rensa öronen?
Kan jag "rensa" (rengöra lätt) öronen på min dotter som är 2 och en halv månad?
Kan jag "rensa" (rengöra lätt) öronen på min dotter som är 2 och en halv månad?
Varför vill du göra det och var sitter smutsen?
De säger ju att man ej ska göra det, mest tror jag för att de är rädda för att man kör in toppsen för långt in och för att det är en risk när barnet rör på sig.
Men jag toppsar vår dotters öron, hon ligger blixtstill och bara njuter.. Lilla syrran somnade till och med varje gång vi toppsade hennes öron.. ha ha ha
Men var mkt försiktig!
VARFÖR? jo för att där är smuts i hennes öron! Är det en bra anledning tror du?
Okej tänkte mest rensa runt omkring och inte i örat!
Jag använder en tops och dottern älskar det precis som palomas. Tar runt hålet och resten av ytterörat (inte i hålet alltså) och jäävlar va med vax!
tänkte bara att det kanske kunde vara skönt för henne om inget annat!
Vi rensar öronen på sonen ofta och ändå är det helt sinnessjukt med vax ibland. Funkar toppen med vanlig topps, men är man rädd att ta förlångt in så finns babytopps som inte går att föra så långt in.
Man ska aldrig föra in nått som är mindre än sin armbåge i ett barns öra, så sa våra barns läkare till oss. Alltså får man göra rent utanpå men aldrig föra in nått i "hålet". Mina barn njuter oxå av att få ytteröronen "toppsade"
fick skarp tillsägelse från doktorn att man absolut inte fick pilla i örat på barn under 5 år.
Det vax som sitter där kan petas in ordentligt och det blir stopp i örat, och kan leda till svår vaxpropp med mera,
är där mycket vax ska man använda revaxör några dagar så åker vaxet ut av sig själv.
Jag vill gjärna pilla med tops i sonens öra, eftersom han har mycket vax och därför mycket kli och problem, men jag får snällt hålla mig...
Det är svårt..
Dem säger det att allt som e mindre än armbågen ska inte in i örat...
en tjejkompis topsa sitt barn och den vita bomulstussen fastna i örat, fick åka in och nästan operera ut den...
Nej, man "ska" inte pilla med tops inne i barnens öron. Ta ist hörnan på en handduk och torka med den. Ju mer man topsar desto mer vax bildas.
Alltså att man inte ska pilla in nåt mindre än en armbåge i örat gäller ju vuxna också, inte bara barn. På så små barn ska man nog inte använda revaxör. När vi var till Dr pga att dottern drog sig i öronen efter en förkylning och vi var rädda att det var öroninflammation men det bara var mycket vax som kunde störa fick vi rådet att droppa i matolja några gånger per dag i några dagar så skulle det lösa sig och det fungerade.
Ja de va ju osså smart, med olja, ska kankse testa det istället,
Men doktorer har ju alltid varit roliga på att ge olika svar.
Hur vet man föresten om sitt barn har fått en Vaxpropp? Gör det ont?
Min son kliar sig väldigt mycket, mycket irrititerad i örat och runt om,
hör dåligare, gå till bvc så kan dem kolla örat.