• linda87

guldsmed???? hjälp.....

fick papper i min syo idag som jag bad om (utskrivet från ams om guldsmedsyrket, jag hade uppfattat det som om att mjölby (östergötland) hade en KY utbildning (fristående) men icke sa nicke man MÅSTE tydligen gå gymnasieutb.- guldsmed i mjölby ????

ehh jag har 1 år kvar av gymnasiet och vill verkligen inte hoppa av när jag kommit såhär långt trivs jättebra på mitt rogram med mi klass(går estetiska programet /bild & form)....+ att om jag skulle byta nu så har jag ju för fasen läst alla deras kurser förutom själva hantverksbiten å det är ju inte många timmar i veckan juh *grrrr* blir så trött på allt...

Ska man lixom inte få bli guldsmed om man kommer på det efter man tagit studenten???

Min fråga är, finns det ingen utbildning jag kan gå EFTER gymnasiet för att bli guldsmed??? *snyft*

• Svar på tråden guldsmed???? hjälp.....
  • Jennie Brunflo

Jo, det borde du kunna gå.

En bekant till mig blev guldsmed när hon var....23år...och hon hade gått samhälle på gymnasiet.
    VAD hon gick vet jag inte...och tyvärr har jag inte kontakt med henne så jag kan fråga.

Men ge inte upp!
    Det finns utbildningar även för dig.

• linda87

vet du vilken stad hon gick i?

• linda87

känner hur paniken bara ökar *S*

• Jennie Brunflo

Ingen aning.....jag kommer bara ihåg att hon blev tillsammans med mitt ex kompis och då var hon precis färdig guldsmed och så fick hon praktikplats på Guldfynd.

• Fru Indosaurie

hm gick inte att direktlänka, men sök där, det fanns bland annat Guldsmedsteknik och Guldsmide och design..

• Jennie Brunflo

Jag TROR att det var det här hon gick.
    Hon sökte in på praktik och gymnasiebetyg och det funkade utmärkt.

Beskrivning
    Skolform: Kvalificerad yrkesutbildning Uppdaterad: 2005-03-30
    Start: HT Kurskod: GK80
    Omfattning: 80 poäng

Man ska kunna arbeta som guldsmed eller med tillverkning och produktutveckling inom branschen. Utbildningen innehåller; Datakunskap, engelska, informationsteknik, presentationsteknik, företagsekonomi, projektarbete, gemmologi, gjutteknik, färg och form, hantverks- och produktionsteknik, lärande i arbetet.

Välkommen till Kvalificerad Yrkesutbildning

Kursinnehåll Guldsmide/Design 80 P

Lärande i arbete (LIA) 27 p
    Hantverks- och produktionsteknik 24 p
    Färg och form 5 p
    Designteknik 4 p
    Gemmologi 5 p
    Metallurgi 1 p
    Projektarbete 4 p
    Företagsekonomi 2 p
    Marknadsföring 2 p
    Presentationsteknik 3 p
    Informationsteknik 1 p
    Engelska 1 p
    Data 1 p
    Sammanlagda KY-poäng 80 p

Efter utbildningen
    kan du arbeta som guldsmed
    kan du arbeta med tillverkning och produktutveckling inom branschen
    har du kunskaper om guldsmedsbranschen i Sverige
    har du möjlighet att avlägga gesällprov som guldsmed

Exempel på yrken:
    Guldsmed och silversmed
    Behörighet
    Grundläggande behörighet för högskolestudier genom gymnasiets guldsmedsprogram eller annan gymnsiekompetens och dokumenterad erfarenhet som prövas likvärdigt. Urvalet grundas på förkunskapstest.

