Kan man göra vetekudde av vanligt ris??
Har såna foglossningar och undrar om det skulle funka att göra en egen vetekudde av vanligt ris?
Har såna foglossningar och undrar om det skulle funka att göra en egen vetekudde av vanligt ris?
det går bra, tänk på att ha ett glas med vatten i micron när du värmer kudden, fast det kanske man har på vetekuddar också?!
Nä det har jag aldrig gjort med vanliga vetekuddar.
Vad kan hända annars?
vet inte, men det har väl med att den ska bli riktigt varm kan jag tänka mej
så gör vi iaf på jobbet, där har vi bara hemmagjorda riskuddar
det går, men välj ett tjockt tyg, mitt brändes det hål i trots att jag inte hade inne den länge
Mamma till Simon skrev 2009-05-06 19:25:40 följande:
vi använder vanligt dubbelvikt bomullstyg
Juni flickan skrev 2009-05-06 19:27:04 följande:
Jag kanske bara hade otur...
Mamma till Simon skrev 2009-05-06 19:28:02 följande:
Om du letar efter dinkel kan du hitta helt vetekorn. finns i många vanliga affärer eller på hälsokosten. Jag har testat ris också, om inte annat är det ju billigare
Inte din huvudsakliga fråga, men jag har för mig att vattenglaset när man värmer kudden är till för att skydda micron, eftersom kudden är torr och en micro egentligen inte tål det. Kan inte svära på att det är anledningen, men jag använder alltid ett vattenglas sen jag hörde det, bara utifall
Rispåse för smärtlindring
Här kommer ett gott råd för smärtlindring och avslappning under förlossningsarbetet. Gör själv en rispåse att lägga på mage, rygg eller där det känns skönt. Skönt att ha om man är lite ”småhuttrig”, ger skön värme och avslappning.
Klipp 2 tygstycken, ca 35x15 cm. Sy ihop 2 sidor, lämna ena kortsidan öppen för att fylla på med ca 1 kg långkornigt ris (ej grötris) Sy ihop sista sidan.
Rispåsen värmes med 1 glas vatten i mikron 3 min på full effekt.
Rekommenderas att ta med till förlossningen!
Ett tips när man syr vetekuddar eller riskuddar är att sy kanaler...
Sy ihop det rektangulära tyget som ska bli kydden, lämna en kortsida för att fylla på i... Vänd så rätsidan kommer utåt... Sy sen en söm i mitten(på längden). Fyll i lite och sy en söm, fyll i lite till och sy ny söm o.s.v.
Så att det till sist är en massa fyllda rutor.
Veten/riset ligger då still och far inte iväg ut i ena änden av kudden...
Vatten eller inte vatten. Ris vet jag inte. Vetekudde har jag haft ett par... Den senaste hade jag i ca 5 år och aldrig haft vatten i micron. Har provat nån gång men då får man värma så länge för att den ska bli varm... Vattnet värms desto mer...
Det jag hört om att man ska ha vatten med är för att det ska öka kuddens livslängd, men har jag fått den att hålla 5 år utan det så... Till sist började tyget gå sönder...
Viktigt med tyget är att välja ett naturligt som bomull eller linne och inte använda syntettyger (som i värsta fall inte tål att värmas i micro). Samt att tyget bör vara ganska kraftigt för att klara skavet som blir av kornen när man använder kudden.
Även tråden man syr med bör vara av bomull och inte syntet...
Vill man sy många påsar kan man köpa 25 kilos säckar med hel vete på t.ex. lantmännen/granngården. Bra som presenter...
Återkommer med resultat
Tack alla omtänksamma....
Kram
Eller så gör du det enkelt för dig.. Ta ett par gamla strumpbyxor, fyll på lite ris, knyt till så är det klart. Det tipset fick vi på vår föräldragrupp
Lånar en gammal tråd! Hittar inte hel vete, där emot tusen olika sorters ris! Inget ris heter ju bara "ris". Vilket ska man välja?!