Jag har varit i Almirida tre gånger, varar två gånger på Langleys hotell Almirida Bay.
Vi var jättenöjda med det ? Almirida är en pytteliten men trevlig by, och Langleys är toppen att resa med. Personligt och mysigt, känns lite som att bo på fjällpensionat. Konceptet med att middag ingår är jättetrevligt, och man sitter ute och äter på terrassen, med havsutsikt. Det brukar vara en bra blandning på resenärerna, väldigt många barn förstås, och barnen brukar snabbt hitta kompisar att leka med bland borden. Det finns lekplats alldeles intill också.
Hotellet ligger en bit upp i en backe, 300-400 meter från stranden, och det gör ju att man har en väldigt fin utsikt över Soudabukten, men det är en smula jobbigt att baxa barnvagn uppåt i värmen... Fast sååå långt är det ju inte, och man får lön för mödan när man kommer upp.
Det finns ett nytt poolområde sedan ett par år tillbaka, och en ny del av hotellet har byggts de senaste åren. Jag har bott i den "halvnya" delen, byggd 99-00 (tror jag). Det brukar finnas kylskåp i rummen, och i den "halvnya" delen är rummen rymliga, i den äldsta delen är de trängre.
Häng gärna med på hotellchefens morgonpromenad! Tidigt tidigt, innan det blir för varmt, travar man i rask takt uppåt ovanför byn, jättemysigt och bra motion.
I Almirida finns en rad tavernor längs stranden, den bästa är den med de blå stolarna längst till höger när man kommer ner från hotellet (närmast den större stranden). Det finns internetcafé, och några ganska välsorterade supermarkets och bagerier. Uttagsautomater finns. Det finns också ett franskt patisserie med mumsiga croissanter mm, ett måste! Någon direkt shopping utöver vykort och cyklop finns det inte direkt, men det är avslappnat och skönt.
En väldigt bra sak med Almirida är också att byn inte ligger vid huvudvägen mot Chania, utan helt för sig själv. Det gör att det inte blir så vansinnigt med trafik.
Fråga gärna mer om du undrar. Själv är jag så såld på Langley att jag ska åka två veckor till Korsika med dem i sommar!