morgonsamlingen så att barnen vet vilka som är på plats och vilka som är sjuka osv.

På eftermiddags-samlingarna sjunger de eller läser en saga.

Alve 060129 Tyra 071019
Svar på tråden Tips på roliga samlingar på förskolan efterlyses!