Graviditetsklåda beror oftast på att immunförsvaret ställer om sig och härjar i kroppen, det händer mycket därinne som vi inte ser, men som vi kanske känner av som trötthet, klåda osv.
Alla fall av svårare klåda ska utredas, för klådan kan i otursamma fall vara tecken på överbelastning av lever eller galla.
Jag fick själv oförklarlig klåda på främst händer och fötter häromdagen och hittade ett läkartips på nätet om att äta mindre fett. Jag vet inte säkert men jag tyckte att det hjälpte, faktiskt. Överhuvudtaget har jag märkt att jag som gravid mår bättre av kolhydrater än av tunga mängder fett och protein (minskat illamående osv), det är skonsammare för levern att hantera kolhydraterna.
Om man har tagit prover som var okej och istället fått konstaterat allergiska besvär får man överlägga med sig själv om man ska ta Tavegyl, som man blir trött av, eller bara försöka lindra klådan med svala kläder och kallduschar.
Lilla rosen: Att använda Propydermkräm med 20% propylenglykol på stora hudytor rekommenderas inte i FASS och jag hade inte velat använda det överhuvudtaget om jag inte visste att problemet berodde på svamp.
Vanlig torr hud är en sak, men om klådan beror på att immunförsvaret är på alerten så skulle jag tro att man löper risk att få en ännu värre reaktion av en kräm som innehåller 20% propylenglykol, som inte ska användas på skadad hud och i sig själv kan vara irriterande för de med känslig hud, enligt dermatolog.
Men jag är förstås skeptisk till allt smörjande i tid och otid och väldigt glad över att jag numera inte behöver smörja mig alls, efter många års problem med krämer och eksem om vartannat pga ointresserade och okunniga läkare.