Kontrollera alltid behörighetskraven i aktuellt anmälningsmaterial!
    Ansökan
    Ansökan senast 15 maj. Kursstart augusti 2005
    Ekonomi
    Studiehjälp/studiemedel
    För mer information: Centrala studiestödsnämnden (CSN)
    Anordnare
    LärCenter Falbygden
    Nils Ericsonsgatan 5
    521 31 FALKÖPING

Tel 0515 -77 71 00
    Fax 0515 - 129 47
    E-post: larcenter@falkoping.se

Ledningsgrupp: Alton jewellery AB, Björks Ateljé, Falcks Guld & Silver, Falköpings Kommun, Guldsmedsbranchens granskn.nämnd, Rufli AB, Sandell Agenturer, Steens Guldsmide, Universitetet Linköping

Kontaktperson Thomas Carlsson telefon 0515-77 71 03

Hemsida: www.falkoping.se

För ytterligare information se Myndigheten för kvalificerad yrkesutbildning (KY), adress till hemsidan: www.ky.se
    Kommuner
    Falköping

Övrigt
    KY bedrevs åren 1996-2001 som en försöksverksamhet. Från år 2002 är det en reguljär utbildningsform i det svenska utbildningssystemet.

• hungran

Jag har en kompis som var runt 30 när han kom på att det var guldsmed han ville bli. Det var för 5 år sedan och då fanns det bara gymnasieutbildningar i ämnet så han åkte till Danmark och studerade då dom har denna utbildning där. När han kom hem efter ett år så fick han praktik på en guldsmedja i Stockholm.

• Poena

Jag känner till en tjej som funderade på att bli guldsmed och hon gick helt enkelt runt bland ett par butiker i stan och bad att få bli lärling, vilket hon fick i en butik (som har stor verkstad också)! Så hon vart lärling i ett år, "finansierat" av AF: Det är ju en annan väg man kan gå och den har ju förmodligen varit den vanligaste vägen för guldsmeder om man ser bak i tiden.

• linda87

Fru I det var därinne jag har sökt å fått papper ifrån, men fan hade ju velat gå i mjölby då jag kan ta mig dit på ½ h med pendeltåget

Jennie, ska ta å kolla upp utbildningen

Poena går det att göra så? *S* visste jag inte att man kunde man får väl avlägga ett gesällprov då med antar jag....ska ta å kolla upp det...!

Supertack! Blev lite mer hoppfull nu *S*

fler tips motages gärna!

• Isfjord

Sedan har du folkhögskolor.
    Jag vet inte vilka som har guldsmeder, men på Heliden i Tidaholm vet jag att du kan läsa till silversmed. Grunderna är samma och ingår inte guld kan du komplettera upp det som lärling hos en guldsmed. Det är nog mest tillsatsmaterialet vid lödningen som skiljer vilket saknar betydelse eftersom tekniken är samma.

• Kusin Vitamin

Min släkting har nyligen tagit examen från Kent Institute of Art and Design, en eftergymnasial utbildning alltså. Hon fick direkt jobb som smyckedesigner i Toronto. Jag tror faktiskt att om man verkligen vill satsa på den branschen är det likande utbildningar som den som gäller. Satsa! www.kiad.ac.uk/index.asp

• Isfjord

Kusin Vitamin
    Vill man jobba i Sverige är inte alltid utländska utbildningar så bra.
    Titta tex på Ulrika Nilsson (Var väl så hon heter?). Gick en journalistutbildning i USA och fick bara jobb som väderflicka i Sverige, ingen här kände till hennes utbildning. Sedan sökte hon jobb på CNN och fick det direkt, det räckte med att hon hade examen från skolan X. Då viste de att hon uppfyllde deras krav eftersom de kände till och litade på skolan.
    Har hört fler liknande fall, men det här är det jag kommer ihåg namnet (nja) på.

Inget ont om utländska utbildningar, men ska man läsa i ett land och arbeta i ett annat kan det löna sig att först kontrollera om branchen i det land man ska arbeta känner till utbildningen, och i fall de i så fall även acceptertat/godkänt den som utbildning.

• Kusin Vitamin

Isfjord- det stämmer som du skriver. Men jag vet att just denna utbildning har gott rykte internationellt, den är svår att komma in på. Det finns ju få likande utbildningar på universitetsnivå... Men visst ska man kolla upp alla utländska utbildningar och se vilken behörighet de ger i det land man vill arbeta inom i framtiden.

Svar på tråden guldsmed???? hjälp.....