• Hustomten

Nån som fått biverkningar av Levonova hormonspiral, vilka och när?

Klistrar in från fass:

BIVERKNINGAR
    Biverkningar är vanligast under de första månaderna efter insättningen och brukar minska vid fortsatt användning.

Mycket vanliga (mer än 1/10): Förändringar i blödningsmönstret såsom stänkblödning, kortare eller längre menstruationsperioder, oregelbundna blödningar, rikliga blödningar, förlängt intervall mellan blödningarna eller inga blödningar alls. Förstorade folliklar.

Vanliga (mer än 1/100): Menstruationssmärtor, flytningar, inflammation i slidan, utstötning av Levonova från livmodern. Smärta eller spänningar i brösten. Illamående, viktförändring, vätskeansamling, smärta i underlivet, magont och ryggvärk. Huvudvärk, nedstämdhet, humörsvängningar. Akne.

Mindre vanliga (1/100 ? 1/1000): Underlivsinfektioner. Minskad sexuell lust. Hårväxt av maskulin typ, håravfall och klåda.

Sällsynta (mindre än 1/1000): Migrän, hudutslag, urtikaria, eksem, uppblåsthet i mage-tarm och perforation av livmodern.

Så står det att läsa om hormonspiralens biverkningar. Jag har haft den i snart ett år och jag upplever att jag i sommar har fått värsta humöret. Jag blir ledsen för minsta lilla och likadant arg för minsta lilla som tex minsta lilla trots från barnens sida. De har varit hyper jobbiga i sommar men jag har svårt att tro att mina utbrott beror enbart på det för jag känner inte igen mig själv riktigt. Kan biverkningar komma så är sent efter att den satts in? Jag har tidigare ätit p-piller och inte haft några bekymmer av dem. Migrän har jag också till och från, typ nån gång i månaden räknas det som en biverkning eller hur ofta måste det uppträda då? Övriga symtomer som jag har är: Illamående, viktförändring, smärta i underlivet, magont och ryggvärk. Huvudvärk, nedstämdhet. Akne. Flytningar. Minskad sexuell lust. Svullen mage. Är det bara ett sammanträffande eller biverkningar? Hur vet man? Nån mer????

• Svar på tråden Nån som fått biverkningar av Levonova hormonspiral, vilka och när?
  • Sussie1975

Jag hade Levonova hormonspiral.... jag fick finnar på ryggen och en aning hårigare ben, och då sa min BM att det är vanligt utav den.... så nu bytte jag till NYA p.piller som heter JASMINE och i dom är det den lägsta hormonhalten och flertalet kvinnor som använder dom känner sig mer välmående och har mestadels bara sagt positivt om dom, det står även i p.pillrens innehållsförtecknig om detta. MKT BRA! Aldrig mer hormonspiral för min del. Det enda som var bra med den var att jag slapp mensen helt. men nu har finnarna försvunnit och det är bättre!

• elmah

jag kan inte säga så mycket eftersom jag har spiralen i ca två veckor nu. hittils så har jag haft humörsvägningar lite då å då (har lugnat sig nu hehe) och så blödde jag mer, alltså var tvungen att använda binda tre dagar efter insättningen. blöder fortfarande men inte lika mycket. det e typ blodiga flytningar, men har vid ett par tillfällen märke små klumpar :/
    har inte pratat med bm än, ska avvakta lite å se hur det blir.

har precis slutat amma (ca 2½ vecka sen) så de spänningarna jag hade var kanske därför? hm

det där med utstötnig av levenova, hur vet man det??

• Sussie1975

JASMINE ska man även kunna använda som lindring mot finnar...tidigare hade man DIANE mot det, men dom är för starka!

• Hustomten

det där med utstötnig av levenova, hur vet man det??

Ja det undrade jag med i början men fick inga svar, det borde göra lite ont kan man tycka i alla fall med tanke på hur det kändes att sätta i den!!! I början blödde jag jätte mycket och oftast med täta mellanrum, vid 6 månade hade det lugnat ner sig och nu går det längre perioder emellan men jag har ganska kraftiga flytningar istället emellan blödningarna. Trosskydd är ett måste varje dag

Jag valde hormonspiral för min svärmor pratade så varmt om den plus att mensen blir mindre eller obefintlig.Jag avskyr verkligen mensen och har alltid gjort. Därför vill jag så gärna att detta ska funka för jag vill verkligen slippa blödningarna...Men mår man inte bra och det går ut över familjen är det ju inte bra.

