• J e n n i e

Kan man värma upp ersättning hur många gånger som helst?

Jag kokar alltid en hel kastrull med vatten på morgonen som jag sedan tar av hela dagen. Jag brukar värma upp ersättningen i micron. Men ibland äter han t ex bara 60 ml av 200 ml. Kan jag då spara resterande och värma upp ytterliggare en gång i micron blir ersättningen dålig om man värmer den i micron fler än en gån g?

• Svar på tråden Kan man värma upp ersättning hur många gånger som helst?
  • Hugo Boss

Nej inte värma om den!!
    Det samlas massa bakterier som börjar gor och ha sig däri. Mycket bättre att hälla ut och göra nytt om han vill ha efter ett tag.

Sen behöver du inte koka vattnet om du har kommunalt avlopp eller en brunn som är kollad, tips!

Det är inte alltid lätt..
  • Hugo Boss

kan ju inte stava. Gro ska det stå inte gor.

• J e n n i e

Okej.. Men hur vet man om den är kollad? aVi har komunalt vatten..

• Hugo Boss
    J e n n i e skrev 2009-05-06 16:50:59 följande:
    Okej.. Men hur vet man om den är kollad? aVi har komunalt vatten..
    Men har du kommunalt avlopp så är det helt ok!!

Det är bara om du har egen brunn på tomten som den kan behövas kollas.
  • J e n n i e

Men det går bra att koka vatten som sedan för svalna och sen värma i micron? Tänkte om man måste iväg och så.. Men det är alltså INTE ok att värma ersättningen i micron mer än en gång?

• Hugo Boss
    J e n n i e skrev 2009-05-06 17:21:42 följande:
    Men det går bra att koka vatten som sedan för svalna och sen värma i micron? Tänkte om man måste iväg och så.. Men det är alltså INTE ok att värma ersättningen i micron mer än en gång?
    Ja själva vattnet kan du värma hur mycket du vill, bara det inte blandats i något eller någon har varit där och petat i bakterier =)
  • J e n n i e

Okej. Tack så jättemycket för hjälpen! Jag har precis börjat med ersättning så jag är lite "grön" på området

• Arvesved

Man ska koka vattnet dom första 4 månaderna just för att det kan finnas smuts i vattenledningarna och barnets mage är väldig känslig!

• Standpat

sex månader ska väl vattnet kokas? jag fick den informationen av BVC iaf, och det spelar ingen roll om det är kommunalt vatten eller inte, utan det är för att den lilles mage helt enkelt inte klarar av dom bakterierna i vattnet...

• makas

jag har nånstans hört (eller kanske läst här på FL) att man har två timmar på sig när man lagat till ersättningen, men bara en timme på sig från att man börjat mata. Alltså kan man värma om samma portion om den kallnar men man måste hålla sig inom en timme annars måste den kasseras. hoppas att ni förstår vad jag menar?

det händer ganska ofta att jag behöver värma på lite. ibland äter han hela flaskan på 10 min, ibland tar det stopp efter 40 ml och då måste vi pausa och vänta in flera rapar t ex.

• JackAnneli

Jag vet inte men jag tror att allt kokande och inte sparande är lite överdrivet.
    jag kokar inte vattnet bara micro.
    jag sparar inte ersättning för det blir aldrig nåt över typ... men har men ett barn som äter lite sen efter en halvtimme vill ha mer så hade jag värmt på det lite till

• fam hohl

Jag har lite svårt att förstå hur man skiter i att koka upp vatten till nyfödda under 6mån då man har kommunalt vatten, ja men tror ni inte det finns skit i kranen? Hur lång tid tar det att koka vatten? Har man såå mycket att göra att man inte har tid att hälla i vatten i en kastrull låta koka upp och svalna för att sen hälla i termos??

Svar på tråden Kan man värma upp ersättning hur många gånger som helst?