• Tokfia 7

TBE-vaccination??

Är det nån som har koll på om man kan/bör/ska avstå från att vaccinera sig mot TBE när man ammar? På Svea Vaccin sa man (en allmänt förvirrad tant dock) att det skulle vara OK, men inte om man var gravid. På BVC sa de att om man har behov av det ska man ta sprutan, men annars ska man vänta tills man ammat klart och istället kolla om man har fått fästingbett... Har tagit det jag ska så det är 3 år sen jag tog sista sprutan och jag ska ha påfyllnad nu, sen är det väl 5 år mellan. Men om jag inte tar nu i maj (jag har BF i slutet av maj) så torde jag väl behöva börja om gissar jag...

• Svar på tråden TBE-vaccination??
  • Cia o krabaten

Jag skulle tagit 3e sprutan i maj förra året, men fick rådet att avstå eftersom bebisen kom i augusti.
    Däremot gick det jättebra att vaccinera då i september.
    Då vr ju sonen 1mån och helammade.

• Tokfia 7

Ja, jag tänkte ju inte ta under graviditeten, det var bara det att jag blev så fundersam att BVC avrådde under amning för att det inte fanns forskning på om det kunde påverka bäbisen???

• orgkemisten

Har också hört att BVC avråder från TBE-vaccination när man ammar eftersom det inte finns några studier av vacciation under amning. En kompis till mig fick veta att hon i och för sig fick lov att vaccinera sig ifall hon ville vara försöksperson - men vem vill vara det när man inte vet om det är skadligt för barnet eller inte?! I och för sig är det väl bra om nån ställer upp, men det blir inte jag!

• Cia o krabaten

Frågade på 3 olika vaccinationskliniker och ingen av dem avrådde från att vaccinera sig under amning.
    Iaf så har vi inte märkt ngt på sonen ännu, 9mån
    Så ovetandes försökperson blev jag då!

• orgkemisten

Vad bra för alla oss andra fegisar att du ställer upp...! :) Det är nog som med mycket annat - helt ofarligt, men obeprövat.

• Tokfia 7

Jag förstår bara egentligen inte hur det skulle kunna vara farligt för barnet, vad skulle gå över via modersmjölken och hur?

• Anaiah

Tokfia, i vilket fall som helst så behöver du inte börja om om du missar denna vaccinering. Det som händer är att du går oskyddad (eller relativt) tills du tar nästa spruta.

Svar på tråden TBE-vaccination??