Impertiff skrev 2009-05-13 09:17:19 följande:
Åhhh... så hade jag skrivit ett långt meddelande och så är det borta. Suck. Min spontana känsla här är att pojken är ARG! Men även sårad, ledsen och uppgiven (säkert fler känslor också). Varför? Det vet jag inte. Det kanske han inte själv heller vet. Han verkar ha en väldigt låg självkänsla, du skriver själv "denna lilla pojke har noll i självförtroende". Har man ingen självkänsla tror man inte att man kan något, man är värdelös osv. Hur kan man bygga upp självkänslan då? försök hitta bra saker. Beröm honom. Säg tack. Var vänlig. Det tar tid, ork och engagemang. Men det tar tid att bygga en grund att stå på. Sedan har Jesper Juul sagt något om att man ska vara autentisk. Barn (och vuxna) märker av om man säger en sak men egentligen menar något annat. Säg istället vad du känner! Istället för att anklaga. Det är så lätt att säga "ååååh, vad du är jobbigt, jag blir så arg" istället för "jag känner mig sårad när du säger så där eftersom jag inte tycker man säger så fula ord till någon. Jag skulle vilja att du istället säger att du är arg på mig". Säg vad du känner! Att du känner dig orolig, sårad, arg, frustrerad etc. Och du har ju ett bra läge i att du, just för att du är styvmamma, kan vara en person "utanför". Du kanske kan ha mer rak kontakt med honom.Han vet redan att han är "värdelös" och gör fel. Så vänd på steken och fundera på varför och bygg upp honom. skriv kanske ett brev till honom. Skriv hur du känner och även det som du tycker är bra med honom. Skriv att du ser att han mår dåligt och att du lider med honom. Skriv att du vet att han är en person med stor viljestyrka - eller vad det nu kan vara. Hitta det som han är bra på - även om han använder sina egenskaper negativt nu, men det behöver du inte säga/skriva. Hänger du med i mitt långa svamliga inlägg *S*
Hej!
Jag tror att det börjar hända saker här hemma nu. Min sambo har kontaktat BUP och fått ett möte med dom och sin son. Vi har också haft ett långt samtal med honom om allt som händer i familjen. Hur han uppför sig och ev mår. Intressant så sa pojken rätt ut att han tycker att han har samma kunskap och erfarenheter som oss..trots att han är under 12 år! Det är just detta som gör att han är så oregelig! Han TYCKER att han kan mer än oss och det är "hans väg eller ingen". Men i förrgår vid samtal sa min sambo till honom att han måste förstå att han fortfarande är barn och det är horibelt att uttala sig som vuxen när man är så liten. När jag träffade pojken när han var 9år hade han redan DÅ samma inställning.
Men vid samtalet så såg man att det äntligen började gå upp ett ljus för honom att det är länge kvar till han har de erfarenheter som jag och hans far har. Han har inga egna barn, betalar inga räkningar, har inte haft sex med en partner, har ingen egen bostad osv osv Han förstår heller inte att man måste" bete sig " bra mot vuxna och visa respekt. Men vi förklarade att om han fortsäter så här när han blir vuxen kommer han aldrig få ett arbete..eller någon som vill behålla honom på ett arbete. Då blir man sparkad om man inte kan uppföra sig.
För första gången gav vi honom också ordentliga "restriktioner" på hans beteende. Vi sa att detta år inte blir någon utlandsresa p.g.a hans dåliga attityd (och killen älskar att resa) och att när han börjar visa oss och andra respekt och lydnad.. då kan vi börja planera resa igen. När vi sa dom orden blev pojken som förbytt. För första gången SVED det till p.g.a vad han åsamkat under dessa år. Det var som om han då för första gången förstod att "jag måste verkligen ändra på mitt jävliga uppföranade, för nu får jag reprimander av allt och nu svider det!" Efter samtalet var han som förbytt. Hela kvällen log han , var glad, trevlig mot sina syskon, tillfreds, kramade sin pappa , trevlig mot sin farmor och farfar och visade på ett hamoniskt lugn jag aldrig sett! Vi har tidigare dragit in lördagsgodis, kompisar fått gå hem, mindre pengar. Men inte fören vi dragit in någon han verligen velat..då först har ungen vänt som på en hand och tagit till sig det vi har sagt åt honom i flera år.
Så nu får vi hoppas och be.. att allt går åt rätt håll hädanefter. men tydligen var det detta som krävdes för att väcka honom!