• AngelE­ye
    Äldre 6 May 12:08
    1527 visningar
    1 svar
    1
    1527

    2 frågor! Mörk runt ögonen, vad göra?

    Hej.
    1. Jag har ett stort problem! Oavsett om jag är blek på vintern eller brun på sommaren, så är jag alltid så mörk runt ögonen. Det ser ut som att jag smetat ut svart ögonskugga både under ögonen och på ögonlocken, det spelar ingen roll om jag är trött eller pigg, frisk eller sjuk. Jag ser ALLTID trött och sjuk ut om jag inte sminkar över det. Vad ska jag göra åt det?

    2. Jag skulle vilja ha långa fina naglar men jag lyckas aldrig! Dom är så sköra och går av direkt när dom börjar bli långa. Och går någon av så börjar jag bita på resterande naglar. Finns det något som gör att naglarna växer snabbare och blir starkare, som VERKLIGEN fungerar? Jag har provat någon sorts olja som man skulle massera in i nagelbanden, men det hände ingenting!

  • Svar på tråden 2 frågor! Mörk runt ögonen, vad göra?
  • Åsa skönhe­tsexpe­rten
    Äldre 9 May 09:34
    #1

    Ofta gör man felet att man väljer en för ljus concealer under ögonen. Det man måste göra är att "neutralisera" färgen under ögonen, och sedan kanske även "lyfta" och "ljusa upp" med en nyans ljusare. Jag vet att det är lite jobb med 2st färger på concealer, men är man riktigt mörk så ger det bäst resultat. Du kanske inte är så mörk under ögonen, men det kan hända att du väljer fel färg på din concealer. Sen finns det såklart mer eller mindre täckande varianter beroende på hur stora problem man har. Är man mer blå-aktig i färgen under ögonen så funkar det bäst att neutralisera med en rosa-aprikos nyans på concealern. Är du däremot mera röd-lila så neutralisera färgen med en gul-beige färg. Laura Mercier gör en "Under-cover pot", en concealer med just dessa 2 nyanser i en krämig, oljefri konsistens. Makeup store gör också en rad olika typer av concealer, tex deras cover-all-mix (finns i 2 färger). M.A.C cosmetics har ett stort utbud också.
    Concealern under ögonen behöver inte vara särskilt tjock eller krämig i konsistensen, viktigast är att färgen är rätt. Det kan vara bra att investera i en lite fastare, mer täckande variant, men också en lite tunnare, flytande och ljusreflekterande concealer. På så vis kan du använda dem i kombination eller blanda till den konsistens och färg du själv önskar.


    Angående dina naglar kan det vara så att du lider av ngn typ av vitamin-brist. Du kan köpa kost-tillskott i din hälsokostaffär. Det finns speciella sammansättningar av olika vitaminer och mineraler för just hud, hår och naglar.


    Lycka till!


    Mvh Åsa

Svar på tråden 2 frågor! Mörk runt ögonen, vad göra?