• MaryMalou

Mollipect eller Cocillana - nojig!

Jag har dragit på mig en sån fruktansvärd hosta att jag inte kan sova alls utan hostmedicin. Förrförra natten tog jag mollipect och förra natten tog jag cocillana. I Fass på Mollipect står "Inga skadliga effekter hos foster har visats, men normal försiktighet gäller speciellt under graviditetens första 3 månader". På Cocillana står "Inga ogynnsamma effekter har påvisats".

Jag blir ändå supernojig att fostret ska ha tagit skada. Vad sjutton är normal försiktighet? Och vilken medicin ska jag ta? Cocillana innehåller ju morfin och är vanebildande så det borde vara farligare men på mollipect låter det ju restriktivare med "normal försiktighet".

Hjälp mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-06 18:17
    Just det: är i vecka 8.

• Svar på tråden Mollipect eller Cocillana - nojig!
  • EsMamma

Jag fick Coscillana på recept när jag var gravid för många år sedan. Var nog i 4-5 månaden då har jag för mig.

Coscillana är väl receptbelagt? Jag skulle nog ringa och rådfråga VC/MVC iallafall.

• eMeLiE aNdErSsOn

Jag har tagit mollipect, fick det utskrivet av läkaren. Vad jag vet ska de vara helt säkert.

Drick mycket vatten, undvik slämbildande drycker tex mjölk.

Hoppas du blir bättre snart.

• småliv

När jag var gravid med nummer tre så åkte jag på lunginflamation. Läkaren skrev då ut båda hostmedicinerna till mej. Hon sa att jag skulle ta mollipekten under dagen o Cocillanan på kvällen. Mollipekt är slemlösande så då kunde jag hosta upp under dagen o Cocillanan tog jag innan jag la mej som var hostdämpande så jag kunde sova på natten. Jag har för mej att jag tog det i ungefär en vecka sen gjorde jag min egen bedömning att jag klarade mej utan.
    Sex månader senare födde jag en frisk liten kille. Så jag tror inte att det är någon fara att använda hoxtmedicinen under en kort period.

Krya på dej!

• MaryMalou

Tack, känner mig lite lugnare. Jo, båda medicinerna är receptbelagda. Har fått dem vid tidigare sjukdomstillfällen. Är det någon som har erfarenhet av att ta medicinerna så tidigt i graviditeten? Jag har hört att det är fram till vecka 13 som man ska vara riktigt försiktig, därefter är det inte så farligt med mediciner.

• cina720

i vecka 17 så fick jag blödningar pga lågt sittande moderkaka och kraftig hosta fick då cocillana utskrivet av läkaren skulle börja med 1 ml och blanda med lite vatten och om det inte hjälpte så skulle jag öka dosen.

• Engelvinge

Mollipect innehåller ju efedrin, som även finns i Lergigan comp, vilket man får utskrivet som gravid om man är illamående. Så mollipect är det nog heller ingen fara med, så länge du inte överdoserar, då blir det nog som med koffein, att man stressar fostret.

• Dimitra
    MaryMalou skrev 2009-05-06 18:34:41 följande:
    Jag har hört att det är fram till vecka 13 som man ska vara riktigt försiktig, därefter är det inte så farligt med mediciner.
    Mediciner generellt eller de två du skrivit om i trådstarten?

Generellt gäller inte den regeln. Se tex på Ipren och läs under tredje trimestern.
    The Dimitra universe.
  • MaryMalou
    Dimitra skrev 2009-05-06 19:09:23 följande:
    Mediciner generellt eller de två du skrivit om i trådstarten?Generellt gäller inte den regeln. Se tex på Ipren och läs under tredje trimestern.
    Jag vet inte om det gäller mediciner generellt. En läkare på P1s Kropp & Själ uttryckte sig så när det gällde skador på fostret. Men det gällde kanske främst psykosmediciner eftersom programmet handlade om förlossningspsykos och att medicinera under nästa graviditet för att undvika en ny psykos. Det var väl jag som generaliserade det som läkaren sa till att gälla alla mediciner.
  • MaryMalou
    Engelvinge skrev 2009-05-06 19:07:12 följande:
    Mollipect innehåller ju efedrin, som även finns i Lergigan comp, vilket man får utskrivet som gravid om man är illamående. Så mollipect är det nog heller ingen fara med, så länge du inte överdoserar, då blir det nog som med koffein, att man stressar fostret.
    Okej, så överdosering skulle stressa fostret men inte orsaka skador? Nu har jag ju iofs snarare underdoserat för att vara på den säkra sidan.
  • Dimitra
    MaryMalou skrev 2009-05-06 19:17:03 följande:
    Jag vet inte om det gäller mediciner generellt. En läkare på P1s Kropp & Själ uttryckte sig så när det gällde skador på fostret.
    När det gäller fosterskador stämmer det bättre då fostret har sin största utveckling under första trimestern. Sedan gäller det ju att behålla och inte störa graviditeten resterande tid så man ska vara uppmärksam på vad läkemedlen gör. Du skrev att det inte var så farligt (inte ordet fosterskadande alltså) vilket jag reagerade på

Ipren igen då för att ta ett exempel:

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)
    - Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid.
    - Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

Källa: Fass.se
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Mollipect eller Cocillana - nojig!