• lindberg78

Kan man göra vetekudde av vanligt ris??

Har såna foglossningar och undrar om det skulle funka att göra en egen vetekudde av vanligt ris?

• Svar på tråden Kan man göra vetekudde av vanligt ris??
  • Mamma till Simon

det går bra, tänk på att ha ett glas med vatten i micron när du värmer kudden, fast det kanske man har på vetekuddar också?!

• Juni flickan

det går, men välj ett tjockt tyg, mitt brändes det hål i trots att jag inte hade inne den länge

• lindberg78

Mamma till Simon skrev 2009-05-06 19:25:40 följande:

så gör vi iaf på jobbet, där har vi bara hemmagjorda riskuddar
    Oki Då provar jag. Hittade nämligen inte vetegryn i affären Så detta får bli lösningen.
    Tack så mycket
  • lindberg78

Juni flickan skrev 2009-05-06 19:27:04 följande:

det går, men välj ett tjockt tyg, mitt brändes det hål i trots att jag inte hade inne den länge
    Oj! Jag tänkte ta ett gammalt örngott som jag viker så det blir dubbelt tyg. Men det kanske är för tunnt tyg då...
  • Juni flickan

Jag kanske bara hade otur...
    Mamma till Simon skrev 2009-05-06 19:28:02 följande:

vi använder vanligt dubbelvikt bomullstyg
  • Pussmamma

Om du letar efter dinkel kan du hitta helt vetekorn. finns i många vanliga affärer eller på hälsokosten. Jag har testat ris också, om inte annat är det ju billigare

• beam82

Inte din huvudsakliga fråga, men jag har för mig att vattenglaset när man värmer kudden är till för att skydda micron, eftersom kudden är torr och en micro egentligen inte tål det. Kan inte svära på att det är anledningen, men jag använder alltid ett vattenglas sen jag hörde det, bara utifall

• Dimitra
    lindberg78 skrev 2009-05-06 19:28:34 följande:
    Oj! Jag tänkte ta ett gammalt örngott som jag viker så det blir dubbelt tyg. Men det kanske är för tunnt tyg då...
    Jag har använt ett gammal örngott utan att köra dubbelt tyg. Funkar utmärkt

Körde efter det här tipset:

Rispåse för smärtlindring
    Här kommer ett gott råd för smärtlindring och avslappning under förlossningsarbetet. Gör själv en rispåse att lägga på mage, rygg eller där det känns skönt. Skönt att ha om man är lite ”småhuttrig”, ger skön värme och avslappning.

Klipp 2 tygstycken, ca 35x15 cm. Sy ihop 2 sidor, lämna ena kortsidan öppen för att fylla på med ca 1 kg långkornigt ris (ej grötris) Sy ihop sista sidan.

Rispåsen värmes med 1 glas vatten i mikron 3 min på full effekt.
    Rekommenderas att ta med till förlossningen!

The Dimitra universe.
  • NinnaBus

Ett tips när man syr vetekuddar eller riskuddar är att sy kanaler...
    Sy ihop det rektangulära tyget som ska bli kydden, lämna en kortsida för att fylla på i... Vänd så rätsidan kommer utåt... Sy sen en söm i mitten(på längden). Fyll i lite och sy en söm, fyll i lite till och sy ny söm o.s.v.
    Så att det till sist är en massa fyllda rutor.
    Veten/riset ligger då still och far inte iväg ut i ena änden av kudden...

Vatten eller inte vatten. Ris vet jag inte. Vetekudde har jag haft ett par... Den senaste hade jag i ca 5 år och aldrig haft vatten i micron. Har provat nån gång men då får man värma så länge för att den ska bli varm... Vattnet värms desto mer...
    Det jag hört om att man ska ha vatten med är för att det ska öka kuddens livslängd, men har jag fått den att hålla 5 år utan det så... Till sist började tyget gå sönder...

Viktigt med tyget är att välja ett naturligt som bomull eller linne och inte använda syntettyger (som i värsta fall inte tål att värmas i micro). Samt att tyget bör vara ganska kraftigt för att klara skavet som blir av kornen när man använder kudden.
    Även tråden man syr med bör vara av bomull och inte syntet...

Vill man sy många påsar kan man köpa 25 kilos säckar med hel vete på t.ex. lantmännen/granngården. Bra som presenter...

• Aalexandra

Eller så gör du det enkelt för dig.. Ta ett par gamla strumpbyxor, fyll på lite ris, knyt till så är det klart. Det tipset fick vi på vår föräldragrupp

• josen 1

Lånar en gammal tråd! Hittar inte hel vete, där emot tusen olika sorters ris! Inget ris heter ju bara "ris". Vilket ska man välja?!

• KalleBj
    Köpa färdiga vetekuddar är inget jag gör, inte sitter jag heller och knypplar egna.

Bästa akut-tipset:
    Ta en ny (eller iallafall fräsh och nytvättad) tubsocka av bra kvalite, fyll den till 3/4 med ris och knyt ihop - färdigt att värma i micron! (jag kör 3 min/socka i 900w, storlek 41 på sockan) 
    Det absolut bästa riset är det du har hemma, men hela vetekorn eller andra spannmål i rimlig storlek funkar säkert lika bra.

Dom sockorna jag har använt mig av har varit av bra kvalite och ganska täta, men ibland kryper det ut ett korn eller två i resoren, vill man inte det så kan man knyta ihop den längre ner under resåren.
    Har förnärvarande tre stycken i rotation sen flera månader tillbaka. 

När dom blir smutsiga kan man hälla över riset i en ny socka och tvätta den gamla sen är det bara att köra igen.

Risen/vetet suger åt sig fukt och det är det som blir varmt i micron, samtidigt torkar riset ut efter uppvärmning och blir inte lika varmt vid direkt uppvärmning igen, då kan det möjligen vara till nytta med ett glas vatten i micron, annars suger riset/vetet åt sig från luften igen om det får ligga nån timme.
Svar på tråden Kan man göra vetekudde av vanligt ris??