• Empo

Bebisar som ålar sig fram?

Har en son på 7 ½ månad som började åla/hasa sig fram när han var 6 månader.

Brukar dom som börjar ta sig fram på det här sättet krypa på det traditionella sättet senare? Hur gjorde era, hur gamla var dom när dom började åla sig? Hur gamla vid ev. krypningar? Hur gammal vid dom första egna stegen?

• Svar på tråden Bebisar som ålar sig fram?
  • Busbellan

Min dotter började åla vid ca 6,5 mån. På det sättet tog hon sig fram lääänge. Hon kunde krypa vid ca 8 mån, men valde nästan alltid att åla istället ändå, utom på t.ex mattor eller ute i gräsmattan.
    Vid ca 10 mån valde hon att krypa enbart.
    Hon tog sina första steg vid 12,5 mån och gick vid 14,5 mån

Mamma till Nora, August och Ella
  • Åsa39
    ja min lilla vilde åla sig med fram som en soldat först... kommer inte ihåg vid vilken månad han kröp... någon slags kombination ena dagen och något annat andra dagen, känner att det inte spelar någon roll... men nu är han 1 år 2 månader och 2 veckor och han kan gå, men inte springa då snubblar han
  • EttElaktTroll

haha va gulligt

Åsa39 skrev 2009-05-07 07:27:24 följande:
    ja min lilla vilde åla sig med fram som en soldat först... kommer inte ihåg vid vilken månad han kröp... någon slags kombination ena dagen och något annat andra dagen, känner att det inte spelar någon roll... men nu är han 1 år 2 månader och 2 veckor och han kan gå, men inte springa då snubblar han
  • Corze

min tjej började åla runt 5 månader och trodde hon skulle välja de sättet men sedan vid 6 månader så kröp hon lite grann å sedan vid 6½ var de hon valde... (krypa alltså) tills de att hon började gå...

Min skrutt, mitt liv... Emma 20/3-08
  • Empo

Okej, hade som fått för mig att dom som börjar åla brukar sällan börja krypa.
    Det är ju strunt samma, fort går det ju ändå
    Bara nyfiken...

• Slippy

Våran lilla tjej började åla vid 5 månader. Hon hade en himla fart och vi trodde aldrig hon skulle vilja krypa (hon va uppe på knäoch stod poch gungade lite ibland, men det blev aldrig mer än så). När hon va 7,5 månader låg hon i bara blöjan på ett täcke på golvet, hon ålade ut på golvet och tyckte förmodligen att det va kallt för magen för hon ställde sig upp på knä och började krypa =) Hon såg ut som bambi på hal is, men hon tog sig fram =) 2 dagar senare reste hon sig upp mot möbler och började gå längs dem, klättrade överallt och har fortsatt så sen dess. Hon blir 9 månader nästa vecka.

• BeccyBoop

Dottern ålade vid 5,5 mån. Kröp 1 månad senare och gick vid 10,5 mån.

Är lyckligast i världen!
  • Slippy
    Empo skrev 2009-05-07 07:49:18 följande:
    Okej, hade som fått för mig att dom som börjar åla brukar sällan börja krypa.Det är ju strunt samma, fort går det ju ändå Bara nyfiken...
    Det vanligaste är att dom först ålar, sen kryper och sen ställer sig upp och till sist går. Så det är helt enligt "boken" =) Men sen finns det ju barn som hoppar äver vissa moment också.
  • Empo
    Slippy skrev 2009-05-07 07:56:07 följande:
    Det vanligaste är att dom först ålar, sen kryper och sen ställer sig upp och till sist går. Så det är helt enligt "boken" =) Men sen finns det ju barn som hoppar äver vissa moment också.
    Ja, säkert
    Mina vänners bebisar har antingen ålat eller krypit, inte både och.
    Min bror varken kröp eller ålade men började gå när han var 9 månader.
    Tänk så olika det kan vara
  • Slippy
    Empo skrev 2009-05-07 07:59:40 följande:
    Ja, säkert Mina vänners bebisar har antingen ålat eller krypit, inte både och.Min bror varken kröp eller ålade men började gå när han var 9 månader.Tänk så olika det kan vara
    Ja det kan verkligen vara olika och dom flesta klarar sig ju bra ändå.
  • Myran 08

Vår son ålar sig bara då han tar sig snabbast fram så. Han ser ut som en militär som tar sig in under hinder och allt. Alla säger att han ålar (militär kryper) snabbt. Att krypa normalt tar för lång tid och det tycker han inte om. Han började åla vid 7 månader ungefär, han började resa på sig 9 månader, runt året började han gå några steg runt möbler. Nu (14 månader) så går han när man håller i honom i händerna.

• 010306

Alla 3 har ålat först & krypit riktigt sen här. Efter 1 månad med 2 av dem & efter 5 mån ca med den första som va lite sen av sig

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Ålade vid 5mån,vid 6mån hade han fått upp en himla fart. Fortare å fortare gick det. Kröp riktigt på alla 4 vid 8 1/2mån. Första stegen 11.5mån och gick på heltid vid 13 1/2mån

• Empo

Myran 08 skrev 2009-05-07 08:19:37 följande:

Vår son ålar sig bara då han tar sig snabbast fram så. Han ser ut som en militär som tar sig in under hinder och allt. Alla säger att han ålar (militär kryper) snabbt. Att krypa normalt tar för lång tid och det tycker han inte om. Han började åla vid 7 månader ungefär, han började resa på sig 9 månader, runt året började han gå några steg runt möbler. Nu (14 månader) så går han när man håller i honom i händerna.
    Mio har redan börjat börjat ställa sig vid saker och går även om man håller han i händerna och han är som sagt bara 7 månader!
    Det är mycket därför jag tror att han skippar krypningen

Men den som lever får se.. Det går bara så himla fort allt!
  • dragon06

min dotter ålade sig vid 6 mån och kröp aldrig, men satt på rumpan och tog sig fram som en krabba. hon valde att börja gå istället vid 9 månader.

• sockertopp84

Båda mina barn ha börjat med att åla sej fram.Den förste kröp sen men med ena benet efter sej o den andra sitter på rumpan o ta sej fram,men ålar över hinder.

Svar på tråden Bebisar som ålar sig fram?