• USK

fondvägg

ska måla fondvägg
    hur ska jag maskera med tejpen för det ska bli spik rakt
    har glömt hur dom brukar tipsa att man ska göra i typ äntligen hemma
    ngn här som vet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-30 22:21:27:
    dom brukar säga ngt sånt här måla dra av tejpen direkt eller ja jag hoppas ngn här vet

• Svar på tråden fondvägg
  • MammaCarina

Målartips från ANZA

KNIVSKARPA KANTER

Sätt maskeringstejpen på plats och dra sedan fingret hårt längs kanten så att den fäster. Då kryper inte färg under tejpen.
    Sen drar man tejpen innan färgen torkat helt.

MÅLA KANTER

Måla först längs hörn, tak, lister och kablar. Det kallas att sparmåla. Maskera om du använder hörnroller. Sen rollar man som vanligt enligt nedan

ROLLA LUGNT

Rolla uppifrån och ned i lugnt tempo. Var försiktig så att färgen inte stänker upp i taket. Låt halva rollern överlappa föregående strykning.

Lycka till!!!

• väntar o längtar

Du maskerar som vanligt och så målar du med bottenfärgen först för att "stänga" tejpen. När den färgen torkat kan du måla med fondfägen.

• USK

ska man börja med den mörka (fondväggen )
    eller dom andra väggarna

• väntar o längtar

fondväggen sist

• USK

man maskerar runt fönster o sånt men i hörnorna brukar man ju inte maskera

ska man måla över tejpen hela vägen
    jag är lite trög men det får ni stå ut med

• väntar o längtar

När du målar fondväggen så måste du maskera hörnet om du tänkt måla fondfärgen hela väggen. Det för att hindra fondväggsfärgen att komma på den "vanliga" väggen.

Och när det gäller att måla över tejpen så målar du på fondväggssidan med färgen som inte är fondvägg över kanten på maskeringstejpen. Det gör man för att inte fondväggsfärgen ska smita in under maskeringstejpen. Men måla inte för tjockt bara, ett vanligt lager med färg räcker.

När den färgen torkat helt så målar du med fondväggsfärgen - minst 2 lager. Innan sista lagret torkat riktigt färdigt så tar du försiktigt bort maskeringstejpen.

• väntar o längtar

glömde säga - lycka till!

Svar på tråden fondvägg