• Saridh

Skadligt med sport-bh???

Har någon hört talas om att det ska vara skadligt att använda sport-bh till vardags?

Var idag in på Lindex och skulle köpa en soprt-bh. Sedan jag blev gravid och brösten började växa tycker jag att det är det mest bekväma att ha. Så jag använder sport-bh varje dag istället för vanlig. Nu var det dax att uppgradera en storlek.
    Nu till saken: Jag skulle rådfråga expediten om storlek och när jag talade om i vilket syfte jag köpte den blev hon alldeles förskräckt. Hon sa att jag absolut inte fick använda sportbh varje dag hela dagarna för de var minsann skadligt.
    Jag blev förståss lite paff och frågade på vilket vis de var skadligt.
    De svar jag fick var att de blev för hårt tryck och att de hämmade tillförseln....
    Mer sa hon inte, verkade som att hon ändå inte hade riktig koll.
    När jag frågade om de var blodtillförseln som hämmades svarade hon ja.
    Hon avslutade med att jag självklart fick göra som jag ville men hon avrådde mig verkligen.

Har aldrig hört nått liknade och jag har heller aldrig kännt besvär eller obehag av att använt sportbh varje dag i flera månader.
    Bör jag vara orolig och ta detta på allvar?? Eller kan jag fortsätta använda mina bekväma sportbhar????

• Svar på tråden Skadligt med sport-bh???
  • linjes

Jag har använt sportbh i 12 år sedan sonen föddes och har då inte vart med om att det har försvårat amningen eller annan tillförsel,så du kan nog lugnt fortsätta

• Saridh
    linjes skrev 2009-05-06 17:50:00 följande:
    Jag har använt sportbh i 12 år sedan sonen föddes och har då inte vart med om att det har försvårat amningen eller annan tillförsel,så du kan nog lugnt fortsätta
    Ok, känns skönt att höra. Som gravid med första barnet är jag tillräckligt orolig för allt möjligt. Jag behövde inte detta oxå. Tror jag ska gå till andra affärer och höra med dom ifall någon har samma uppfattning.
    Denna expedit sa att det var på någon läkare som hade avrått från sportbh till vardags
  • Grizelda

Det är väl en sak om det är en bh som trycker så man knappt kan andas, hade en sådan ett tag, allt satt perfekt på plats, men det var som ett extra gympapass att få av och på den eftersom den inte hade hyskor utan fick träs över huvudet. En vanlig sportbh är ju hur skön som helst, och det kan inte vara något farligt. Möjligen är den kanske besvärlig under amningen, om den är svår att öppna upp, och om brösten är ömma i början, men farligt? Nej.

• Saridh
    Grizelda skrev 2009-05-06 17:59:17 följande:
    Det är väl en sak om det är en bh som trycker så man knappt kan andas, hade en sådan ett tag, allt satt perfekt på plats, men det var som ett extra gympapass att få av och på den eftersom den inte hade hyskor utan fick träs över huvudet. En vanlig sportbh är ju hur skön som helst, och det kan inte vara något farligt. Möjligen är den kanske besvärlig under amningen, om den är svår att öppna upp, och om brösten är ömma i början, men farligt? Nej.
    Den jag har (och skulle köpa en till av i större storlek) är en med hyskor bak.
    Och tanken är att använda den nu under resten av graviditeten fram till att de blir dax att köpa amningsbh.
  • RoCa

När jag var gravid pratade jag med min bm om vilken bh man skulle ha och hon rekommenderade sportbh, det är bekvämt och det som ger mest stöd ju! Har aldrig någonsin hört att det skulle vara skadligt att använda det. Jag har använt det mycket just pga att jag är storbystad, det finns ju jättebra(men dyra) att köpa och de är helt suveräna...

• Saridh
    RoCa skrev 2009-05-09 18:34:59 följande:
    När jag var gravid pratade jag med min bm om vilken bh man skulle ha och hon rekommenderade sportbh, det är bekvämt och det som ger mest stöd ju! Har aldrig någonsin hört att det skulle vara skadligt att använda det. Jag har använt det mycket just pga att jag är storbystad, det finns ju jättebra(men dyra) att köpa och de är helt suveräna...
    Tack för svar! Det känns som att jag struntar i vad hon på Lindex sa, imorgon ska jag åka ner på stan och köpa en ny sportbh!!
Svar på tråden Skadligt med sport-bh???