• vadskajaghetadå

Förbannade jävla handelsbanken!

Är det rätt av banken att dra pengar precis när man handlar, för att sen sätta tillbaka pengarna på kortet, och dra igen?

Såhär har dom gjort i ÅRATAL på sambons kort.

Sambon har bra koll på ekonomin, vi handlar absolut inte om det inte finns pengar på kortet, ganska logiskt va?

Vissa summor känner vi igen, men vissa inte alls, det kan vara nånting idiotfan drog för fler veckor/månader sen, för att sen föra tillbaka och dra igen.
    ja NU då.

Så i dagsläget har dom dragit 6000 spänn, och det är bara en vi känner igen, det var ica maxi och dom drog pengarna precis när vi dragit visakoret.

Vad kan det bero på?

Sambon säger upp hans konto på den jävla skitbanken.
    Dessutom förs inte pengarna över direkt heller, som det gör på nordea.

• Svar på tråden Förbannade jävla handelsbanken!
  • SanOsc

Oj, vi har handelsbanken båda två och där fungerar det så att handlar vi idag på ICA för 1000:- dras inte detta direkt utan det läggs som ej disponibelt belopp för mig som kund och dras ett tag därefter från HB.
    Däremot får vi aldrig pengarna insatta igen eller liknande utan jag kan se alla transaktioner fast på två olika ställen inne på min internetbank (en för transaktioner som dragits, en för transaktioner som ligger väntande som inte är disponibelt för mig.)

Så på mitt kontoutdrag kan det se ut som att dom idag dragit en summa pengar som jag handlade för i april, men eg har den summan varit ej disponibel sedan kortet blev dragit.
    Det händer likadant på mitt swedbank konto.

Vad konstig det som händer för er, har ni pratat med er bank om detta och fått en förklaring? Skulle varit intressant att veta vad det är som sker.

• vadskajaghetadå

det är min sambo som har mest koll, men det ser ut som att det dras, säger du?

Jag ska visa detta för min kille, han ska viserligen prata med handelsbanken i dag.
    tack.

• SanOsc

Precis.

När jag loggar på internetbanken och väljer mitt konto, kan jag välja två länkar, den ena som visar transaktioner som faktiskt blivit dragna och en länk som visar transaktioner som ej blivit dragna. Summan är dragen från det beloppet som jag kan använda men inte från mitt konto.

Innan man trycker på kontot kan det stå

Allmän kontot 14251:-

Sen när du trycker på kontot står det 10251:-

Detta för att 4000:- ligger under transaktioner som är ej disponibla, dvs väntar på att bli dragna från ditt konto. Detta kan ni se om ni klickar på länkarna inne på kontot.

Sen när dessa ej disponibla beloppen blir dragna av den affär ni handlade i, säg 3 veckor senare, så ändras totalbeloppet som står när du loggar på t ex;

Allmän kontot 10 251:-, men eg var detta den summa ni hade hela tiden.

Haha, svårt att förklara när jag inte kan visa. Men är det detta som förvirrar för er så kan säkert banken förklara bättre.

Annars låter det väldigt konstigt, o förstår er frustration!

• vadskajaghetadå

tack!
    han förstår nog lite bättre eftersom det r hans bank, får visa detta när han kommer hem

ja lite trist för dessa 6000 skulle han haft ed sig till grekland om två veckor
    men det är väl vårat fel som nog inte haft tillräcklg koll.

Svar på tråden Förbannade jävla handelsbanken!