• anna klara

Hyra i 2-dra hand, hur göra med hemförsäkring?

Min dotter ska hyra en möblerad lägenhet. Hur blir det med hemförsäkring, när den är möblerad?

Det är ju den andra tjejjens saker i lägenheten, inte min dotters. Jo vissa saker kommer hin ju att ha där, men inte möbler o större saker.

Vad ska hon försäkra och ska den andra tjejjen stå för nåt?? Någon som kan nåt om sånt?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hyra i 2-dra hand, hur göra med hemförsäkring?
  • M Y L F

Jag tycker nog att din dotter skall ha en hemförsäkring. Kan ju bli väldigt dyrt om det skulle hända något. Hon kan ju prata med den h*n hyr av och se om den personen har tänkt att fortsätta betala hemförsäkringen eller om dom tänkt sig att hon som ny hyresgäst får göra det.

Saxat från boplats göteborg
    Du bör ha en egen hemförsäkring som andrahandshyresgäst. Meddela ditt försäkringsbolag att du hyr i andra hand så att du får rätt försäkring.

• anna klara

M Y L F skrev 2009-05-06 15:38:23 följande:

Jag tycker nog att din dotter skall ha en hemförsäkring. Kan ju bli väldigt dyrt om det skulle hända något. Hon kan ju prata med den h*n hyr av och se om den personen har tänkt att fortsätta betala hemförsäkringen eller om dom tänkt sig att hon som ny hyresgäst får göra det.Saxat från boplats göteborgDu bör ha en egen hemförsäkring som andrahandshyresgäst. Meddela ditt försäkringsbolag att du hyr i andra hand så att du får rätt försäkring.
    Jo nån form av hemförsäkring ska hon ju ha. Kruxet är ju bara vad som ska ingå i hemförsäkringen. Lite är ju hennes o lite den andras tjejjens.
  • M Y L F

anna klara skrev 2009-05-06 16:02:11 följande:

M Y L F skrev 2009-05-06 15:38:23 följande: Jo nån form av hemförsäkring ska hon ju ha. Kruxet är ju bara vad som ska ingå i hemförsäkringen. Lite är ju hennes o lite den andras tjejjens.
    Fast om hon tar en hemförsäkring så gäller det ju allt i hemmet även den som hyr ut lägenheten. Du tycker att dom skall dela på försäkringen för att hon har möbler kvar? Jag hade betalat utan att ens tänka på att hennes saker också är försäkrade. Det är väl jättebra om det skulle hända något med hennes saker under tiden, din dotter brukar ju ändå hennes saker.
  • anna klara

M Y L F skrev 2009-05-06 16:06:40 följande:

anna klara skrev 2009-05-06 16:02:11 följande:
    Fast om hon tar en hemförsäkring så gäller det ju allt i hemmet även den som hyr ut lägenheten. Du tycker att dom skall dela på försäkringen för att hon har möbler kvar? Jag hade betalat utan att ens tänka på att hennes saker också är försäkrade. Det är väl jättebra om det skulle hända något med hennes saker under tiden, din dotter brukar ju ändå hennes saker.
    Ja min dotter får kolla upp detta. Sen vet hon inte om tejjen ifråga tar ut 10%för hyra av möbler, som hon ju får göra. Hon satte en hyra på 3700 kr. Vi vet ännu inte om det är bara hyran, eller om hon lagt på 10 %.

Hon ska dit vid sex tiden, så då får hon klura ut detta. Detta har gått så himla snabbt, från igår em till idag.
  • anna klara

Tjejjen hon hyr av ska stå för sina egna saker, medans min dotter måste ha en egen olycksfall-försäkring, för sig själv.

Och det har ju jag för henne, så hon tar bara den med sig när hon flyttar.

• Jelin

Fast... Även om hon har en olycksfallsförsäkring så hjälper ju inte den om hon tex sätter eld på köket eller somnar med duschen på i badrummet (jo, det har hänt)... Då måste hon ha en hemförsäkring, din hemförsäkring gäller inte i hennes nya boende. Även om de flesta möbler inte är hennes så ingår det ju mycket mer i en hemförsäkring än själva interiören. Men istället för att få massor med olika svar här beroende på vem som svarar, ring till ett försäkringsbolag och fråga! Är hon över 24 är Aktsam bra, annars brukar Länsförsäkringar ha bra ungdomshemförsäkringar. Alternativt kanske ni kan få rabatt via ditt försäkringsbolag.

Hemförsäkring är viktigt och en liten kostnad när det väl händer nåt!

• anna klara
    Jelin skrev 2009-05-06 23:06:52 följande:
    Fast... Även om hon har en olycksfallsförsäkring så hjälper ju inte den om hon tex sätter eld på köket eller somnar med duschen på i badrummet (jo, det har hänt)... Då måste hon ha en hemförsäkring, din hemförsäkring gäller inte i hennes nya boende. Även om de flesta möbler inte är hennes så ingår det ju mycket mer i en hemförsäkring än själva interiören. Men istället för att få massor med olika svar här beroende på vem som svarar, ring till ett försäkringsbolag och fråga! Är hon över 24 är Aktsam bra, annars brukar Länsförsäkringar ha bra ungdomshemförsäkringar. Alternativt kanske ni kan få rabatt via ditt försäkringsbolag. Hemförsäkring är viktigt och en liten kostnad när det väl händer nåt!
    Jo den försäkringen jag har på henne, dom senaste 20 åren...., är på länsförsäkringar och den tar hon ju med sig. Man kan ju ta en hemförsäkring utanpå den försäkring hon har då. Ska be henne ringa dit imon.
Svar på tråden Hyra i 2-dra hand, hur göra med hemförsäkring?