Nån som fått biverkningar av Levonova hormonspiral, vilka och när?
Klistrar in från fass:
BIVERKNINGAR
Biverkningar är vanligast under de första månaderna efter insättningen och brukar minska vid fortsatt användning.
Mycket vanliga (mer än 1/10): Förändringar i blödningsmönstret såsom stänkblödning, kortare eller längre menstruationsperioder, oregelbundna blödningar, rikliga blödningar, förlängt intervall mellan blödningarna eller inga blödningar alls. Förstorade folliklar.
Vanliga (mer än 1/100): Menstruationssmärtor, flytningar, inflammation i slidan, utstötning av Levonova från livmodern. Smärta eller spänningar i brösten. Illamående, viktförändring, vätskeansamling, smärta i underlivet, magont och ryggvärk. Huvudvärk, nedstämdhet, humörsvängningar. Akne.
Mindre vanliga (1/100 ? 1/1000): Underlivsinfektioner. Minskad sexuell lust. Hårväxt av maskulin typ, håravfall och klåda.
Sällsynta (mindre än 1/1000): Migrän, hudutslag, urtikaria, eksem, uppblåsthet i mage-tarm och perforation av livmodern.
Så står det att läsa om hormonspiralens biverkningar. Jag har haft den i snart ett år och jag upplever att jag i sommar har fått värsta humöret. Jag blir ledsen för minsta lilla och likadant arg för minsta lilla som tex minsta lilla trots från barnens sida. De har varit hyper jobbiga i sommar men jag har svårt att tro att mina utbrott beror enbart på det för jag känner inte igen mig själv riktigt. Kan biverkningar komma så är sent efter att den satts in? Jag har tidigare ätit p-piller och inte haft några bekymmer av dem. Migrän har jag också till och från, typ nån gång i månaden räknas det som en biverkning eller hur ofta måste det uppträda då? Övriga symtomer som jag har är: Illamående, viktförändring, smärta i underlivet, magont och ryggvärk. Huvudvärk, nedstämdhet. Akne. Flytningar. Minskad sexuell lust. Svullen mage. Är det bara ett sammanträffande eller biverkningar? Hur vet man? Nån mer????