Är det inom ett år man får tillbaka endel av pengarna om den inte funkar ordentligt? Vad krävs för det i så fall? Räcker det med att jag känner mig som jag gör nu???

Fram till för några dagar sedan utgick jag ifrån att det bara rörde sig om att jag mår dåligt, har nån slags livskris eller likande men det känns så okontrollerat och olikt mig att jag fick för mig att kolla upp vad det stod om spiralen efterosm det är enda läkemedel jag använder. Hur vet man? Är inte kul att ta ur den och så beror allt på annat i alla fall.

• Hustomten

DIANE hade jag innan jag fick barn men de gjorde varken till eller från mot finnarna tyckte jag. Har mest i ansiktet.

Tänk om gubben kunde ta "p-piller" istället...*drömmer* Är inte något sånt på g än???

• Sussie1975

DIANE är inte ens p.piller, det är ett ACNEMEDEL, sen om det inte hjälpte mot dig-synd. BM får inte ens skriva ut dom utan det måste läkare göra.

• Hustomten

Nej BM får jun inte skriva ut dem, det var en gyn-läkare som skrev ut dem till mig när de var ganska nya här i Sverige. Jag hade dem inte så länge, ett halvår och det sägs att det kan ta lite tid innan de verkar mot finnarna. Det var på hennes initiativ jag fick dem. Hon tyckte väl att jag såg förfärlig ut antagligen

• Sussie1975

Haha... nej då inte!

• elmah

jag tror det är till halvår. tror jag läste det nånstans..
    har du pratat med din bm?? jag tror om man inte är nöjd så får man ta ut den å få pengarna tillbaka. å så ska man ha kvitto också från levonova man köpt på apoteket.

jag kände ingenting när hon satte in den, men därmot blev jag yr som en pannkaka och blev kritvit i ansiktet och på läpparna hahah och fick lägga mig. bm var tvungen att hämta flera ggr vatten till mig och innan insättningen så frågade jag ''gör det ont'' å massa annat, jag var jätte rädd haha... jag födde utan bedövning för tre mån sen. vilken mes jag e ;)

jag vill också att de ska funka med spiralen. men jag tycker du ska boka tid hos din bm så hon får kolla på dig. hoppas det löser sig, håller tummarna

• JCA

Jag ska sätta in den spiralen i september och hoppas sååå att det ska funka bra. Om man tar ut den inom 6 månader får man halva summan tillbaka.

Jag är nyfiken på om det är nån mer som har biverkningar.

• Anonym (123)

Jag har hormonspiral, kommer dock inte ihåg vilken. Satte in den i slutet på förra året och snart åker den ut! Jag är SÅ trött på den!

Jag har haft enorma smärtor, mens i två veckor, minskad sexlust för att inte säga obefintlig.

Den har bara vart till besvär så nu ska den bort bort bort. Och sen ska jag sätta eld på den och kasta den så långt bort som möjligt... jäkla skitgrej!

• vargzaga

Jag har haft haft hormonspiral insatt 3 gånger. Varav en gång stötte kroppen ut den och det märker man kan jag lova, för det gör jäkligt ont.
    Men dom andra 2 har det fungerat hur bra som hellst med. Ingen mens och inga biverkningar alls och då har jag ändå haft spiralerna sammanlagt över 10år.

• Love and Care

Vilken variation på effekter av hormonspiralen!
    Jag har själv varit väldigt nöjd med Levonova, enda "biverkningen" jag märkt av är att jag har nästan obefintlig mens, det räcker numera med trosskydd i ca 3 dagar. Underbart skönt att slippa rikliga blödningar som jag hade tidigare.

• Love and Care

Vilken variation på effekter av hormonspiralen!
    Jag har själv varit väldigt nöjd med Levonova, enda "biverkningen" jag märkt av är att jag har nästan obefintlig mens, det räcker numera med trosskydd i ca 3 dagar. Underbart skönt att slippa rikliga blödningar som jag hade tidigare.

Svar på tråden Nån som fått biverkningar av Levonova hormonspiral, vilka och när?