• Baba Screetch

Senil hund???

Kan hundar bli senila?

Jag tror definitivt att min blivit det nu!!!

Han får mat 2ggr/dag (morgon o kväll) men nu tycks han ha glömt att han ätit och svansar runt en så man håller på o bli tokig!!!

Han står o "hoppar jämfota" så fort man varit utanför dörren, på toa, uppe, i ett annat rum osv osv i tron att jag glömt hans kvällsmat...

Är han bara lite trög (och fkäskig för att få mer) eller är han verkligen senil!
    Detta började i helgen o verkar aldrig skuta, haha

Han är en snart 8 år gammal New Foundland som INTE ska ha mer mat, eftersom han väger sina 80 kilo och är lite tjock.
    Mängden mat han får är densamma som den varit det senaste året...

Tips någon?

Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Svar på tråden Senil hund???
  • logg81

Ja hundar kan bli dementa....

Vi har norrbottenspets och det är mycket vanligt att de blir lite ding på ålderns höst. Vår tik är drygt 15 år nu och har börjat visa tendenser till att försvinna iväg i en egen värld ibland.

När vi går på promenad ute så kan hon stirra ut en lyckstolpe och se helt frågande ut...
    Hon kan gå in i saker Men kommer tbx direkt när hon gjort det och blir väääääldigt förnärmad då.

Men hon är döv och ser rätt illa oxå så det kan vara mycket som spelar in på henne...

Vissa veterinärer har ett speciellt foder för dementa hundar. Det innehåller lite mer av vissa vitaminer och mineraler som de kan behöva få i sig för att stoppa och lindra förloppet lite.

En dement hund har inte mycket livskvalité när det satt in ordentligt... Tyvärr

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Baba Screetch

usch då

Jag trodde bara han dummade sig!

Har inte märkt av nå´t sånt innan, men ibland när vi är ute o går så går jag o pratar med han, för att sen vända mig om och se att han redan är halvvägs tillbaka hem

Han orkar inte gå så långt ibland eftersom han fått artros, och vissa dagar mår jättebra andra dagar är han inte så bra. Men han får smärtstillande emellanåt för att hålla han pigg o så han slipper ha ont.

Usch det värsta med djur är ju att även dom blir gamla en dag men man förtränger det gärna, speciellt de dagar då de är som valpar igen

• mion

Men det är ju inte säkert att nåt är fel....
    Matglada hundar kan ju äta hur mkt som helst...

Behöver ju inte va nåt.......

• logg81

Ja det är synd att man inte kan skriva med dom i testamentet...

Han har nog bara vårkänslor

Mina hundar har lite egendomliga saker för sig på vårkanten. Speciellt den gamla tiken. Hanhunden har vi bara haft i 2 år så allt han gör är märkligt

Demens brukar komma smygandes. Att de inte kommer och hälsar när man kommer genom dörren. Även fast de hör och ser att man kommer. De har bara "glömt" bort vad man ska göra... Eller knatar in i möbler för att de glömt att det är obehagligt att göra det...

Börjar kissa och bajsa inne... Ja de återgår lite till valpar. Precis som människor glömmer bort saker och ting. Att man inte äter soppa med gaffel och vart man bor...

Om hunden fortfarande vet vart han bor kan du nog känna dej lugn. När han börjar glömma sånt så är det nog dags för en koll...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Baba Screetch
    mion skrev 2009-05-06 22:15:40 följande:
    Men det är ju inte säkert att nåt är fel....Matglada hundar kan ju äta hur mkt som helst... Behöver ju inte va nåt.......
    nä det är helt sant men det har börjat NU!

Han nhar alltid ÄLSKAT mat, speciellet efter han blev kastrerad, men detta fenomen har aldrig visat sig tidigare...

Givetvis så hoppas jag ju att han bara försöker köra en rövare, men han är helt "galen" står i givakt så fort han ser att nå´n öppnar kylen, eller går med en tallrik, PLUS det han gör då han inte settt en på ett par minuter!

Värst är det närmsta tiden EFTER han ätit precis osm han tror jag lagt upp mat o sen glömt att ge han den.
    O sen går han till skålen o kollar ner för att se att den är TOM
  • Baba Screetch

puffar lite om det är fler med senila hundar

• Impega

Om det är ett helt nytt beteende din hund fått så tycker jag du ska kolla upp det... Kan ju vara så att han inte längre tar upp den näring han behöver och kanske behöver nåt tillskott.

• Baba Screetch
    Impega skrev 2009-05-08 11:16:35 följande:
    Om det är ett helt nytt beteende din hund fått så tycker jag du ska kolla upp det... Kan ju vara så att han inte längre tar upp den näring han behöver och kanske behöver nåt tillskott.
    ja jag funderar på det.. kanske kan vara lika bra att kolla upp han.
    Har även märkt nu igår och idag att han bara stannar när vi är ute o går.
    Ungefär som att han inte orkar gå mer.

Men det kan ju vara värmen som påverkar han åxå, då är han alltid slöare än vanligt.

Men jag ska ringa doktorn hans imorgon o kolla vad de säger.
Svar på tråden Senil hund???