• elakaste barnet i sandlådan

Bor du/har du bott i Los Angeles?

Jag och min sambo planerar att flytta/resa till Los Angeles i januari 2010.

Vi snackade om att flytta till ett varmt land där man prata engelska och kom först fram till Miami men kom sedan på att Los Angeles var tuffare

Jag sitter på internet dag in och dag ut nu och försöker samla info om vad vi behöver göra innan vi åker, hur vi får tag på boende, om det finns möjlighet att jobba osv...

Jag har kommet fram till att jag behöver hjälp!

Så om du har bott eller om du bor i Los Angeles eller i USA så får du gärna tipsa mig om saker jag behöver förbereda och fixa innan vi åker och jag behöver verkligen hjälp med hur jag ska fixa boende som inte kostar en förmögenhet.

Vi har ett "startkapital" på ca 100.000 kr som vi ska ha till flyg, boende och mat tills vi fixar jobb... om vi inte hittar jobb så vill vi få en lång skön semester så det får inte kosta hur mycket som hellst att bo.

HJÄLP MIG!

• Svar på tråden Bor du/har du bott i Los Angeles?
  • Audrey Will

Har ni Greencard? Eller planerar stanna illegalt?

Audrey Will skrev 2009-05-06 13:04:56 följande:
    Har ni Greencard? Eller planerar stanna illegalt?
    Nej vi måste fixa greencard, vart vänder man sig för att göra det?
  • evaoregon
    elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-05-06 13:14:26 följande:
    elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-05-06 13:14:26 följande:
    Att fixa green card är nog inte det lättaste. För att fixa det måste man ha jobb så att man får det visa arbetsgivaren, studera eller vara anhöriginvandrare. Jobb är det inte så lätt att få när arbetslösheten är så pass hög (jag bor i Portland, Oregon, USA).

Green card lotteriet kan jag tipsa om

travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_1318.html

Jag känner flera som har "vunnit" där.

Man fixar green card via amerikanska ambassaden.
  • vackrastarflow

Som ovanstående säger - green card är svårt att få. Man måste typ bevisa att man utför ett jobb som en amerikanare inte kunnat göra själv

Sedan är det väldigt dyrt att bo i LA, om man vill bo i ett bra område. Alternativt får man bo en bit utanför, men det är fortfarande inte billigt. Tänk på att bil är ett måste och det behöver ni från dag 1 om ni vill klara av en flytt.
    Jätteviktigt är det att ni kollar området ni ska bo i. Hollywood är INTE ett bra område tex, något som många svenskar inte vet om. Så nära slum man kommer ungefär...

Om ni ska flytta dit så gäller det nog att ha ett jobb innan ni åker. Det är inte som i EU där man bara kan ta sitt pick och pack och åka när man vill. Jag har bott i LA, åkt dit på ett par olika visum, men de är ju tidsbegränsade. Många olika regler hit och dit. Sen flyttade jag till Skottland. Där hade jag inget innan jag flyttade, på plats skaffade jag lägenhet samma dag som jag kom dit och hade ett jobb tre dagar senare. Det är verkligen två helt olika saker att flytta till LA vs Skottland.

Sen har jag turen att ha bott i USA innan 11 september. Jag har fått ett social security number (som personnummer) och har däremed lätt att skaffa bankkonto osv. De är inte lika lätta att få numera och utan ett social security number får man många hinder på vägen.

Men lycka till, LA är en fantastisk stad!

• Trixi8

Bodde i LA under när jag var 8-15 med mina föräldrar. min pappa hade jobb där då.
    det är väldgit dyrt att leva i LA och som många har sagt måste ni fixa green card.

• evaoregon
    vackrastarflow skrev 2009-05-06 18:01:54 följande:
    Som ovanstående säger - green card är svårt att få. Man måste typ bevisa att man utför ett jobb som en amerikanare inte kunnat göra själv Sedan är det väldigt dyrt att bo i LA, om man vill bo i ett bra område. Alternativt får man bo en bit utanför, men det är fortfarande inte billigt. Tänk på att bil är ett måste och det behöver ni från dag 1 om ni vill klara av en flytt. Jätteviktigt är det att ni kollar området ni ska bo i. Hollywood är INTE ett bra område tex, något som många svenskar inte vet om. Så nära slum man kommer ungefär... Om ni ska flytta dit så gäller det nog att ha ett jobb innan ni åker. Det är inte som i EU där man bara kan ta sitt pick och pack och åka när man vill. Jag har bott i LA, åkt dit på ett par olika visum, men de är ju tidsbegränsade. Många olika regler hit och dit. Sen flyttade jag till Skottland. Där hade jag inget innan jag flyttade, på plats skaffade jag lägenhet samma dag som jag kom dit och hade ett jobb tre dagar senare. Det är verkligen två helt olika saker att flytta till LA vs Skottland. Sen har jag turen att ha bott i USA innan 11 september. Jag har fått ett social security number (som personnummer) och har däremed lätt att skaffa bankkonto osv. De är inte lika lätta att få numera och utan ett social security number får man många hinder på vägen. Men lycka till, LA är en fantastisk stad!
    Håller med. Jag skulle nog rekommendera en längre semester istället.

