alwilda skrev 2009-05-10 11:11:58 följande:
Precis innan jag ska sätta in linsen, när jag har den på fingertoppen, så tittar jag alltid en extra gång att det inte har fastnat några dammkorn eller annat skräp från fingrarna på linsen. Ser inte linsen helt ren ut så sköljer jag den igen och upprepar proceduren. Ibland kan man behöva skölja flera gånger (antingen om skräpet envist vägrar släppa, eller så kanske man har "damm" från handduken på fingrarna. Då får man skölja fingrarna under vatten igen och låta bli att torka dem).Om man torkar sig på en handduk efter att man har tvättat händerna innan, så kan vissa handdukar vara värre än andra med att lämna små fibrer på fingrarna. Oftast tycker jag att det är bäst att inte torka händerna alls efter att jag har tvättat dem, då brukar det funka direkt. Jag är superkänslig för mikroskopiska små skräp på linsen ...
jag hoppas inte att du menar att du sätter i linserna med blöta fingrar?! man ska absolut ine vara blöt om fingrarna då det finns amöbor i kranvatten som kan sätta sig i ögat och orsaka ordentliga skador. (det är absolut inte vanligt, med det finns fall i sverige där det har hänt.)