• oOMayaOo

Vad för svensk mat ska jag bjuda en amerikan på?

Imorgon kommer ett par över på middag, tjejen är amerikanska och kom till Sverige härom dagen, så jag vill laga nåt som känns lite svenskt.

Några ideer? Inget för komplicerat, men inget för casual heller.

• Svar på tråden Vad för svensk mat ska jag bjuda en amerikan på?
  • Dinturiel

Nått gott med falukorv kanske?

• Girlinthecity

Köttbullar! Med kokt potatis och lingonsylt. Servera med knäckebröd så är det fulländat! :)

• MariaWalton

Gör biff alá lindström eller biff rydberg. Svenskt och lite roligare kanske än falukorv. Eller kanske kräftor? =)

• oOMayaOo

Tyvärr så gillar jag inte av förslagen . Och min sambo gillar inte kräftor:)
    Men tack ändå.

• MammaJensen83

Köttbullar är känt! Sen har de kanske ätit de på IKEA.

Annars har min amerikansk familj gillat att få potatisgratäng. Skagen toast är oxå typsisk svensk. Tänk bara på vad man saknar efter att ha varit utomlands ett tag! =)

• k girl

Om det vore jag skulle jag bjuda på någonting med rökt eller gravad lax och kanske lite löjrom till förrätt (till exempel rökt laxmousse på kavring eller tunnbröd, www.baromat.se/recept/tunnbrodskorg-med-rokt-laxmousse/4064/). Till varmrätt till exempel renstek eller älgfilé med skogssvampsås och någon potatis.

Eller lite mer casual: västerbottenspaj med löjrom, gravad lax och lite sallad.

• Nessii

Raggmunk med fläsk o lingonsylt.

• Blå Flygare

Köttfärsås o spagetti Det saknade jag i USA (Deras är tomatsås med ynkligt lite kött i - inte alls samma sak) och går hem hos alla. Bjuder man på sill kan man inte förvänta sig att hon ska äta.

• Dinturiel

Nått vilt kanske, älg, ren? Lite dyrare och inte alltid säkert att man få tag på, men gott och ändå lite speciellt.

Svar på tråden Vad för svensk mat ska jag bjuda en amerikan på?