• Anonym (Kanske)

För-, och nackdelar med sterilisering?

Är en 38-årig 4-barnsmamma, som allvarligt funderar på att sterilisera mig.

Undrar därför om ni som redan gjort detta kan delge mig både för-, och nackdelar innan jag bestämmer mig helt för hur jag ska göra.

• Svar på tråden För-, och nackdelar med sterilisering?
  • Anonym

Vet inte men vi har pratat om att min man ska göra det. Jag vill inte utsätta mig för det och det är ett enklare ingrepp på mannen. Är du gift/sambo??? I såfall kan ju detta vara en tanke. I annat fall hoppas jag att du kan få svar från ngn annan

• Anonym (Kanske)

Svar till ovan: Japp, jag är gift. Visste dock inte att ingreppet var enklare på en man. Ja, vi får väl se om det ramlar in några fler synpunkter i frågan.

• Cecese

Jag steriliserade mej när fjärde barnet kom med akutsnitt. Jag var då 29 år (i höstas) och 100 % säker på att jag aldrig mer orkar med att vara gravid eller ha flera barn. Vi har fullt upp med de 4 vi har och vill inte att riskera att stå där oplanerat gravida efter ett tag. Jag är superfertil och blir gravid alldeles för lätt och problem med preventivmedel så det var bara en tidfråga innan det skulle blitt nåt trots skydd. Jag kan inte heller göra en abort om det skulle bli en oplanerad graviditet så då kändes sterilisering som det enda rätta.
    Nästa vecka är det 7 månader sen och det känns så bra att ha det gjort och slippa oroa sig.

Jag har bara haft fördelar med det och absolut inte några nackdelar än så länge!

• Anonym (Kanske)

TACK för svar ovan! Ja, vi känner oxå att det räcker med de barn vi redan fått.

Märker man av en sterilisering i kroppen alls efteråt? Mens som vanligt?

• Cecese

Man borde inte märka nåt efteråt. Mensen har jag inte fått tillbaka än efter att sista barnet föddes så tyvärr vet jag inte om det blir nån skillnad där. Jag känner några steriliserade kvinnor och deras mens är som den var innan steriliseringen.

• gumsemumsan

Har precis steriliserat mig och den enda nackdelen är att ångrar du dig är det nästan kört...

Jag har fem barn, är 33 och det fanns inte en tvekan hos varken mig eller sambon

Mensen har för min del minskat. Har haft störtblödningar i tre dagar, nu blev det bara en. För mig är det underbart. Sexlivet är helt sanslöst bra!!!! Blotta tanken innan på att man kanske kunde bli gravid gjorde sitt till att försämra den biten. Men nu så är det "fritt blås"

Sedan ett litet inlägg om en annan sak. Jag har satt upp mig som äggdonator - något som INTE förhindras av att man är steriliserad.

Sedan det där med enklare ingrepp för mannen och så. Mannen är vaken, kvinnan blir sövd om man utför titthålsvarianten. Kan inte va kul för mannen att se när det kommer vassa redskap i närheten av apparaten!!!! Hemska tanke

Jag fick ett litet snitt i naveln och ett pyttelitet bikinisnitt. Så nja. Det är lite hugget som stucket vilket som är "enklast" egentligen. Komplicerat blir det för kvinnan eftersom vårt sitter på insidan - inte så ytligt som mannens...

Om man titthålsopereras, får man buksmärtor/ont i axlar o bröstkorg ett tag efter pga gasen de använder att blåsa upp buken med under operationen, men det är det enda jag kände av. Så tja. Jag rekommenderar sterilisering iaf, OM man nu är färdig med bebbisar. Jag sitter lugnt här nu och inväntar barnbarnens ankomst om sådär 10 - 15 år.. He he he

• Anonym (Kanske)

Kul att höra klara fördelar avseende både mens och sexliv!!

Ja, för visst skulle det va himla gott att slippa oroa sig för att bli fler, gott att slippa p-medel och bara kunna köra igång när tillfälle ges.

Tacksam för alla svar! :)

• Majakattan

Jag sterilicerade mig för drygt ett år sedan och jag kan verkligen inte hitta några nackdelar. Bara så skönt att slippa tänka på preventivmedel.

• Soul

En kompis till mig kan inte föda barn, vilket är konstaterat efter tre kejsarsnitt varav två akuta. Hon blir väldigt lätt gravid och efter det tredje barnet sa läkarna till henne att hon inte får bli det igen. Det skulle kunna leda till att hon eller barnet dör. Då hon inte tål några preventivmedel började de diskutera sterilisering. Hon verkar vara immun mot p-piller (har blivit gravid med två olika varianter), blev deprimerad av p-stav och spiralen gjorde så ont att de var tvungen att ta ut den plus att hennes karl inte klarar av kondomer (den slaknar). De kom i alla fall till slut fram till att det var bättre att hennes man fixade sig. Det är en betydligt mindre operation och dessutom går det vanligtvis att återställa om man skulle ångra sig, det går det inte för en kvinna.

Svar på tråden För-, och nackdelar med sterilisering?