• Nathalie009

TURKIET:vågar man ge barnen glass där?

Hej!

Vi ska åka till alanya i början av juli med våra barn som är snart 2 och 4.
    har läst att man ska undvika glass och bufeer, emn hur ska det gå eftersom vi tagit all inclusive då är det väl bara bufee? Man blir ju lite snurrig :) Och vågar man ge dom glass?? Ngn som vet?

• Svar på tråden TURKIET:vågar man ge barnen glass där?
  • boki

Vi var i Turkiet i maj förra året, vi åt nästan enbart buffér då vi hade inclusive.
    Det var ingen som blev sjuk och barnen åt glass varje dag, "lös glass" och tvätta händerna när man handskas med pengar då dom är riktiga bakteriehärder..

• iolanthe

Buffe är ju svårt att undvika när det är all-inklusive, men ni kan ju tänka på att gå och äta tidigt då dom just ställt fram maten istället för att vänta flera timmar. Vill ni vara på den säkra sidan när det gäller glassen så undvik lösglass och köp pinnar/strutar istället.

• mina små kämpar

förra sommaren bodde jag och mina barn i turkiet i 3 månader de åt glassa varje dag mest pinnar och strutar men även på resturanger som efträtt under dessa 3 månader blev ingen av oss magsjuka

• Elli47

Har man otur så kan man bli sjuk av glass i Sverige också! Med andra ord, det är inte lönt att försöka undvika allt man blir magsjuk av, ät glass oavsett var du är! Likaså bufféer, låt sunda förnuftet tala... har en dressing t ex stått i värme under en tid så är det inte värt att äta just det...

• SVejsan

Viktigt med buffeer är också att maträtter som skall vara varma verligen skall vara varma och inte ljumma, då dels bakterie tillväxten öka och dels kan man misstänka att maträtten bara värmts något och inte så att bakterierna dött.

Paketerad glass är säkrare än lösglass... Men är lösglassen inte gjord på plats utan fabriksgjord är det bättre ur ev risksynpunkt. Kolla också på vilket sätt de behandlar skopan...

Buffeer är alltid en risk oavsett land... En av anledningarna att all-inclusive går bort oss (förutom att vi vill gå utanför anläggningen utan att känna att vi behöver återkomma till maten)

Svar på tråden TURKIET:vågar man ge barnen glass där?