• sancia

När 9:de månaden?

Hej!
    Lite löjlig fråga, men jag har BF den 3dje juni och verkar trots det vara i 8de kalendermånaden i familjelivs graviditets-kalender. När slår mätaren om till 9an? trodde den skulle göra det 3dje maj, men det har inte hänt. Hur ser det ut i era kalendrar?

• Svar på tråden När 9:de månaden?
  • Bombus

vecka 32-36 8e, 36 - 40 9e, men jag vet inte riktigt??? har läst detta =O)

• Jossofräs

Jag funderade lite på samma, jag har bf 5 juni och står trots det som 8e månaden, det borde ju vara 9onde nu tycker man

• goasmamma

Så här ser min graviditet ut på libero.se

Beräknat förlossningsdatum: 2009-06-01

Barnet blev till omkring: 2008-09-08

Du är i vecka: 37

Du är i månad: 9

Antal graviditetsveckor och dagar: 36 veckor 2 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 26

• NellieB

Här på FL verkar de byta månad från och med att man blev gravid, inte från när man börjar räkna v. 1.

Jag säger att jag är i nionde månaden på löradag - då är det exakt en månad kvar till BF - 9 juni.

• Nynne

Det beror ju på om ni räknar lunarmånader eller kalendermånader. Det är ju busenkelt att räkna kalendermånader, då är jag i 8:e månaden eftersom jag har BF 5 juli. Gick alltså in i 8:e månaden igår, 5 :e maj.

Lunarmånader är ju veckovis väl? 4 veckor = 1 lunarmånad, alltså är vi gravida i 10 månader egentligen. Jag är i vecka 31+2, alltså i 7:e lunarmånaden.

7:e mån = 28+0 - 31+6
    8:e mån = 32+0 - 35+9
    9:e mån = 36+0 - 39+6

• Nynne

Nej, vad tokigt det blev. 10 lunarmånader är vi ju gravida, alltså:

8:e mån = 28+0 - 31+6
    9:e mån = 32+0 - 35+9
    10:e mån = 36+0 - 39+6

Dock säger familjeliv.se att jag bara är i 7:e kalendermånaden, antagligen går jag in i den 8:e i morgon, då jag har 59 dagar kvar. 1 kalendermånad = 30 dagar?

• Underbaring

Jag gick in och räknade på det där här på familjeliv med hjälp av deras "graviditetsräknare" och där slår det om till 9:de månaden när det är 25 dagar kvar till bf. men inte blir man klok på hur de egentligen räknar :)

• Underbaring

Så TS, om 3 dagar är du i nionde månaden!

• GullpuckotMe

jag räknar inte som här på fl...

om du har bf 3 juni borde du väl vara i 9:e månaden mellan

3 maj - 3 juni?

• sancia

Tack för alla svar. Jag tycker ju också att jag borde vara i 9de månaden, men då får jag vänta 3 dagar till (enligt familjeliv). Tycker tiden går så långsamt, så jag går ofta in och tittar på räknaren för att se hur många dagar det är kvar. Funderade på om jag någonsin skulle komma in i 9de månaden, eller om jag fastnat på månad åtta...

• Underbaring

Haha, ja det är ofta man besöker den där jäkla mätaren och kollar procent och dagar. Det känns som den gärna får ticka på lite snabbare!

• Cornbread
    Underbaring skrev 2009-05-06 12:41:03 följande:
    Jag gick in och räknade på det där här på familjeliv med hjälp av deras "graviditetsräknare" och där slår det om till 9:de månaden när det är 25 dagar kvar till bf. men inte blir man klok på hur de egentligen räknar :)
    jag har 25 dagar kvar till förlossningen  och är fortfarande i 8:e månaden här på FL
  • Cornbread

Jag uppdaterade också datumet och kollade när jag går in i 9:e månaden, och det är imorgon, då jag har 24 dagar kvar ;)

Svar på tråden När 9:de månaden?