Jag kom hit före 11 september och hade inga problem eftersom min man är amerikan. Numera är jag även amerikansk medborgare, men om man inte är gift med en amerikan eller kommer hit via jobbet så är det inte lätt.

Vi har vänner som bor i ett flott område i West Hollywood, men när vi hörde hur mycket de betalade för att hyra nedanvåningen i ett hus där så höll vi nästan på att trilla av stolen.
  • vackrastarflow
    evaoregon skrev 2009-05-06 18:23:30 följande:
    Håller med. Jag skulle nog rekommendera en längre semester istället. Jag kom hit före 11 september och hade inga problem eftersom min man är amerikan. Numera är jag även amerikansk medborgare, men om man inte är gift med en amerikan eller kommer hit via jobbet så är det inte lätt. Vi har vänner som bor i ett flott område i West Hollywood, men när vi hörde hur mycket de betalade för att hyra nedanvåningen i ett hus där så höll vi nästan på att trilla av stolen.
    Ja hyrorna är hutlösa!
    Nu är förvisso West Hollywood ett riktigt fint område, men det finns ju en gräns för allt
    Mina kompisar som bodde i ett ruckel i Hollywood betalade mer än jag betalar för min fina tvåa här hemma. Per person.
    Jag bodde själv i Valencia som ligger ca 20-30 min norr om LA, där kostar en tvåa ca 1100 dollar i månaden. Det är ju ett bra område, men ändå...
    vackrastarflow skrev 2009-05-06 18:30:03 följande:
    Ja hyrorna är hutlösa!Nu är förvisso West Hollywood ett riktigt fint område, men det finns ju en gräns för allt Mina kompisar som bodde i ett ruckel i Hollywood betalade mer än jag betalar för min fina tvåa här hemma. Per person.Jag bodde själv i Valencia som ligger ca 20-30 min norr om LA, där kostar en tvåa ca 1100 dollar i månaden. Det är ju ett bra område, men ändå...
    vad är dyrt?
    Jag bor i Oslo nu och betalar 11.000/mån för en lägenhet på 63kvm...
    Har kollat lägenhet hos ett företag som är som hotell fast dom hyr ut lägenheter för folk som ska stanna en längre tid... www.oakwood.com
    Men DET är DYYYRT, billigaste lägenheten ligger på ca 150 dollar/dygn men då är det i dom "bättre" områderna... men jag har ingen lust att betala 30-40.000kronor i månaden för boende... kan tänka mig att betala runt 15.000 kronor max.

Vart är bäst att bo om man inte vill bo i slummen men inte i lyx heller, typ "svensson" område?
  • Trixi8

elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-05-07 13:45:02 följande:

vad är dyrt? Jag bor i Oslo nu och betalar 11.000/mån för en lägenhet på 63kvm... Har kollat lägenhet hos ett företag som är som hotell fast dom hyr ut lägenheter för folk som ska stanna en längre tid... www.oakwood.com Men DET är DYYYRT, billigaste lägenheten ligger på ca 150 dollar/dygn men då är det i dom "bättre" områderna... men jag har ingen lust att betala 30-40.000kronor i månaden för boende... kan tänka mig att betala runt 15.000 kronor max. Vart är bäst att bo om man inte vill bo i slummen men inte i lyx heller, typ "svensson" område?
    varför har du inget billigare i oslo? När jag borde där betalade jag 5000kr för en 3:a på 85kvm.
    Det är dyrt att bo i LA, men det finns billigare ställen med.
    Trixi8 skrev 2009-05-07 14:10:40 följande:
    elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-05-07 13:45:02 följande:
    varför har du inget billigare i oslo? När jag borde där betalade jag 5000kr för en 3:a på 85kvm. Det är dyrt att bo i LA, men det finns billigare ställen med.
    Haha oj det måste ha varit länge sen du bodde i Oslo
    Min hyra är dyr men jag bor på Frogner så jag har valt att bo mitt i stan på det bästa stället... men jag delar ju med min sambo så vi betalar bara 5500 var...
    Men vad är dyrt och vad är billigt i LA? vissa tycker att 10.000 är billigt medans andra tycker det är skit dyrt... jag har inte fått någon uppfattning alls av hur mycket det kostar att hyra en lägenhet i LA så nu fantiserar jag runt i att det kostar 40-50.000 i månaden bara för att alla säger att det är sååååå dyrt.
Svar på tråden Bor du/har du bott i Los Angeles?