• EvaN

Någon som har varit på Kreta-Almerida med Langley Travels

Har bokat två veckor med Langley i sommar med familjen. Undrar om det finns någon som varit där och har lust att skriva ett par rader om hur det är, tips, något jag ska tänka på mm. Vi åker med två barn, 1 och 3 år?

• Svar på tråden Någon som har varit på Kreta-Almerida med Langley Travels
  • Oia

Jag har varit där men inte bott på Langleys hotell - bara besökt det. Det ligger en liten promenad ifrån stranden. Verkar fint om man åker med små barn. Jag har varit på Langleys hotell på Korsika och där var maten väldigt bra. Har hört att standarden inte är riktigt lika hög på Kreta. Men dom har ju olika kockar varje säsong så man vet inte.......Vinet som man kan köpa till maten brukar vara dyrt (speciellt det dom rekomenderar), det går att köpa bara ett glas också eller husets.

Almirida är en väldigt liten ort. Stranden är fin och det finns några tavernor längs bygatan. Inte mycket till shopping. Ni kanske ska fundera på att hyra bil någon dag om ni stannar två veckor. Buss in till Chania är nog jobbigt med två små.

• EvaN

Oia: tack för infon. Ja det blir att hyra bil ett par dagar, valde att stanna en vecka till just för att kunna uppleva lite av Kreta med och inte bara hotellet och stranden

Nån mer som varit där???

• Lussan5

Vi skall till Kreta med Langley den 19/6... Spännande =)

• timmtom

Jag har varit i Almirida tre gånger, varar två gånger på Langleys hotell Almirida Bay.

Vi var jättenöjda med det ? Almirida är en pytteliten men trevlig by, och Langleys är toppen att resa med. Personligt och mysigt, känns lite som att bo på fjällpensionat. Konceptet med att middag ingår är jättetrevligt, och man sitter ute och äter på terrassen, med havsutsikt. Det brukar vara en bra blandning på resenärerna, väldigt många barn förstås, och barnen brukar snabbt hitta kompisar att leka med bland borden. Det finns lekplats alldeles intill också.

Hotellet ligger en bit upp i en backe, 300-400 meter från stranden, och det gör ju att man har en väldigt fin utsikt över Soudabukten, men det är en smula jobbigt att baxa barnvagn uppåt i värmen... Fast sååå långt är det ju inte, och man får lön för mödan när man kommer upp.

Det finns ett nytt poolområde sedan ett par år tillbaka, och en ny del av hotellet har byggts de senaste åren. Jag har bott i den "halvnya" delen, byggd 99-00 (tror jag). Det brukar finnas kylskåp i rummen, och i den "halvnya" delen är rummen rymliga, i den äldsta delen är de trängre.

Häng gärna med på hotellchefens morgonpromenad! Tidigt tidigt, innan det blir för varmt, travar man i rask takt uppåt ovanför byn, jättemysigt och bra motion.

I Almirida finns en rad tavernor längs stranden, den bästa är den med de blå stolarna längst till höger när man kommer ner från hotellet (närmast den större stranden). Det finns internetcafé, och några ganska välsorterade supermarkets och bagerier. Uttagsautomater finns. Det finns också ett franskt patisserie med mumsiga croissanter mm, ett måste! Någon direkt shopping utöver vykort och cyklop finns det inte direkt, men det är avslappnat och skönt.

En väldigt bra sak med Almirida är också att byn inte ligger vid huvudvägen mot Chania, utan helt för sig själv. Det gör att det inte blir så vansinnigt med trafik.

Fråga gärna mer om du undrar. Själv är jag så såld på Langley att jag ska åka två veckor till Korsika med dem i sommar!

• Jo79

Vi var där med vår då niomånaders bebis för fyra år sedan och jag tyckte det var kanon! Så skönt att ha frukost och middag "klart"... vi var där i maj och då var vattnet lite kallt, men stranden var fin och de ställen vi åt lunch på i lilla lilla samhället var jättefina. Det är ju en väldigt liten by med en rätt så trafikerad gata mitt i, så håll koll på treåringen... Hotellområdet höll på att byggas ut när vi var där, vi bodde nog i den gamla delen med utsikt mot poolen och havet, tycker nog att det var rätt bra standard ändå. Trevlig personal och jättegod mat. Jag hade helt klart kunnat tänka mig att åka dit igen.

Svar på tråden Någon som har varit på Kreta-Almerida med Langley Travels