• Anonym

linser?!

Igår fick jag mina första efterlängtade linser, underbart trodde jag. Ni andra som har linser, hade ni skav i ögat i början? Hur länge hade ni linser innan det blev bättre? Jag blev så besviken tänkte att ni slipper jag äntligen glasögon men jag kan bara ha i linser korta stunder för det skaver så in i bomben...

• Svar på tråden linser?!
  • Fru annmi

När jag behövde linser så skavde de bara om jag lyckades sätta in dem åt fel håll...
    Nu har jag varken Glasögon eller Linser eftersom min syn blivit bra

• Fridolino

Jag har haft linser i över 10 år, de skaver/känns ovant i början och kan även skava om man har satt på dom åt fel håll. Jag rekomenderar att du vänjer ögonen sakta och har linserna några timmar åt gången varje dag, ökar antalet timmar succesivt. Är det endags- eller månadslinser?

• Pilleskrutten

Mina linser skaver också bara om jag sätter in dem åt fel håll - men då verkligen SKAVER det och gör skiiiiitont!!! Fråga någon optiker, en del människor kan ju faktiskt inte ha linser - min bror till exempel...

• Fridolino

mina linser kan också skava under pollentiderna, jag är inte allergisk men tydligen så blir mina ögon torra. Jag tror optikern redan skulle sett om du skulle vara en sån som inte kan ha linser när du provade ut dom.

• Anonym

det är månadslinser jag ska prova att sätta in dem igen om ett tag. Tack för alla svar!!!!

• PrettyGirl
    Anonym skrev 2009-05-06 15:32:07 följande:
    det är månadslinser jag ska prova att sätta in dem igen om ett tag. Tack för alla svar!!!!
    Ja tänk på att vänja dig försiktigt i början. Om dina besvär inte ger med sig kan du rådfråga optikern om ett annat märke på linser som kanske passar dina ögon bättre i sådana fall. Jag var tvungen att byta ut mina flera gånger då jag lätt blev torr och irriterad i ögonen. Då testade jag en som innehöll mera vatten och då fungerade det bättre. Jag har haft linser sedan 1992, har glasögon ibland bara.
  • Fridolino

jag tycker endagslinser är ljusår bättre än månadslinser, men lycka till, det går säkert över!

• tingi

sa inte optikern att du skulle börja med nån timme första dagen och sen öka på någon timme till nästa dag osv? Kändes det obehagligt även när optikern stoppade i linserna och/eller när du tränade där?

i början är det ju lätt att man får in skräp och sånt med linsen i ögat då man ofta är lite ovan med hanteringen..

• My05

Är du gravid? Ammar? Pollen? Det är tre saker som gör att jag inte kan använda linser......

• Anonym

Jo optikern sa att jag skulle ta några timmar om dagen men jag tycker det gör för ont att ha i dem mer än ett timma....

Nej inte gravid, ammning eller pollenallergi...

Jag får kämpa på och se hur det går...

Tack för alla svar

• Tingeling83

jag hade linser , skavde , fick sår på hornhinnan , glasögon nu ngr månader sen linser igen

• tingi
    Anonym skrev 2009-05-09 19:15:21 följande:
    Jo optikern sa att jag skulle ta några timmar om dagen men jag tycker det gör för ont att ha i dem mer än ett timma....Nej inte gravid, ammning eller pollenallergi...Jag får kämpa på och se hur det går...Tack för alla svar
    upplever du att det blir bättre med tiden då? för om det gör så ont tycker jag att du ska sluta försöka och gå tillbaka till optikern så att den får titta och se om det är någon skada på ögat.
  • alwilda

Precis innan jag ska sätta in linsen, när jag har den på fingertoppen, så tittar jag alltid en extra gång att det inte har fastnat några dammkorn eller annat skräp från fingrarna på linsen. Ser inte linsen helt ren ut så sköljer jag den igen och upprepar proceduren. Ibland kan man behöva skölja flera gånger (antingen om skräpet envist vägrar släppa, eller så kanske man har "damm" från handduken på fingrarna. Då får man skölja fingrarna under vatten igen och låta bli att torka dem).

Om man torkar sig på en handduk efter att man har tvättat händerna innan, så kan vissa handdukar vara värre än andra med att lämna små fibrer på fingrarna. Oftast tycker jag att det är bäst att inte torka händerna alls efter att jag har tvättat dem, då brukar det funka direkt. Jag är superkänslig för mikroskopiska små skräp på linsen ...

• tingi
    alwilda skrev 2009-05-10 11:11:58 följande:
    Precis innan jag ska sätta in linsen, när jag har den på fingertoppen, så tittar jag alltid en extra gång att det inte har fastnat några dammkorn eller annat skräp från fingrarna på linsen. Ser inte linsen helt ren ut så sköljer jag den igen och upprepar proceduren. Ibland kan man behöva skölja flera gånger (antingen om skräpet envist vägrar släppa, eller så kanske man har "damm" från handduken på fingrarna. Då får man skölja fingrarna under vatten igen och låta bli att torka dem).Om man torkar sig på en handduk efter att man har tvättat händerna innan, så kan vissa handdukar vara värre än andra med att lämna små fibrer på fingrarna. Oftast tycker jag att det är bäst att inte torka händerna alls efter att jag har tvättat dem, då brukar det funka direkt. Jag är superkänslig för mikroskopiska små skräp på linsen ...
    jag hoppas inte att du menar att du sätter i linserna med blöta fingrar?! man ska absolut ine vara blöt om fingrarna då det finns amöbor i kranvatten som kan sätta sig i ögat och orsaka ordentliga skador. (det är absolut inte vanligt, med det finns fall i sverige där det har hänt.)
  • PrettyGirl
    Anonym skrev 2009-05-09 19:15:21 följande:
    Jo optikern sa att jag skulle ta några timmar om dagen men jag tycker det gör för ont att ha i dem mer än ett timma.... Nej inte gravid, ammning eller pollenallergi... Jag får kämpa på och se hur det går... Tack för alla svar
    Det skall INTE göra så ont som du beskriver! Fråga istället om du kan få en annan sort som passar dig bättre. För direkt ont skall det inte göra någon gång. Be dem kolla dina ögon igen, en undersökning alltså så inte det hänt något på ögat.
  • alwilda

tingi: Jo, det var just vad jag menade. Hoppsan! Hade inte en aning om detta. Tur att det har gått bra de senaste 14 åren i alla fall ... Nä, skämt åsido, det får jag nog försöka att vänja mig av med då. Eller så får jag skölja fingertoppen i några droppar linsvätska istället efter att jag har tvättat och torkat dem.

• Anonym

när jag fick mina första linser som också var månadslinser så skulle jag börja med 4 timmar om dagen och sen utöka. jag tyckte det skavde, jag såg suddigt och det var skitobehagligt.
    Jag gick till optikern och frågade om det skulle vara så och hon sa åt mig att ge det två veckor. Successivt blev det bättre och nu känns det inte alls längre. tog dock ett tag.

• Shiilay

Tänk på att aldrig sätta in linserna med blöta fingrar!!! Då kranvatten har en annorlunda densitet än vätskan från ögat och linsvätskan. Det kan orsaka otroligt skav då kranvatten är strävt jämfört med linsvätskan.

du märker även om linsen är bakvänd då den är mer V formad när den är bakvänd och mer U formad när den är rätt. alltså har den en mer skålad form när den är rätt. Prova med linsen och vänd den flera gånger så du ser skillnaden.
    De känns direkt om den sitter bakvänd då den skaver otroligt.

Svar på tråden linser?!