• Uet

KLIAR!!!!!

Blir tokig!!!
    Det kliar överallt, hela tiden.

Absolut värst är det på benen när jag ska sova.

Varför?
    Har hört att man kan bli "kliig" på kroppen när man är gravid, men har inte uppfattat varför.

Nån som vet?
    Och nån som vet varför?

Blir galen snart.

• Svar på tråden KLIAR!!!!!
  • ullis79

Hej!!

Jag har med KLI på benen när jag ska sova!! blir ju galen ibland!!!
    Nån enstaka gång kliar det på hela kroppen... ååå, såå jobbigt!

Vet inte riktigt vad det beror på men jag har blivit super TORR i huden sen jag blev gravid. Å smörjar jag in mig med en riktigt fet salva eller olja så slutar det klia. Prova det!!!

Lycka till! Kram ullis v. 35.

• Hushi

På mig kliade det mer i början ( peppar peppar...) Men då vaknade jag på nätterna av att jag låg och kliade på benen och rumpan. Till slut började det nästan värka för jag kliade så mycket.
    Usch hoppas det inte kommer tillbaka....
    Hushi v28

• Sassi

Känner igen mig... Under min förra graviditet så var d så illa att jag kliade sönder mina ben. Min BM tog ett leverprov men d va ok....o nu har d börjat igen...

• Lena80

Samma här och speciellt på benen kliar det...

• lilla rosen

Har ni prövat propyderm salva? Jag använder den och det kliar inte lika mycket längre. Den salvan har också svampdödande medel och kan användas över hela kroppen. Gärna efter dusch och varje gång man har haft händerna i kontakt med vatten. Undvik brösten för att barnet inte ska få det i munnen när man ammar.

• Madickeri

Vet ej varför... men jag vet vad går igenom... Jag har haft sån klåda på ryggen så jag rev sönder mej å nu har magen börjar klia... *konstigt*

• Angelica

Hejsan...
    Jag ställde precis samma fråga på vår tråd för oktoberbarn. Men har inte fått någon respons där. Jag är i v 20 o det kliar så frenetiskt på mig. Mest ben o armar...
    Blir galen...

Måtte det gå över...

• Themis

Graviditetsklåda beror oftast på att immunförsvaret ställer om sig och härjar i kroppen, det händer mycket därinne som vi inte ser, men som vi kanske känner av som trötthet, klåda osv.

Alla fall av svårare klåda ska utredas, för klådan kan i otursamma fall vara tecken på överbelastning av lever eller galla.

Jag fick själv oförklarlig klåda på främst händer och fötter häromdagen och hittade ett läkartips på nätet om att äta mindre fett. Jag vet inte säkert men jag tyckte att det hjälpte, faktiskt. Överhuvudtaget har jag märkt att jag som gravid mår bättre av kolhydrater än av tunga mängder fett och protein (minskat illamående osv), det är skonsammare för levern att hantera kolhydraterna.

Om man har tagit prover som var okej och istället fått konstaterat allergiska besvär får man överlägga med sig själv om man ska ta Tavegyl, som man blir trött av, eller bara försöka lindra klådan med svala kläder och kallduschar.

Lilla rosen: Att använda Propydermkräm med 20% propylenglykol på stora hudytor rekommenderas inte i FASS och jag hade inte velat använda det överhuvudtaget om jag inte visste att problemet berodde på svamp.

Vanlig torr hud är en sak, men om klådan beror på att immunförsvaret är på alerten så skulle jag tro att man löper risk att få en ännu värre reaktion av en kräm som innehåller 20% propylenglykol, som inte ska användas på skadad hud och i sig själv kan vara irriterande för de med känslig hud, enligt dermatolog.

Men jag är förstås skeptisk till allt smörjande i tid och otid och väldigt glad över att jag numera inte behöver smörja mig alls, efter många års problem med krämer och eksem om vartannat pga ointresserade och okunniga läkare.

• Lilla C

ja blir också galen på klådan... äter redan tavegyl men ja vet inte om den gör en sömnig alltid grrr... kanske ska försöka metoden att äta mindre fett... hum hum.. nu får gärna h*n komma ut ur magen så man slipper klia sig fördärvad! /v.37+6 PS ahr hört att det klias för att man samlar på sig vatten och sväller och har fått tips att smörja fet lotion/olja och att dricka mera vatten. Lycka till ni andra som också har lite problem!

• ByggareBob

Jag hade en otrolig klåda i slutet av förra grav, jag höll på att klia sönder mig. Det visade sig att jag hade dåliga levervärden, kan vara värt att kolla upp!

• Uet

Tack för alla svar.
    jag ska till Bm om 1 vecka, ska ta upp det med henne då så kanske hon kan kolla levervärdena.

• Lilla C

innebär dåliga levervärden igångsättning????

• mmonika77

De kollar en oftare om man har dåliga levervärden oftast blir man sängliggande och igångsatt. Jag var precis på gränsen till detta men klådan gick över efter ett par veckor.

• AnnaBe

När jag va gravid med min son kliade det på mig oxå... Kunde knappt sova för det kliade hela tiden... Man kom fram till att det va för att jag åt Niferex för min järnbrist... När jag slutade med tabletterna slutade det klia och jag kunde sova gott igen....
    Kram

• Skytten

Hur kollar man om man har dåliga levervärden?
    Ni som har klåda - kliar det dygnet runt? Jag har ben som kliar om natten, men bara på natten. Men då kliar det så jag vaknar av att jag klöser mig själv så hårt så jag får små sår.

• Lilla C

man kollar levervärden genom ett vanligt blodprov i armen, barnmorskan ger remiss. mmm för mig har det varit mest om natten, men tog blodprov när det började klias på dagarna med ... får se vad det visar. mystiskt med niferex... undrar om jag äter ngt jag kan sluta med? hum hum

• kim1

Precis så var det för mig också men det blev likadant på dagen också tillslut.
    Prata med din BM så ordnar hon så att du blir testad.

MVH
    Kim

Svar på tråden KLIAR!!!!!